اسکنر قابل حمل نمونه خون ابداع شد

اقتصاد ایران: محققان دانشگاه کلورادو بولدر  یک دستگاه قابل حمل جدید ابداع کرده اند که می تواند از یک قطره خون نشانگرهای سلامتی مورد نیاز را درحدود یک ساعت اسکن کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، این بدان معناست که احتمالا نمونه خون را می توان با زدن سوزنی به سرانگشت، مشابه روشی که برای رصد قند خون استفاده می شود، به دست آورد و سپس آن را کنار تخت بیمار تحلیل کرد.

ابزار مذکور براساس مکانیسمی ساخته شده که محققان آن را «ذرات کنتراست آکوستیک منفی عملکردی» (fNACP) می نامند. این ذرات که به اندازه سلول هستند، طوری طراحی شده اند تا نسبت به فشار ناشی از امواج صوتی واکنش نشان دهند و پوششی از مواد مختلف دارند تا بتوانند نشانگرهای خاص مانند ویروس ها یا پروتئین ها را ردیابی کنند.

در روش نوین، یک نمونه کوچک از نمونه خون بیمار با fNACPها ترکیب می شود و سپس روی دستگاه قابل حمل قرار می گیرد. این فرایند مانند یک پیپت آکوستیک عمل می کند و ترکیب را با امواج صوتی منفجر می کند. از آنجا که ذرات نسبت به امواج واکنش نشان می دهند، همراه نشانگرهایی که جمع آوری کرده اند، به یک سمت هل داده می شوند.

هنگامیکه آنها کنار دیواره محفظه قرار می گیرند، ذرات دیگر خارج می شوند. سپس برچسب های فلورسنت به نشانگرها متصل می شود تا با لیزر روشن شوند. به این ترتیب مقدار هر نشانگر محاسبه می شود. کل فرایند گفته شده در یک دستگاه کوچک و در کمتر از 70 دقیقه انجام می شود.

کوپر توماس مولف نخست پژوهش می گوید: ما در اصل از امواج صوتی برای دستکاری ذرات استفاده می کنیم تا آنها را با سرعت بیشتری از مقدار اندکی مایعات جدا کنیم. این یک روش کاملا نوین برای اندازه گیری نشانگرهای خون است.

محققان این تکنیک را با آنتی بادی ها در مقابل پروتئینی موجود در سفید تخم مرغ آزمایش کردند که به طور معمول در تولید واکسن به کار می رود. این دستگاه توانست آنتی بادی ها را حتی در غلظت اندک ردیابی کند.

روش مذکور برای ردیابی طیف وسیعی از نشانگرهایی که با انواع مختلفی از بیماری ها مرتبط هستند، کارآمد است. محققان هم اکنون مشغول آزمایش هستند تا چند نشانگر را به طور همزمان در یک نمونه ردیابی کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ