آمار پوکی استخوان در زنان و مردان ایرانی/هزینه عوارض بیماری

اقتصاد ایران: رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به آمار شیوع پوکی استخوان در مردان و زنان ایرانی گفت: عوارض ناشی از بیماری پوکی استخوان حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای نظام سلامت کشور هزینه در بر دارد.

- اخبار اجتماعی -

دکتر نوشین فهیم‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم به مناسبت هفته ملی سلامت استخوان اظهار کرد: استئوپروز یا پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است که با کاهش توده استخوانی و از دست رفتن کیفیت ریز ساختار استخوان در این بیماری، منجر به افزایش خاصیت شکنندگی می‌شود.

روش‌های تشخیص پوکی استخوان

وی درباره روش تشخیص بیماری افزود: روش‌های تشخیصی مختلفی برای سنجش سلامت استخوان وجود دارد که شامل تست‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری است.

آمار شیوع بیماری در مردان و زنان ایرانی

رئیس مرکز تحقیقات استئوپروز درباره آمار پوکی استخوان در زنان و مردان ایرانی بیان کرد: بر اساس مطالعه چندمرکزی استئوپروز ایرانیان که در سال 1400 در کشور انجام شده است، بیش از 60 درصد زنان و حدود 30 درصد مردان 65 ساله و بالاتر مبتلا به پوکی استخوان هستند.

هزینه 3000 میلیاردی پوکی استخوان برای نظام سلامت

فهیم‌فر گفت: استئوپروز یا پوکی استخوان به عنوان یک پدیده خاموش، بیماری مزمنی است که می‌تواند افراد سالمند را با چالش‌هایی متفاوت و پیچیده رو به رو کند. یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها، رخدادهای شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که سلامت افراد مبتلا را به طور جدی تهدید می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات پوکی استخوان پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در ایران پوکى استخوان حدود 50 هزار سال عمر مفید مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و عوارض این بیماری حدود 3 هزار میلیارد تومان برای نظام سلامت کشور هزینه در بر دارد.

افزایش پوکی استخوان در آینده نزدیک

وی افزود: با توجه به پیر شدن جمعیت، افزایش موارد پوکی استخوان در طی سال‌های آتی دور از انتظار نیست. ایران یکی از سریع‌ترین رشدهای جمعیت سالمندی را در جهان و منطقه دارد و اگر از ابتلا به این بیماری پیشگیری نکنیم و برای آن برنامه‌ریزی نداشته باشیم در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

فهیم‌فر تأکید کرد: خوشبختانه با پیشرفت‌های اخیر در فناوری‌های تشخیصی و درمانی، پوکی استخوان در حال حاضر به عنوان یک بیماری قابل تشخیص و درمان شناخته می‌شود و با درمان پوکی استخوان تاحدود زیادی می‌توان از شکستگی به عنوان مهم‌ترین پیامد بیماری جلوگیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود که دسترسی به دستگاه‌ها در تهران و شهرهای بزرگ وجود دارد. این موضوع مهم است که در مناطق کم برخوردار امکانات تشخیصی وجود داشته باشد تا با تشخیص به موقع از مشکلات اینده پیشگیری کنیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ