تراز تجاری منفی ۷ میلیارد دلار شد/ صادرکنندگان در تله مقررات زائد

اقتصاد ایران: رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: ترازتجاری منفی بیش از ۱۶ میلیارد دلار در ۱۴۰۲ و ناترازی ۷ میلیارد دلاری در نیمه نخست امسال به‌تنهایی نشان می‌دهد که تجارت خارجی متناسب با ظرفیت‌ها انجام نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، روز ملی صادرات ۲۹ مهر ماه سال جاری در سال اجلاس سران با حضور رئیس جمهور اما بدون حضور خبرنگاران رسانه‌های عمومی برگزار شد. روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران صحبت‌های رئیس این سازمان را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که مشروح آن در ذیل مطلب آمده است.

محمدعلی دهقان رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه روز ملی صادرات همه ساله در ۲۹ مهر برگزار می‌شود، گفت: بیست‌و هشتمین دوره روز ملی صادرات با اولین دوره ریاست جمهوری آقای پزشکیان مقارن شده است؛ امید است که این روز مبدا اصلاحات و تحولات تسهیل و توسعه صادرات در دولت چهاردهم شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز، تصریح کرد: فرآیند انتخاب صادرکنندگان از ماههای قبل در کمیته ملی انتخاب صادرکنندگان آغاز شد؛ این کمیته متشکل از نمایندگان دولتی، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون ایران بود. در این کمیته تدوین شاخص‌های ارزیابی ثبت‌نام در ۳ گروه، کالایی، خدمات و فن‌آورانه مورد ارزیابی قرار گرفت.

دهقان دهنوی ادامه داد: در بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات از ۴ شرکت صادرکننده مدال‌آور که ۸ دوره به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند و ۳ شرکت ممتاز که ۵ بار به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شد و ۴۸ شرکت نمونه ملی و یک شرکت شایسته تقدیر با امضای ریاست‌جمهور تقدیر خواهد شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به تراز تجاری منفی در سال گذشته و ۶ ماه نخست سال جاری، بیان کرد: تراز تجاری منفی بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال گذشته و و ناترازی حدود ۷ میلیارد دلاری در ۶ ماه نخست سال جاری به‌تنهایی نشان می‌دهد که تجارت خارجی متناسب با ظرفیت‌های کشور انجام نمی‌گیرد؛ اما وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران ذیل نگاه وفاق‌ساز دولت به آینده روشن ایران عزیز معطوف است.

وی از انباشت مقررات‌زائد که دست صادرکنندگان را بسته است انتقاد کرد و افزود: به نظر می‌رسد با نگاه وفاق‌آمیز بین دستگاه‌های نظارتی و مشورتی بخش‌خصوصی و تسهیل فرآیند رفع مقررات مخل و زائد فضای بهتری در فضای صادرات کشور ایجاد کنیم. این مهم با ۳ کلید توسعه تجارت آزاد، کاهش تعرفه‌های تجاری و تقویت تولید رقابت‌پذیر امکان‌پذیر است.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: ترویج صادرات محوری بهره‌وری از توسعه صادرات در لایحه‌ها و طرح‌های خرد و کلان کشو باید دیده شود.

دهقان دهنوی در پایان خطاب به رئیس جمهور بیان کرد: امیدواریم با دستورات شما و در پیش گرفتن ۳ گانه تسهیل فرآیندها، توسعه تجارت آزاد و ترویج صادرات، مسیر جدیدی برای توسعه و جهش صادرات غیرنفتی فراهم کنیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ