فروش ۲۰۰ کیلو طلا در حراج امروز/تاریخ حراج بعدی اعلام شد

اقتصاد ایران: ۲۰۰ کیلوگرم شمش طلا به ارزش بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان در حراج شماره ۶۰ مرکز مبادله ایران مورد معامله قرار گرفت.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در شصتمین جلسه حراج شمش طلا که امروز یک‌شنبه 29 مهرماه 1403 در مرکز مبادله ایران برگزار شد، از مجموع 235 کیلوگرم شمش طلای استاندارد عرضه شده در حراج های عمده و خرد تالار معاملات طلای این مرکز، 200 کیلوگرم با میانگین قیمت پنج میلیارد و 665 میلیون تومان به ازای هر شمش طلای استاندارد معامله شد.

قابل توضیح است که حراج حضوری در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به دو شیوه حراج خرد و حراج عمده صورت می گیرد. متقاضی خرید می تواند در حراج خرد حداقل یک و حداکثر پنج قطعه شمش طلای یک کیلوگرمی خرید کند؛ سقف خرید خرد در هر هفته تقویمی، صرفا پنج قطعه شمش طلای استاندارد خواهد بود.

متقاضی خرید در حراج عمده نیز مجاز به خرید حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد است؛ هر بسته شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حاوی پنج قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار 995 در هزار است. گفتنی است، سقف خرید عمده در هر هفته تقویمی صرفا 20 قطعه شمش طلای استاندارد است.

این گزارش حاکی است، طی 60 حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران، 11 هزار و 215 کیلوگرم شمش مورد دادو‌ستد قرار گرفت که در نتیجه آن بیش از  50.8 هزار میلیارد تومان ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور وارد شد.

شصت و یکمین حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران نیز در روز سه شنبه اول آبان ماه برگزار خواهد شد. متقاضیان خرید شمش طلای مرکز مبادله ایران می‌توانند با واریز مبلغ سه میلیارد و پانصد میلیون ریال(350 میلیون تومان) به عنوان وجه الضمان به ازای هر قطعه شمش طلا تا ساعت 24 روز دوشنبه 30 مهرماه، در شصت و یکمین حراج این مرکز شرکت کنند.

این حراج از ساعت 12 الی 16 در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار خواهد شد.

متقاضیان خرید

طبق شیوه نامه شماره 4 مورخ 9 بهمن ماه 1402، « فروشندگان عمده شمش طلا»، «تولیدکننده و سازنده فعال مصنوعات طلا» و « خرده فروشان طلای آبشده» مجاز به خرید شمش طلا در  مرکز مبادله ایران هستند. 

متقاضیان باید دارای پروانه کسب مجاز و معتبر باشند. پروانه کسب متقاضیان خرید که توسط اتحادیه‌های طلا و جواهر صادر می شوند، باید در درگاه ملی مجوزها ثبت و قابل استعلام باشند.

شایان ذکر است، علاوه بر متقاضیان حوزه صنعت طلا، بانک عامل نیز با تایید بانک مرکزی می تواند در حراج شمش طلای مرکز مبادله ایران خرید انجام دهد. بانک عامل نیز می‌تواند هر بانکی باشد؛ اما باید دارای مجوز و تاییدیه بانک مرکزی جهت شرکت در حراج شمش طلا باشد. البته باید اشاره داشت که هر بانک که دارای مجوز از بانک مرکزی است، باید برای هر جلسه حراج، مجوز لازم برای آن حراج و در تعداد معین و مشخص را اخذ کند و اینگونه نیست که در هر حراج که شرکت کند بتواند به هر تعداد که بخواهد شمش طلا خریداری کند.

مدارک شرکت در حراج؛ ویژه متقاضیان خرید

متقاضی خرید شمش طلا جهت شرکت در حراج باید مدارک لازم را به مرکز مبادله ارز و طلای ایران ارائه دهد. این مدارک شامل «اصل نامه درخواست شرکت در حراج(منتشره در تارنمای رسمی www.ice.ir  فرم شماره  11 و 12)»، «اصل کارت ملی»، «اصل پروانه کسب  صادره از درگاه ملی مجوزهای کشور»، «اصل فیش بانکی واریز وجه الضمان»، «اصل گواهی امضا نزد دفاتر اسناد رسمی به نام مرکز مبادله ارز و طلای ایران» و « آخرین آگهی روزنامه رسمی(ویژه اشخاص حقوقی)» است.

حداقل و حداکثر حجم خرید

حراج حضوری در مرکز مبادله ارز و طلای ایران به دو شیوه حراج خرد و حراج عمده صورت می گیرد. متقاضیان خرید (سه گروه اول به غیر از بانک عامل) می توانند در حراج خرد حداقل یک و حداکثر پنج قطعه شمش طلای یک کیلوگرمی خرید کند؛ سقف خرید خرد در هر هفته تقویمی، صرفا پنج قطعه شمش طلای استاندارد خواهد بود.

این گروه ها در حراج عمده نیز مجاز به خرید حداقل یک و حداکثر چهار بسته شمش طلای استاندارد است؛ هر بسته شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ارز و طلای ایران حاوی پنج قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار 995 در هزار است. گفتنی است، سقف خرید عمده در هر هفته تقویمی صرفا 20 قطعه شمش طلای استاندارد است.

طبق دستورالعمل و شیوه‌نامه مرکز مبادله ایران، به ازای هر هفته تقویمی، هر خریدار می‌تواند تا سقف 25 قطعه شمش طلا از مرکز خریداری کند که 20 قطعه آن در تالار عمده معاملات شامل چهار بسته پنج عددی و در حراج خرد شامل پنج قطعه (5 خرید یک عددی) است.

شایان ذکر است، بانک مرکزی سقف خرید شمش طلا را برای بانک‌های عامل،مشخص می‌کند و این سقف در حراج ممکن است تغییر کند.

کارمزد حراج

کارمزد حراج شمش طلا در مرکز مبادله ایران به ازای هر طرف شرکت کننده در حراج، دو در هزار(0,2 درصد) ارزش معامله است.

قیمت پایه

حداقل قیمت پیشنهادی توسط متقاضی عرضه در روز حراج در فرم«درخواست متقاضی عرضه شمش طلای استاندارد نسبت به شرکت در جلسه حراج حضوری مرکز مبادله ارز و طلای ایران» به هیات حراج اعلام می شود؛ این فرم توسط صاحبان امضاء مجاز شرکت تکمیل می‌شود.

روش معاملاتی

معاملات به روش حراج حضوری و به صورت نقد صورت میگیرد.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ