اجلاس بریکس کازان؛ مهمترین رویداد بین‌المللی در روسیه

اقتصاد ایران: طبق اطلاعات دو مقام کاخ کرملین، نمایندگان عالی‌رتبه ۳۲ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی در نشست سران بریکس در شهر کازان روسیه شرکت داشته و طی ۳ روز به بررسی مسائل کلیدی اقتصادی و سیاسی جهان و حل‌وفصل مناقشات منطقه‌ای خواهند پرداخت.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، نشست سران بریکس، که شاید مهم‌ترین رویداد بین‌المللی سال در روسیه باشد، از روز سه شنبه در شهر کازان آغاز می‌شود و به مدت سه روز (از 22 الی 24 اکتبر) ادامه خواهد داشت. این نخستین بار است که پایتخت "جمهوری تاتارستان" روسیه، با حضور حدود 20 هزار نماینده از کشورهای مختلف جهان، میزبان این تعداد مهمانان عالی‌رتبه می‌شود. همچنین حدود 2 هزار خبرنگار از 59 کشور برای پوشش این رویداد به روسیه سفر خواهند کرد.

در این نشست، برای اولین بار، 9 رئیس‌جمهور از کشورهای عضو گروه بریکس - برزیل، مصر، هند، ایران، چین، روسیه، امارات متحده عربی، اتیوپی و آفریقای جنوبی - شرکت خواهند داشت. روز یکشنبه اعلام شد که لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس‌جمهور برزیل، به دلیل وضعیت جسمانی و محدودیت‌ پزشکی تنها از طریق ویدئو کنفرانس در این رویداد شرکت خواهد کرد.

بر اساس اظهارات یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه، در این نشست نمایندگان 32 کشور حضور خواهند داشت که 24 کشور در سطح رهبران خود شرکت می‌کنند. همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، و دبیران کل جامعه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS)، اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، دولت متحد روسیه و بلاروس، و دیلما روسف، رئیس‌ بانک توسعه جدید بریکس، در این اجلاس حضور خواهند داشت.

شرکت کنندگان در نشست کازان به بحث در مورد موضوعات کلیدی در عرصه اقتصادی و سیاسی جهان، از جمله همکاری در زمینه امنیت، اصلاح سیستم مالی بین‌المللی، توسعه همکاری‌های بین‌بانکی و گسترش استفاده از ارزهای ملی در مبادلات خواهند پرداخت. همچنین، سران کشورهای عضو بریکس موضوع حل‌وفصل مناقشات منطقه‌ای را نیز بررسی خواهند کرد و احتمال دارد به مسئله مناقشه اوکراین نیز اشاره شود، هرچند برای این موضوع جلسه ویژه‌ای در نظر گرفته نشده است.

کارشناسان تأکید دارند که نشست بریکس ممکن است به بزرگ‌ترین رویداد بین‌المللی که تاکنون در روسیه برگزار شده تبدیل شود و ثابت کند که این کشور علی‌رغم تلاش‌های غرب برای منزوی ساختن آن، همچنان در عرصه سیاسی و اقتصادی جهان نقش مهمی دارد.

امکان بحث درباره اوکراین در نشست بریکس

دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه شب گذشته اعلام کرد که بحث درباره راه‌حل‌های مناقشه اوکراین در دستورکار نشست سران بریکس در کازان قرار ندارد، اما هر یک از شرکت‌کنندگان ممکن است به صلاحدید خود به این موضوع اشاره کنند. سخنگوی کرملین افزود: «این موضوع در دستورکار رسمی اجلاس گنجانده نشده، ولی هر یک از مهمانان می‌تواند در صورت تمایل درباره آن صحبت کند.»

همچنین به گفته پسکوف، برنامه ولادیمیر پوتین، در نشست سران بریکس شامل جلسات متعدد دوجانبه و چندجانبه بوده و رئیس جمهور با تمامی همتایان خود مذاکرات جداگانه خواهد داشت.

در این رابطه، یوری اوشاکوف نیز یادآور شد که در نشست بریکس در کازان برنامه‌ای برای برگزاری جلسه‌ای جداگانه به منظور بررسی اوضاع پیرامون اوکراین وجود ندارد. 

این مقام کرملین همچنین توضیح داد که در نخستین نشست سران بریکس در کازان، در جمعی محدود، به بررسی مهم‌ترین مناقشات جهانی، از جمله اوضاع پیرامون اوکراین، پرداخته خواهد شد. وی گفت: «انتظار می‌رود که نمایندگان برزیل و چین دیدگاه‌های خود درباره این مناقشه را ارائه کنند.»

15 کشور به‌عنوان شرکای بریکس بررسی می‌شوند

دستیار رئیس‌جمهور روسیه، شب گذشته، یکشنبه، در یک برنامه تلویزیونی یادآور شد که در حال حاضر 15 کشور به‌عنوان نامزدهای مشارکت با گروه بریکس در نظر گرفته شده‌اند. یوری اوشاکوف گفت: «رهبران بریکس به وضوح گروهی از کشورها را تعیین خواهند کرد که در مرحله نخست می‌توانند به‌عنوان کشورهای شریک در نظر گرفته شوند. در حال حاضر، 15 کشور مورد بررسی قرار دارند که بر اساس معیارهای مختلف، از جمله تأثیر آن‌ها بر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، برای مشارکت با گروه بریکس مناسب هستند.»

این مقام کرملین افزود که پذیرش تمامی کشورهای متقاضی به‌طور همزمان منطقی نخواهد بود، چرا که در این صورت، بریکس به ساختاری غیرشفاف و ناکارآمد تبدیل می‌شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پیش از این اعلام کرده بود که 30 کشور تمایل به پیوستن یا همکاری با بریکس در اشکال مختلف دارند. او توضیح داد که روند گسترش این سازمان به‌طور تدریجی انجام خواهد شد تا کارایی ساختار بریکس حفظ شود.

پوتین تأکید کرد که همکاری در چارچوب بریکس بسیار متنوع است و این سازمان یک بلوک محدود نیست، بلکه می‌تواند برای کشورهایی که عضو آن نیستند نیز مفید باشد. وی افزود: «در حال حاضر، تولید ناخالص داخلی کشورهای بریکس به‌طور قاطع از کشورهای گروه هفت پیشی گرفته و همچنان در حال رشد است.»

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ