تکلیف سند ملی کودکان اوتیسمی چه شد؟

اقتصاد ایران: در دولت سیزدهم و در جریان دیدار دکتر مخبر معاون اول وقت، اقداماتی در زمینه سند ملی اوتیسم برداشته شد که نیمه‌تمام باقی ماند. حالا دکتر محمدرضا عارف معاون اول دولت چهاردهم در دیدار با اعضای انجمن اوتیسم ایران وعده داده که تا دو ماهه آینده سند ملی اوتیسم به تصویب برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، اوتیسم به‌عنوان شایع‌ترین اختلال رشدی باعث می‌شود که مغز فرد مبتلا نتواند در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند. این اختلال پرهزینه است و مشکلات متعددی را بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند.

از سال 1395 ضرورت برنامه و سندی برای حل مشکلات مرتبط با این افراد احساس شد، ولی سال‌ها بلاتکلیف ماند. در دولت سیزدهم و در جریان دیدار دکتر مخبر معاون اول وقت، اقداماتی در زمینه سند ملی اوتیسم برداشته شد که نیمه‌تمام باقی ماند. حالا دکتر محمدرضا عارف معاون اول دولت چهاردهم در دیدار با اعضای انجمن اوتیسم ایران وعده داده که تا دو ماهه آینده سند ملی اوتیسم به تصویب برسد. هرچند قبل از تصویب سند، لازم است که برنامه اقدام مشترک بین دستگاه‌ها اجرا شود، اما سند ملی اوتیسم قرار است چه مشکلی را حل کند؟

متولی اصلی اوتیسم مشخص نیست

سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران با اشاره به اینکه 8500 نفر فرد دارای اختلال اوتیسم عضو این انجمن هستند، گفت: متأسفانه در زمینه این افراد آمار دقیقی وجود ندارد. وی یکی از دلایل نبود آمار شفاف در زمینه افراد دارای این اختلال را نبود متولی واحد در حوزه اوتیسم ذکر و عنوان کرد: اگر نرخ بروز را یک به صد در هر تولد درنظر بگیریم، سالی 10 هزار فرد دارای اوتیسم به جمعیت کشور اضافه می‌شود، اما از آنجا که هنوز متولی اصلی اوتیسم در کشور مشخص نیست و از طرف دیگر این اختلال چند بعدی است، هر مرجعی آمار خودش را دارد؛ مثلاً آموزش و پرورش فقط آمار دانش‌آموزان حاضر در مدارس را دارد یا سازمان بهزیستی فقط آمار کسانی که در آن پرونده دارند را دارد، ولی قطعاً همه خانواده اوتیسم عضو سازمان بهزیستی یا انجمن نیستند. از طرف دیگر لازم است وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت مردم غربالگری را انجام دهد تا آمار رسمی اوتیسم را داشته باشیم.

وعده معاون اول برای تصویب سند ملی اوتیسم

مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران درباره دیدار با معاون اول رئیس‌جمهور گفت: دکتر عارف قول تدوین و تصویب سند ملی اوتیسم ظرف دو ماه آینده را دادند و بر تکمیل برنامه اقدام مشترک تدوین‌شده طی یک‌سال گذشته و همچنین بر همکاری وزارتخانه‌ها و دیگر نهادهای مرتبط تأکید کردند. سعیده صالح غفاری با بیان تاریخچه‌ای از سند ملی اوتیسم به راه درازی که این سند پیموده اشاره کرد و گفت: امیدواریم با همت دولت چهاردهم و شخص معاون اول رئیس‌جمهور شاهد تصویب نهایی و ابلاغ آن به تمام سازمان‌ها باشیم. مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران گفت: در این سند به افراد دارای اختلال اوتیسم بالای 12 سال و بحث سلامت روانی و جسمانی خانواده‌های این افراد توجه ویژه‌ای شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ