هوکشتاین در بیروت/ خواب تازه آمریکا و اسرائیل برای لبنان

اقتصاد ایران: منابع رسانه‌ای گزارش دادند که مشاور بایدن در سفر امروز خود به بیروت، طبق معمول به‌دنبال راهی جهت امتیاز گرفتن از لبنان به‌نفع صهیونیست‌ها است و احتمالاً حامل سند حاوی خواسته‌های غیرواقعی اسرائیل برای آتش‌بس است.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در شرایطی که آمریکا مجوز گسترش حملات رژیم صهیونیستی علیه لبنان را صادر کرده و موضعی ریاکارانه در قبال جنایات اسرائیل پیش گرفته است، «عاموس هوکشتاین» مشاور ویژه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا، امروز به بیروت می‌آید و آن‌گونه که منابع رسانه‌ای گزارش داده‌اند، قصد دارد آخرین پیشنهاد خود را قبل از انتخابات آمریکا در 5 نوامبر جهت برقراری آتش‌بس ارائه دهد.

مأموریت تازه هوکشتاین در بیروت چیست؟

منابع آگاه لبنانی گزارش می‌دهند که این سفر با هر هدفی که انجام شده باشد، به‌قصد توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان نیست و بی‌تردید این بار هم فرستاده صهیونیستِ آمریکا به‌دنبال امتیازگیری برای اشغالگران است.

«جمیل السید» نماینده پارلمان لبنان درباره سفر هوکشتاین به این کشور گفت: فرستاده آمریکا می‌آید تا ببیند آیا تجاوزات اسرائیل منجر به تسلیم شدن لبنان و تن دادن این کشور به شروط آمریکا و اسرائیل جهت ایجاد تغییراتی در قطعنامه 1701 شده است یا نه؛ به‌طوری که لبنان در دریا، زمین و هوا حاکمیت نظامی، امنیتی و سیاسی خود را از دست بدهد، بنابراین تصادفی نیست که بعد از یک شب وحشتناک از بمباران‌های وحشیانه اسرائیل در ضاحیه جنوبی بیروت، هوکشتاین قصد دارد به لبنان بیاید.

فرستاده آمریکا قبل از آغاز سفر خود به لبنان اعلام کرد که چه چشم‌اندازی دارد و در گفتگو با شبکه الجدید اظهار داشت: قطعنامه 1701 پایه و اساس هر راهکاری است که آتش‌بس دائمی میان لبنان و اسرائیل را تضمین می‌کند؛ اما ما نیاز به اصلاحات و الحاقاتی در این قطعنامه داریم.

این صحبت‌های هوکشتاین به‌خوبی نشان می‌دهد که آمریکا و رژیم صهیونیستی به‌دنبال تغییر قطعنامه 1701 در راستای منافع این رژیم هستند.

آب پاکی نبیه بری و میقاتی روی دست آمریکایی‌ها

اما «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در پاسخ به این تلاش‌های آمریکا جهت ایجاد تغییراتی در قطعنامه 1701، قبل از ورود به بیروت تأکید کرد که هیچ‌گونه اصلاحیه‌ای در این قطعنامه صورت نمی‌گیرد و هیچ مفادی کم یا اضافه نخواهد شد.

نبیه بری گفت: همه لبنانی‌ها متفق القول هستند که قطعنامه 1701 به همین شکل باقی بماند و لبنان به همین قطعنامه پایبند است.

این مقام ارشد لبنانی با اشاره به اینکه این سفر هوکشتاین به بیروت، آخرین فرصت آمریکا برای رسیدن به راهکاری جهت توقف جنگ است گفت: من از سال 2006 از سوی حزب‌الله مأمور انجام مذاکرات سیاسی هستم و ما درباره قطعنامه 1701 توافق کرده‌ایم. من برنامه‌ای برای نجات لبنان دارم و در حال کار روی این طرح هستم و آمریکایی‌ها می‌خواهند که قبل از انتخابات این کشور، جنگ متوقف شود.

نبیه بری در ادامه تأکید کرد: ادعاهایی که برخی مطرح می‌کنند با این عنوان که ایران مانع اجرای طرح نجات لبنان است، کاملاً دروغ است و صحت ندارد.

از طرف دیگر «نجیب میقاتی» نخست وزیر دولت موقت لبنان هم طی سخنانی با اشاره به اینکه حزب‌الله همچنان به قطعنامه 1701 پایبند و موافق با اجرای آن است، تأکید کرد: همه لبنانی‌ها به قطعنامه 1701 تعهد دارند و این قطعنامه موجب ثبات می‌شود. راهکارهای دیپلماتیک همچنان روی میز است و ورود ارتش لبنان به جنوب لیتانی یک ضرورت است و ما باید مردم کشورمان را نجات دهیم و قطعنامه 1701 باید اجرا گردد.

سند مضحک صهیونیست‌ها برای آتش‌بس

اما درباره سفری که امروز هوکشتاین قرار است به بیروت انجام دهد، باید بگوییم که این نخستین سفر مشاور بایدن به لبنان از زمان آغاز تجاوزات گسترده وحشیانه رژیم صهیونیستی به این کشور است.

برخی منابع گزارش می‌دهند که این بار سفر هوکشتاین به بیروت ممکن است نشانه‌ای از این باشد که چیزی برای منطقه و لبنان در حال آماده شدن است و شاید یک پیام تهدیدآمیز جدید باشد درباره کاری که رژیم صهیونیستی در مرحله بعدی انجام خواهد داد، زیرا تجربه‌ها نشان می‌دهد که همیشه یک ارتباط تنگاتنگ میان تحرکات دیپلماتیک آمریکا و تشدید تحرکات نظامی رژیم اشغالگر وجود دارد.

به‌گفته منابع آگاه لبنانی، هدف هوکشتاین این است که در وهله اول بفهمد آیا حمله وحشیانه دیشب اسرائیل و حملات قبلی به لبنان موجب تسلیم شدن این کشور و امتیاز دادن به اسرائیل و پذیرش خواسته‌های آن خواهد شد یا نه؛ به‌طوری که یک توافق سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها منعقد شود که ضمن تأمین خواسته‌ها و منافع اسرائیل، یک دستاورد برای آمریکا در انتخابات این کشور به‌شمار برود.

شب گذشته منابع غربی فاش کردند که هوکشتاین ممکن است درخواستی از لبنان داشته باشد، با این عنوان که این کشور به آتش‌بس یک‌جانبه و توقف عملیات‌ها علیه اسرائیل متوسل گردد.

از سوی دیگر در شرایطی که صهیونیست‌ها وحشیانه‌ترین حمله را شب گذشته در بیروت انجام دادند، وب‌سایت آمریکایی اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی و صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل پیشنهادی را به ایالات متحده در هفته گذشته ارائه داده که شامل یک سند درباره شروط اسرائیل برای رسیدن به راهکار دیپلماتیک جهت پایان جنگ در لبنان است.

این رسانه آمریکایی گزارش داد: هوکشتاین امروز دوشنبه به بیروت می‌آید تا با مسئولان لبنانی درباره امکان رسیدن به راهکارهای دیپلماتیک جهت حل درگیری‌ها صحبت کند.

وب‌سایت عبری والا به نقل از مسئولان آمریکایی و صهیونیستی اعلام کرد که در این سند به آوارگان دو طرف اجازه داده می‌شود که به خانه‌هایشان برگردند.

یکی دیگر از درخواست‌های صهیونیست‌ها که در این سند آمده است و عملاً حاکمیت و استقلال سیاسی لبنان را زیر سؤال می برد، آن است که؛ ارتش اسرائیل باید اطمینان حاصل کند که حزب‌الله هرگز خودش را مسلح نمی‌کند و به نیروی هوایی اسرائیل اجازه آزادی عمل در حریم هوایی لبنان را می‌دهد!

این وب‌سایت صهیونیستی به نقل از یک منبع آمریکایی اعلام کرد که ممکن است جامعه بین‌المللی با این شروط اسرائیل موافقت نکند.

انتهای پیام/+

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ