برگزاری پیش‌نشست کنفرانس حکمرانی و نظام سیاستگذاری فرهنگی

اقتصاد ایران: اولین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاستگذاری فرهنگی ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، ابراهیم شکرانی در نشست خبری اولین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاست‌گذاری فرهنگی، با اشاره به چهلمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما امسال وارد چهلمین سال این شورا می‌شویم. اگر با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب به گذشته بنگریم، 40 سال اول انقلاب اسلامی را پشت سر گذاشته‌ایم و از سال آینده وارد گام دوم خواهیم شد. در این مرحله باید گذشته را مرور کنیم و همزمان به ظرفیت‌ها و فرصت‌های پیش‌رویمان نگاهی داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو هستیم، باید در قالب حکمرانی تمدنی فرهنگی و اجتماعی بررسی شوند. این موضوع، شعار اصلی ما برای چهلمین سالگرد شورا است. در همین راستا، محورهایی با همکاری اندیشکده نظام مسائل کشور طراحی شده است که کار جامعی در هر دو معاونت شورا انجام گرفته است.

شکرانی همچنین تأکید کرد: مسئولیت برگزاری همایش بر عهده معاونت فرهنگی ستاد قرار گرفته و دکتر فرهادی این وظیفه را بر عهده دارند. البته تمامی بخش‌های دو معاونت با هماهنگی و همفکری مشغول به کار هستند. ما قصد داریم در این همایش از نظرات اندیشمندان، نخبگان و صاحب‌نظران حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های مردمی استفاده کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: در محورهای کنفرانس، بخش ویژه‌ای برای بررسی موفقیت‌ها و چالش‌های حوزه‌های اجتماعی در نظر گرفته شده است تا نقاط ضعف و قوت آن‌ها مشخص شود.

محمود نظری، رئیس اندیشکده نظام حکمرانی کشور، در ادامه این نشست خبری به رسالت اصلی اندیشکده در اصلاح ساختار حکمرانی کشور اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر، موفقیت‌های قابل توجهی در این زمینه به دست آورده‌ایم. تلاش‌ها و زحمات همکاران اندیشکده منجر به خروجی‌های مؤثری در اصلاح فرهنگ قانون‌گذاری، به ویژه در تدوین برنامه هفتم توسعه شده است. از سال گذشته نیز کنفرانس‌هایی در کشور با محوریت ساختار اقتصادی و فرهنگی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر، تعامل ویژه‌ای با دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی و ستاد فرهنگی و اجتماعی اولین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاست‌گذاری فرهنگی برقرار شده است. یکی از محورهای عمومی کنفرانس، حکمرانی فرهنگی و سیاست‌های جمعیتی در کشور است که موضوعاتی نظیر باروری، ازدواج، پنجره جمعیتی، مهاجرت و سالمندی را در بر می‌گیرد. همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز تأکید کرده‌اند، تهدید پیری جمعیت یکی از دغدغه‌های اصلی کشور است و ما در اندیشکده، به‌طور جدی روی این مسئله کار می‌کنیم. حتی یک میز تخصصی جمعیت داریم که در یک سال و نیم گذشته به نتایج مؤثری دست یافته است.

نظری در خصوص دیگر محورهای کنفرانس گفت: حکمرانی فرهنگی و آینده‌نگری تحولات خانواده نیز از موضوعات اصلی کنفرانس است. متأسفانه تهاجم فرهنگی به نهاد خانواده در کشور آسیب وارد کرده و باید با نگاه سیاست‌گذاری به این مسئله بپردازیم. همچنین حکمرانی فرهنگی و پایش و رصد نهادهای فرهنگی و دستگاه‌های مربوطه نیز مورد توجه قرار دارد. در کشور، تعدد نهادهای فرهنگی باعث موازی‌کاری شده که باید با بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور این چالش‌ها را برطرف کنیم.

وی  به محورهای ویژه کنفرانس اشاره کرد و افزود: یکی از این محورها، ظرفیت‌های مغفول مانده فرهنگی در قانون اساسی است. برخی از اصول قانون اساسی که در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی شده‌اند، هنوز به درستی اجرا نمی‌شوند. در این کنفرانس قصد داریم از این ظرفیت‌های شناسایی‌نشده استفاده کنیم و همان‌طور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند، این ظرفیت‌ها را به‌کار بگیریم

دکتر مطهری در ادامه تأکید کرد که حوزه اجتماعی در مقایسه با حوزه فرهنگی، کمتر مورد توجه قرار گرفته و خواستار ورود جدی‌تر شورای عالی به این موضوع شد.

وی با اشاره به حکمرانی اجتماعی، این مسئله را در دو بخش سیاست‌گذاری و اجرا مطرح کرد و افزود: تا کنون ورود جدی به حوزه سیاست‌گذاری اجتماعی نداشتیم، اما نیاز است تا این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

مطهری همچنین تأکید کرد که باید ارتباط مؤثری بین سیاست‌گذاران و نظام اجرایی برقرار شود، چرا که پس از تصویب و ابلاغ اسناد بالادستی، مشکلاتی در اجرا وجود داشته است.

وی به مسئله آسیب‌های اجتماعی پرداخت و خاطرنشان کرد:‌ با وجود فعالیت‌های انجام‌شده، نقدهایی درباره اثربخشی و اجرای آن‌ها وجود دارد. ما باید بین سیاست‌گذار و مجریان، یک پل ارتباطی ایجاد کنیم تا سیاست‌ها به درستی اجرا شوند.

 مطهری همچنین به بحث حکمرانی فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت که این حکمرانی نیاز به ابزارهایی نظیر آمایش در برنامه‌ریزی و آموزش دارد.

بر پایه این گزارش، اولین کنفرانس ملی حکمرانی و نظام سیاستگذاری فرهنگی ویژه بزرگداشت چهلمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با محورهایی همچون حکمرانی فرهنگی و آینده نگری تحولات خانواده، حکمرانی فرهنگی و اجتماعی فضای مجازی، حکمرانی، پایش و رصد نهادهای فرهنگی، حکمرانی، عدالت و پیشرفت با تأکید بر بیایه گام دوم انقلاب، حکمرانی فرهنگی و سیاستهای جمعیتی در کشور (باروری،‌ ازدواج، پنجره جمعیتی، مهاجرت و سالمندی) در تاریخ 14 آذر سال جاری برگزار می‌شود. آخرین مهلت ارسال مقالات تا 30 آبان از طریق آدرس الکترونیکی  info@andishkademasael.ir است.

جهت اطلاع از جزئیات محورها و عناوین همایش از طریق سایت www.andishkademasael.ir اقدام کنید.

 

انتهای‌پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ