خطرات و عوارض استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری

اقتصاد ایران: در حالی داروهای ضدبارداری هنوز در ایران تولید می‌شود و برخی بانوان به‌صورت غیرمجاز اقدام به خرید آن از داروخانه‌ها می‌کنند که توزیع این داروها در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و حتی برخی از کشورهای آفریقایی هم غیرمجاز است. سازمان غذا و داروی آمریکا هم به علت اثبات ارتباط مصرف آنها با وقوع سکته‌های مغزی و قلبی در تدارک جمع‌آوری قرص‌های ضدبارداری از بازار است.

به گزارش سلامت نیوز فارس نوشت: «خوشحالم که دیگر این معجون هورمون را نمی‌بلعم. اگرچه برای جلوگیری از حاملگی راحت‌ترین روش است.» این بخشی از مصاحبه لئا زن جوان آلمانی است که مدت‌ها از قرص پیشگیری از بارداری استفاده می‌کرد. رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت بتول نامجو دیروز گفت که استفاده از قرص و داروهای پیشگیری از بارداری ممنوع نشده، بلکه در مصرف آنها استانداردسازی اعمال شده است، چون استفاده از این داروها عوارض غیر قابل بازگشتی از جمله تأخیر طولانی‌مدت در باروری و حتی ناباروری زنان، عفونت‌های لگنی، چسبندگی لوله‌های رحمی و آسیب‌های روانی و افسردگی و مشکلات عروقی دارد.

بر اساس نمودار استفاده جهانی از وسائل پیشگیری از بارداری سازمان ملل متحد، در سال 2009، 12 میلیون و 16 هزار زن متأهل ۱۵ تا ۴۹ساله در ایران از وسایل پیشگیری از بارداری استفاده کرده‌اند.این در حالی است که در سال 2009 میلادی یعنی سال 1387، یک میلیون و 300 هزار و 116 واقعه ولادت ثبت شده است.

به گفته رئیس اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، در اعمال محدودیت برای عرضه داروهای پیشگیری از بارداری فقط بحث سیاست‌های جمعیتی مدنظر نیست. در برخی موارد شرایط جسمی مادر طوری است که در صورت مصرف خودسرانه قرص پیشگیری، ممکن است در مغز لخته خون ایجاد شود. یک مطالعه هم نشان می‌دهد که زنان غیرسیگاری با فشارخون طبیعی که از دوز پایین پیشگیری از بارداری استفاده می‌کردند، سالانه ۸٫۵ در هر صدهزار نفر خطر سکته مغزی داشتند، درحالی‌که این میزان در زنانی که داروی کنترل بارداری مصرف نمی‌کردند، ۴٫۴ در هر صدهزار نفر بود.

در حالی داروهای ضدبارداری هنوز در ایران تولید می‌شود و برخی بانوان به‌صورت غیرمجاز اقدام به خرید آن از داروخانه‌ها می‌کنند که توزیع این داروها در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و حتی برخی از کشورهای آفریقایی هم غیرمجاز است. سازمان غذا و داروی آمریکا هم به علت اثبات ارتباط مصرف آنها با وقوع سکته‌های مغزی و قلبی در تدارک جمع‌آوری قرص‌های ضدبارداری از بازار است.

کارشناس مامایی نزهت موسوی فر می‌گوید هنوز هم بسیاری از بانوان برای پیشگیری از بارداری از قرص ضدبارداری استفاده می‌کنند، چون مطمئن‌ترین راه برای پیشگیری از بارداری است و ممنوع شدن فروش آزاد این دارو، از طرفی باعث می‌شود فروش زیرزمینی و غیرمجازش زیاد شود که آن هم خطرات خاص خودش را دارد از طرفی بارداری ناخواسته و سقط عمدی جنین را افزایش می‌دهد. اما در مقابل کارشناس دیگر بارداری لیلی حفیظی می‌گوید که بانوان فکر می‌کنند دلیل ممنوع شدن قرص‌های ضدبارداری فقط سیاست‌های جمعیتی است، اما اگر اطلاع‌رسانی در خصوص خطرات و عوارض استفاده از قرص‌های پیشگیری از بارداری در اختیار بانوان قرار داده شود قطعاً آمار مصرف این داروها و خرید زیرزمینی و غیرمجاز آن هم کاهش پیدا می‌کند و اگر هم بانوان قصد بارداری نداشته باشند راه دیگری برای پیشگیری از آن انتخاب می‌کنند.

متخصص زنان فریبا سرداری معتقد است مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری فقط با ممنوع اعلام کردن کاهش پیدا نمی‌کند. باید آگاهی زنان را از طریق رسانه‌های جمعی، فضای مجازی در خصوص مضرات مصرف این داروها بالا برد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ