«دلفان» پایلوت کشت مکانیزه نخود در کشور شد

اقتصاد ایران: خرم‌آباد - معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان از انتخاب شهرستان دلفان لرستان برای اولین‌بار به‌عنوان پایلوت توسعه کاشت، داشت و برداشت مکانیزه نخود کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جهان‌بخش دولتشاه در دومین جلسه زنجیره ارزش محصول نخود با تأکید بر این که دانش، سرمایه و آموزش از عوامل پیشران تولید هستند، اظهار داشت: باید تلاش کرد تا دانش، فناوری‌های نوین و ماشین‌آلات مدرن و تخصصی باهدف کمک به توسعه کشاورزی دیم و افزایش بهره‌وری وارد کشاورزی دیم استان شود.

وی گفت: ایجاد و توسعه زنجیره ارزش نخود باهدف پایداری در تولید گندم، رعایت اصل تناوب، افزایش عملکرد نخود، کاهش آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، بهبود حاصلخیزی خاک، کاهش مصرف سموم شیمیایی، تولید محصول سالم، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش درآمد کشاورزان، تولید فرآورده‌های جانبی، افزایش درجه مکانیزاسیون، افزایش ضریب نفوذ دانش کشاورزی در بین تولیدکنندگان، کمک به توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور، کاهش واردات این محصول، توسعه صنایع بسته‌بندی و تبدیلی و کاهش بیکاری در دستور کار سازمان است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه به‌ضرورت ایجاد و توسعه زنجیره ارزش نخود اشاره کرد و گفت: تنها راه برون‌رفت از مشکلات مبتلا به در تولید محصولات کشاورزی به‌ویژه نخود، راه‌اندازی و توسعه زنجیره‌های تولید است.

دولتشاه با بیان اینکه لرستان از نظر عملکرد و سطح زیر کشت حبوبات در کشور سرآمد است، گفت: لرستان در حوزه تولید نخود با سطح زیر کشت ۷۰ هزار هکتار و تولید حدود ۴۰ هزار تن در سال مقام دوم کشور را داراست.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش نخود در استان، گفت: در تلاشیم تا با مشارکت مردم نسبت به خرید ادوات و ماشین‌آلات موردنیاز نظیر ردیف‌کارها، خاک ورزهای اولیه، کولتیواتورها، هدهای مخصوص برداشت نخود کمباین، استفاده از ارقام اصلاح شده پا بلند و مقاوم به آفات و بیماری‌ها و جایگزینی کشت پاییزه جای کشت بهاره و اصلاح الگوی کشت این محصول را در استان توسعه دهیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص توسعه زنجیره‌های تولید کشاورزی، گفت: باتوجه‌به مزیت‌های نسبی محصول نخود در استان، ایجاد و توسعه زنجیره ارزش نخود موجب ایجاد اشتغال مولد و مفید، ارتقای بهره‌وری و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان دیم‌کار نخود خواهد شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ