جایگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های سوخت در آستانه تعطیلی قرار گرفت!

اقتصاد ایران: رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران عرضه سوخت کشور با بیان اینکه نرخ کارمزد فروش این صنف همچنان بر اساس تعرفه سال‌گذشته است، گفت: این موضوع در کنار افزایش نرخ تورم باعث سختی کار به‌ویژه تامین قطعه و لوازم یدکی شده به‌طوری‌که اکنون جایگاه‌های عرضه سوخت در آستانه تعطیلی و ورشکستگی هستند.

ایرنا: رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران عرضه سوخت کشور با بیان اینکه نرخ کارمزد فروش این صنف همچنان بر اساس تعرفه سال‌گذشته است، گفت: این موضوع در کنار افزایش نرخ تورم باعث سختی کار به‌ویژه تامین قطعه و لوازم یدکی شده به‌طوری‌که اکنون جایگاه‌های عرضه سوخت در آستانه تعطیلی و ورشکستگی هستند.

جایگاه‌‌‌‌‌‌‌‌های سوخت در آستانه  تعطیلی

 همایون صالحی افزود: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران حق‌الزحمه جایگاه‌داران عرضه سوخت را به‌صورت‌ریالی و با تعرفه سال‌گذشته پرداخت می‌کند اما نگهداشت و تامین قطعات و لوازم یدکی با تعرفه ارزی به نرخ روز است که این نابرابری نه‌تنها کار جایگاه‌داران را از توجیه اقتصادی دور کرده، بلکه باعث ناترازی و زیان شده‌است. وی اظهار کرد: هفت ماه از سال‌گذشته، اما هنوز نرخ کارمزد جایگاه‌داران براساس تعرفه سال‌۱۴۰۲ محاسبه می‌شود، از دیگر سو تمام هزینه و پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌های جایگاه‌داران از جمله حقوق و بیمه کارگران، بیمه حوادث و نظایر آن براساس تعرفه تورمی سال‌۱۴۰۳ پرداخت می‌شود و این موضوع باعث‌شده بیشتر جایگاه‌داران با اخذ وام از تعطیلی کار خود جلوگیری کنند و گویی هیچکس به این معضل جدی که تهدیدی در نظام عرضه و تقاضا است، توجه ندارد. وی از دستگاه‌های ذی‌ربط به‌ویژه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سازمان‌برنامه و بودجه‌ خواست هرچه زودتر تعدیل کارمزد جایگاه‌داران را متناسب با شرایط روز تغییر دهند، در غیر‌این‌صورت به‌زودی شاهد التهاب و تعطیلی ناخواسته پی‌درپی جایگاه‌های عرضه سوخت خواهیم بود.

دلایل افزایش مصرف سوخت

رئیس هیات‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی جایگاه‌داران ایران همچنین گفت: روزانه به‌طور متوسط ۱۲۲‌میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف می‌شود و یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش مصرف نقصان زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی است، از دیگر سو مطابق آمار پژوهشی مجلس شورای‌اسلامی ۶۰‌درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور فرسوده است. وی تولید خودروهای بی‌کیفیت را یکی دیگر از دلایل افزایش مصرف بنزین عنوان کرد و افزود: خودروهای تولید داخل مصرف سوخت بالایی دارند و اگر این عامل را درنظر بگیریم می‌توان گفت مردم ایران در مصرف بنزین زیاده‌روی ندارند؛ چراکه مشکل در جای دیگری است. صالحی با بیان اینکه سوخت ارتباط مستقیمی با وضعیت درآمدی و معیشتی مردم دارد، گفت: بسیاری از مردم با همین چند لیتر بنزین امورات زندگی خود را می‌‌گذرانند، لذا اگر مقایسه‌ای با سایر کشورها داشته باشیم، متوجه می‌شویم هزینه سوخت در سبد مردم بالا است؛ چراکه امروز وضعیت تورم باعث فشار اقتصادی و به‌تبع آن افزایش مصرف بنزین می‌شود.

چالش کسری سوخت

صالحی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به دلیل برخی مسائل همچون میزان اکتان بنزین یا شیوه غیراصولی حمل، بخش کمی از بنزین تحویلی به‌جایگاه‌داران پیش از تحویل تبخیر می‌شود که این کسری به دیگر زیان‌های جایگاه‌داران اضافه‌شده و در کمال تعجب شرکت نفت برای این کسری طلب غرامت دارد که اگر این موضوع حل نشود، می‌تواند مالکان جایگاه‌ها را ناخواسته در مقابل وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها قرارداده و باعث چالش شود. صالحی افزود: فرآورده سوخت به‌ویژه بنزین که تبخیر بالایی دارد باید ۷۲ساعت در دمای مناسب نگهداری و سپس در مخازن جایگاه‌ها تخلیه شود اما بی‌توجهی به این مهم باعث تبخیر و کسری می‌شود که جایگاه‌دار هیچ نقشی در آن ندارد اما شرکت نفت به‌دنبال جبران آن از جیب جایگاه‌دار است. وی در ادامه تجهیز جایگاه‌های عرضه سوخت خصوصا سی‌ان‌جی (گاز فشرده) به پیشرفته‌ترین تجهیزات را برای حفظ جان مردم ضروری دانست و افزود: بیشتر قطعات یدکی جایگاه‌های عرضه سوخت از خارج کشور تامین می‌شود و به‌عنوان نمونه نازلی که با ۲‌میلیون‌تومان تهیه می‌شد امروز حداقل ۲۵‌میلیون‌تومان شده و این درحالیست که جایگاه‌داران باید بتوانند بهترین تجهیزات را برای جایگاه‌ها تهیه کنند تا خطری جان مردم و خودشان را تهدید نکند.

 

پ

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ