تأثیر تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان

اقتصاد ایران: متخصصان تغذیه بر این باورند که تغذیه مناسب می‌تواند نقش کلیدی در پیشگیری از پوکی استخوان ایفا کند. زنان به‌ویژه در سنین بالاتر، به‌دلیل کاهش سطح هورمون‌ها، سه برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر ابراهیم مهدوی، متخصص تغذیه، به اهمیت دریافت مواد مغذی ضروری برای پیشگیری از پوکی استخوان اشاره کرد و گفت: عواملی مانند کمبود کلسیم، پروتئین و ویتامین D نقش مهمی در این بیماری دارند. او همچنین خاطرنشان کرد که برای بالا بردن آگاهی عمومی در این زمینه، برنامه‌های متعددی در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود.

کلسیم، به عنوان اصلی‌ترین ماده معدنی در ساختار استخوان‌ها، در محصولات لبنی به‌خصوص شیر و ماست به وفور یافت می‌شود. دکتر مهدوی توصیه می‌کند که افراد روزانه ۲ تا ۳ لیوان لبنیات مصرف کنند تا نیاز بدن به کلسیم تأمین شود. همچنین، خامه و سرشیر به عنوان منابع غنی کلسیم نیز پیشنهاد می‌شود.

این متخصص تغذیه همچنین به عادات غذایی نامناسبی که می‌توانند مانع جذب کلسیم شوند، اشاره کرد. او هشدار داد که مصرف زیاد قهوه، سیگار و نوشابه‌ها ممکن است به کاهش جذب کلسیم منجر شود. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز یا حساسیت به شیر باید به‌طور ویژه‌ای به تأمین کلسیم خود توجه کنند.

مهدوی به اهمیت ویتامین D در جذب کلسیم تأکید کرد و گفت: افراد در معرض کمبود ویتامین D می‌توانند به‌صورت هفتگی یک عدد قرص ویتامین D مصرف کنند و پس از نرمال شدن سطح آن، این مقدار را به یک عدد در ماه کاهش دهند. او همچنین به افراد بالای ۷۰ سال توصیه کرد که هر دو هفته یک بار ویتامین D مصرف کنند.

برای کودکانی که از خوردن لبنیات خودداری می‌کنند، مهدوی پیشنهاد کرد که استخوان‌های مرغ، ماهی و گوسفند را با سرکه بپزند تا کلسیم آنها آزاد شود. سپس می‌توان این مخلوط را به غذاها اضافه کرد.

وی در پاسخ به ادعای مؤثر بودن گیاهان حاوی کلسیم اظهار کرد که برخی گیاهان مانند کنجد و بادام حاوی کلسیم هستند، اما جذب این کلسیم به دلیل وجود اگزالات در آنها کمتر است. به‌طور مثال، در ۱۰۰ گرم ماست حدود ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد و هرچه درصد چربی بالاتر برود، درصد جذب کلسیم نیز کاهش می‌یابد.

توجه به تغذیه مناسب می‌تواند به‌طور قابل توجهی از بروز پوکی استخوان جلوگیری کند. با تأمین کلسیم و ویتامین D از منابع غذایی و توجه به عادات تغذیه‌ای، افراد می‌توانند سلامت استخوان‌های خود را حفظ کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ