رسوب خودروهای تولیدی استلانتیس در انبارها !

اقتصاد ایران: هم‌زمان با افت فروش اکثر برندهای استلانتیس در آمریکا، انبارهای این شرکت پر از خودرو شده و مدیران تصمیم به ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه جهت فروش محصولات خود گرفته‌اند.

در نیمه اول سال جاری میلادی فروش استلانتیس در آمریکا ۱۶درصد کمتر شده است. با بررسی عملکرد برندهای آمریکایی زیرمجموعه استلانتیس می‌توان گفت افت فروش جیپ و رم به ترتیب ۹ و ۲۶درصد بوده درحالی‌که کرایسلر و دوج نیز از کاهش فروش ۸ و ۱۶درصدی رنج برده‌اند. به دلیل کاهش تقاضا، موجودی انبار این شرکت‌ها درحال افزایش است و بنابراین مدیران استلانتیس اقدامات جدیدی را برای فروش خودروهای قدیمی‌تر آغاز کرده‌اند.

پارکینگ دو ساله اروپایی/ آمریکایی

استلانتیس قبلا محدودیت موجودی انبار ۳۳۰هزار دستگاهی تا سه‌ماهه اول ۲۰۲۵ را تصویب کرده اما حالا می‌خواهد تا پایان سال جاری میلادی به این هدف دست یابد و این کار را با ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه برای خودروهای مدل ۲۰۲۴ و قبل‌تر از آن انجام می‌دهد.

ظاهرا تعداد نامشخصی از خودروهای استلانتیس، حداقل به مدت دو سال در نمایندگی‌ها رسوب کرده‌اند.

استلانتیس می‌خواهد در نیمه‌دوم امسال ۲۰۰هزار دستگاه خودروی کمتری را نسبت به مدت مشابه سال قبل روانه نمایندگی‌ها کند. این رقم 2برابر تخمین‌های پیشین مدیران استلانتیس است.

چهارمین خودروساز بزرگ جهان مقصر این وضعیت را وخامت صنعت خودروسازی در سراسر جهان و افزایش فشار از سمت رقبای چینی می‌داند. بر اساس تحلیل‌های وب‌سایت کار اج، آلفارومئو جیولیا بد فروش ترین خودرو بازار آمریکا بوده و ۶۱۷روز در انبار نمایندگی باقی می‌ماند.

استلویو هم با ۴۵۶روز حضور در انبار سومین خودرو بدفروش است و پس از آن خودرو فیات ۵۰۰ برقی با مدت‌زمان رسوب ۴۵۴ روز قرار دارد. سایر محصولات استلانتیس هم وضعیت مشابهی دارند به گونه‌ای که جیپ رنگید ۳۳۲ روز در نمایندگی باقی مانده و در رده هشتم قرار دارد.

گرند واگونیر L هم باید به‌طور متوسط ۳۲۷ روز منتظر خریدار جدید باشد. پس از گرند واگونیر L خودرو دوج هورنت در رده دهم قرار دارد و مدت ۳۲۳ روز در انبار نمایندگی خاک می‌خورد.

افرادی که به دنبال خرید چنین خودروهایی هستند می‌توانند نهایت فرصت را برای چانه‌زنی بر سر قیمت نهایی داشته باشند چراکه استلانتیس خواهان خلاص شدن از این خودروهاست

اصلاحات مالی

استلانتیس چشم‌انداز حاشیه سود عملیاتی خود را برای سال ۲۰۲۴ تصحیح کرده و آن را از عدد دورقمی به ۵.۵ تا ۷ درصد کاهش داده است. این شرکت انتظار دارد جریان سرمایه صنعتی‌اش منفی ۵ تا ۱۰میلیارد یورو باشد.

اوضاع به حدی وخیم است که شورای ملی نمایندگان استلانتیس نامه‌ای سرگشاده به کارلوس تاوارس ارسال کرده و او را به یک فاجعه قریب‌الوقوع متهم کرده است. همچنین او مسئول تخریب سریع برندهای جیپ، رم، دوج و کرایسلر دانسته شده است.

قرارداد تاوارس با استلانتیس تا ژانویه ۲۰۲۶ اعتبار دارد اما جان الکان، رئیس این شرکت اخیرا گفت به دنبال یافتن جانشین تاوارس است. البته سخنگوی استلانتیس اعلام کرد چنین روندی برای یافتن جانشین تاوارس عادی است هرچند احتمال دارد قرارداد او پس از انقضا در ژانویه ۲۰۲۶ تمدید شود.

واقعیت در آمار سه ماهه

اما در عمل فروش استلانتیس در سه‌ماهه سوم سال جاری ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده و فروش ۹ماه امسال هم به زیر یک‌میلیون دستگاه رسیده است. فروش این شرکت با ۲۰ درصد کاهش نسبت‌به مدت مشابه سال قبل، به ۳۰۵,۲۹۴ دستگاه رسیده و همه برندها به‌جز فیات با کاهش فروش مواجه بوده‌اند.

فروش فیات هم هرچند ۱۱۸درصد بیشتر شده ولی ازآنجاکه این برند ایتالیایی طی سه‌ماه تنها ۳۱۶ دستگاه خودرو در آمریکا فروخته است، این افزایش اهمیتی نخواهد داشت. فروش جیپ در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۴ با ۶درصد کاهش به ۱۴۴,۹۶۳ دستگاه رسیده درحالی‌که فروش این شرکت در ۹ ماه سال جاری هم با تجربه کاهش ۸درصدی به ۴۴۹,۱۴۹ دستگاه رسیده است.

فروش ۱۰۸,۹۲۵ دستگاهی رم در سه‌ماهه سوم کاهش چشمگیر ۱۹درصدی را نشان می‌دهد درحالی‌که طی ۹‌ماه هم فروش پیکاپ‌ها و ون‌های این برند با ۲۴ درصد کاهش به ۳۰۹,۷۱۸ دستگاه رسیده است.

کرایسلر نیز که پس از خاتمه تولید 300C فقط مینی‌ون پاسیفیکا را در سبد محصولات خود دارد، در سه‌ماهه سوم فقط ۲۲,۴۸۲ دستگاه خودرو فروخته که نشان از کاهش ۴۷ درصدی دارد. طی ۹ماه امسال هم فروش کرایسلر تک‌محصولی با ۲۱ درصد کاهش به ۹۷,۰۵۴ دستگاه رسیده است.

دوج هم شرایط چندان بهتری نسبت به کرایسلر ندارد زیرا پس از خاتمه تولید چارجر و چلنجر، هم‌اکنون فقط شاسی‌بلندهای دورانگو و هورنت را عرضه می‌کند که فروش آن‌ها در سه‌ماهه سوم ۴۳درصد کاهش پیدا کرده و به ۲۶,۵۵۹ دستگاه رسیده است.

فروش دوج در ۹ ماه اول هم با تجربه کاهش ۲۴درصدی به ۱۱۹,۲۹۴ دستگاه رسیده است.

آلفارومئو هم شرایط سختی را سپری می‌کند زیرا هرچند کراس‌اوور توناله به‌تازگی به سبد محصولات آن اضافه شده ولی فروش شرکت در سه‌ماهه سوم به ۲,۰۴۹ دستگاه و در ۹ ماه نخست به ۶,۸۲۶ دستگاه رسیده است که به ترتیب ۲۹ و ۱۰درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فروش کلی استلانتیس نیز در ۹ماه سال جاری در آمریکا ۱۷درصد کاهش پیدا کرده و به زیر یک میلیون دستگاه یعنی ۹۸۲,۸۲۷ دستگاه رسیده است. برای مقایسه، در همین مدت جنرال‌موتورز ۱.۹۵میلیون دستگاه تویوتا ۱.۷۳ میلیون دستگاه خودرو در آمریکا فروخته‌اند.

شرایطی شبیه فاجعه

وضعیت استلانتیس آن‌قدر بغرنج است که شورای ملی نمایندگی‌های این شرکت در آمریکا نامه‌ای سرگشاده به مدیرعامل استلانتیس، کارلوس تاوارس نوشته و شرایط شرکت را فاجعه دانسته‌اند.

این شورا تاوارس را مقصر سقوط جیپ، کرایسلر، رم و دوج دانسته و در نامه خود گفته است: « سهم بازار برندها تقریبا به نصف کاهش پیدا کرده، قیمت سهام استلانتیس در حال سقوط است، کارخانه‌ها در حال تعطیلی هستند، اخراج‌ها بیداد می‌کند و مدیران اصلی در حال ترک شرکت هستند. شبکه توزیع و نمایندگی‌ها نیز در حالت احتضار رها شده‌اند.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ