توضیح محیط زیست درباره پارک حیات وحش الیمالات نور

اقتصاد ایران: ساری- اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران درباره پارک حیات وحش مجموعه گردشگری الیمالات نور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی اخبار منتشرشده اخیر در رسانه‌ها و فضای مجازی در خصوص مجموعه گردشگری الیمالات واقع در بخش چمستان شهرستان نور، اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، توضیحاتی را به شرح زیر، جهت تنویر افکار عمومی ارائه شد:

مجموعه تفریحی الیمالات در قالب منطقه نمونه گردشگری، شامل پهنه آبی سد و اراضی پیرامونی آن، که در خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست استان قرار گرفته است، به استناد قانون تعیین حریم دریاچه‌های احداثی در پشت سدها و آئین نامه اجرایی آن توسط شرکت «نوین پویا سبز گستر نور» در سال ۱۳۹۹ طی قرارداد ۲۵ ساله با شرکت آب منطقه‌ای استان (۶ سال ساخت و ۱۹ سال بهره برداری)، با هدف بهره برداری از منافع دریاچه سد و اراضی پیرامونی، شکل گرفت. نکته مهم در این خصوص، آن است که مجموعه سد خاکی الیمالات و عرصه‌های پیرامونی آن مجموعاً به مساحت ۲۱ هکتار، تحت مدیریت آب منطقه‌ای استان قرار دارد، کاملاً فنس کشی شده و توسط سیم خاردار از عرصه‌های جنگلی مجاور جدا شده و «پارک وحش مایا» نیز در پلان پیشنهادی آن، پیش بینی شده بود.

در همین راستا پس از صدور موافقت اصولی طرح گردشگری از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، در سال ۱۴۰۰ از اداره کل حفاظت محیط زیست استعلام به عمل آمد و موافقت زیست محیطی فعالیت گردشگری، به مساحت ۴ و هشت دهم هکتار به صورت جداگانه از «پارک وحش مایا» ، پس از دریافت طرح توجیهی، صادر شد.

همچنین، مجوز زیست محیطی «پارک حیات وحش مایا» طی درخواستی جداگانه، پس از ارائه طرح توجیهی، در عرصه‌ای به مساحت سه و نیم هکتار (بخشی از کل مجموعه گردشگری الیمالات)، در راستای تفویض اختیار صورت گرفته از سوی ریاست سازمان متبوع، پس از هماهنگی با دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش و کسب موافقت اداره کل دامپزشکی استان، در مهر ماه ۱۴۰۲ صادر شد که لازم به تاکید است مرجع صدور مجوز پارک‌های حیات وحش، سازمان حفاظت محیط زیست بوده، نه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری!

سپس، آن مجموعه مبادرت به ساخت قرنطینه، استخرهای بتونی و گِلی، انبار مواد غذایی، سردخانه و فنس کشی ایمن اقدام و شرایط را جهت انتقال حیات وحش فراهم کرد.

در همین راستا پس از تأیید ساخت و ساز صورت گرفته، مجوز انتقال ببرها با موافقت ادارات کل محیط زیست و دامپزشکی استان‌های مبدا و مقصد (مازندران و خراسان رضوی) و موافقت دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان، صادر و ببرها در فرودین ماه سال جاری به آن مجموعه منتقل شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ