عراقچی: درباره فلسطین و قفقاز با ترکیه اشتراک نظر داریم

اقتصاد ایران: وزیر خارجه کشورمان گفت: ما همواره درباره مسائل منطقه‌ای با ترکیه مشورت داریم. برخی مواقع تفاوت دیدگاههایی درباره مسائل منطقه‌ای بوده و برخی مواقع نیز منافع، نگرانی‌ها و رویکردمان مشترک است. فلسطین و قفقاز از جمله موضوعاتی است که اشتراک دیدگاه داریم.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، عباس عراقچی وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه خبری "ان تی وی" ترکیه به بیان مسائل منطقه ای، جنگ رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان و روابط دو کشور پرداخت.

شهادت یحیی سنوار حماس را متوقف نخواهد کرد

وی در این مصاحبه در خصوص شهادت یحیی سنوار رهبر جنبش حماس اظهار داشت: شهادت یحیی سنوار ما را بسیار ناراحت کرد. این شهادت طبیعتاً برای حماس ضربه مهمی است اما مطمئن هستم که این واقعه باعث توقف حماس نخواهد شد بلکه برعکس، باعث می شود که مردم فلسطین، مسئله فلسطین را با قدرت بیشتر دنبال کنند و جوانان فلسطینی نیز انگیزه بیشتری برای مبارزه داشته باشند.

عراقچی افزود: از همان ابتدا، خون شهدای فلسطین باعث انگیزه جوانان شده و تا امروز نیز این جنبش را به پیش برده و بعد از این نیز چنین خواهد بود. حماس واقعیت فلسطین است و کسی نمی تواند این واقعیت را از بین ببرد. ما این واقعیت را طی 12 ماه گذشته به شکلی روشن دیدیم. حماس از گذشته خود قوی تر شده و پیش خواهد رفت.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه این روندی است که مردم فلسطین طی 80 سال گذشته تجربه کرده اند، اظهار داشت: مسئله فلسطین با کشتار و ویرانی از بین نمی رود که این تجربه ای 80 ساله است.

رژیم اسرائیل در هر سطحی به ایران حمله کند پاسخ مشابه خود را خواهد گرفت

عراقچی در خصوص پاسخ رژیم اسرائیل به عملیات وعده صادق و آمادگی ایران برای این حمله گفت: در ابتدا باید بگویم که حمله رژیم اسرائیل به ایران، یک پاسخ یا واکنش نیست بلکه حمله است زیرا اساساً آنچه ایران انجام داد دفاع از خود و یک دفاع مشروع بود. اگر رژیم اسرائیل به ما حمله کند ما آماده پاسخ به آ‌ن هستیم و به شکلی مناسب جواب می دهیم اما امیدواریم که رژیم اسرائیل اراده ما را امتحان نکند.

وی در خصوص نقاط مشخص شده از سوی رژیم اسرائیل برای هدف قرار دادن ایران نیز گفت: اساساً هر حمله ای به ایران خط قرمز ماست. اصلاً و ابداً در مقابل آن سکوت نخواهیم کرد. حمله رژیم اسرائیل به تاسیسات هسته ای یا هر جای دیگری را به شکل مشابه پاسخ می دهیم. رژیم اسرائیل هر حمله ای به ایران داشته باشد به شکلی مشابه جواب می گیرد. ما از این پاسخ عقب نخواهیم نشت. عقب نمی اندازیم اما عجله هم نمی کنیم.

اصابت 90 درصدی موشکهای ایران در عملیات وعده صادق

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به اصابت 90 درصدی موشکهای ایران به اهداف خود در سرزمین های اشغالی اظهار داشت: ما در این عملیات هیچ مکان اقتصادی یا غیرنظامی را هدف نگرفتیم و تنها اهداف نظامی و مراکز امنیتی را مورد هدف قرار دادیم. ما همه اهدافمان را مشخص کرده ایم و بر این اساس در مقابل حمله رژیم صهیونیستی به شکلی مشابه پاسخ داده خواهد شد.

عراقچی در خصوص اینکه چرا رژیم اسرائیل بعد از گذشت 19 روز از عملیات وعده صادق هنوز اقدامی نکرده است، گفت: فکر می کنم رژیم اسرائیل زیر فشارهای بین المللی و منطقه ای است. یک احتمال جدی درباره جنگ منطقه ای وجود دارد و به این دلیل هنوز دیپلماسی جریان دارد. در حالیکه ما از جنگ صحبت می کنیم، از سوی دیگر فرصت دیپلماسی نیز هنوز وجود دارد و برای این تلاش می شود. کشورهای منطقه یک تلاش گسترده منطقه ای و بین المللی را دنبال می کنند. برای جلوگیری از جنگی منطقه ای و رسیدن به آتش بس و جلوگیری از یک فاجعه بزرگ، رژیم اسرائیل باید متوقف شود.

تبادل پیام منطقه ای بین ایران و آمریکا جریان دارد اما نام آن مذاکره نیست

وی درباره اقدامات پشت پرده آمریکا در فشار به رژیم اسرائیل و احتمال مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا در این خصوص نیز اظهار داشت: هیچ مذاکراتی بین ما و آمریکا در این خصوص وجود ندارد. طرفها پیام خود را به یکدیگر می رسانند. برخی کانالها برای ارسال پیامهای مرتبط با منطقه داریم که اساساً نام آن مذاکره نیست. بلکه روندی است که مطمئن شویم اشتباهی در فهم رخ نمی دهد و پیاممان به درستی منتقل می شود. 

وزیر خارجه کشورمان افزود: اینکه در آمریکا و رژیم اسرائیل چه می گذرد را نمی دانیم اما می دانیم که نگرانی جهانی نسبت به افزایش تنش در منطقه وجود دارد. دنیا از جمله آمریکا و اروپا بزرگ شدن این درگیری هستند و چنین چیزی نمی خواهند.

عراقچی ادامه داد: رسمی ترین این کانالها سفارت سوئیس است که حافظ منافع آمریکا در ایران است.

وی درباره افزایش تنش در منطقه از سوی رژیم اسرائیل و احتمال ورود آمریکا به جنگ و نیز احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران گفت: رژیم اسرائیل بدون کمک آمریکا حتی نمی تواند حیات خود را دنبال کند. بدون این کمک ها، جنایات در لبنان و غزه نیز ادامه نمی یابد. همه تسلیحات استفاده شده در آنجا تسلیحات آمریکایی است. اگر آمریکا اراده واقعی داشته باشد می تواند جلوی رژیم اسرائیل را بگیرد.

آمریکا را شریک جنایات رژیم اسرائیل می دانیم

وزیر خارجه کشورمان، آمریکا را شریک جنایات رژیم صهیونیستی دانست و گفت: اگر جنگی منطقه ای شکل بگیرد پای آمریکا نیز به میان خواهد آمد و ما این را اصلاً نمی خواهیم. این جنگ می تواند به خلیج فارس نیز سرایت کند اما دوباره تکرار می کنم که هنوز فرصت دیپلماسی وجود دارد و ما نباید این فرصت را به دلیل خواسته های یک فرد در رژیم اسرائیل رها کنیم.

احتمال سرایت جنگ به سوریه نیز وجود دارد

عراقچی در خصوص احتمال سرایت جنگ به سوریه نیز گفت: احتمال زیادی به سرایت جنگ در منطقه بعد از غزه و لبنان وجود دارد. در این خصوص نگرانی بزرگی وجود دارد.

وی در خصوص اینکه در سفر منطقه ای چه نتیجه ای به دست آورده است، نیز اظهار داشت: نگرانی منطقه ای مشترکی در این خصوص وجود دارد و سخن از هم اندیشی منطقه ای است. همه کشورهایی که رفتم فکر می کنند که این جنایات باید متوقف شود. امیدوارم که تلاش های منطقه ای در آینده نیز تداوم یابد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: رژیم اسرائیل نشان داده که به اخلاق و حقوق بین الملل هیچ اعتقادی ندارد. بر این اساس فشار منطقه ای برای متوقف کردن این رژیم می تواند موثر باشد. در حال حاضر در منطقه دیپلماسی جریان دارد. هدف در دیپلماسی بسیار مهم است و به نظر می رسد که به یک نقطه نظر مشترک در منطقه رسیده ایم.

درباره قفقاز و فلسطین با ترکیه اشتراک نظر داریم

عراقچی در خصوص روابط ایران و ترکیه نیز با بیان اینکه روابط ما بسیار قدیمی است، اظهار داشت: این روابط بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل شکل گرفته است. این روابط همواره گرم و دوستانه بوده است. طبیعتاً در برخی موضوعات تفاوت دیدگاه داریم. برخی زمانها نیز فراز و نشیبهایی در روابط بوده اما همواره رو به جلو بوده است.

وی ادامه داد: ما همواره درباره مسائل منطقه ای نیز مشورت داریم. برخی مواقع تفاوت دیدگاههایی درباره مسائل منطقه ای بوده و برخی مواقع نیز منافع، نگرانی ها و رویکردمان مشترک است. موضوع فلسطین از جمله موضوعاتی است که هیچ تفاوت دیدگاهی نداریم و صاحب یک دیدگاه و رویکرد مشترک هستیم. هر دو کشور معتقدیم که رژیم اسرائیل باید به سرعت آتش بس را اجرا کند.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: روابط تجاری دو کشور در حال افزایش است اما هنوز به سطحی که باید نرسیده ایم. در حوزه های امنیتی نیز دیدارها و مشورتها را دنبال می کنیم.

عراقچی با اشاره به دیدارهای مفید و سازنده خود با رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه گفت: روز قبل نیز پلتفرم همکاری قفقاز را داشتیم که در این خصوص رویکردمان شبیه هم است. ما نیز در آن منطقه صلح و ثبات را می خواهیم و مداخله قدرتهای خارجی را نمی پذیریم و خروج آنها را خواستاریم. امیدواریم در قفقاز نیز همکاری منطقه ای را گسترش دهیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ