درباره سنوارها ساخت فیلم و سریال ضرورت دارد اما نه با عجله!

اقتصاد ایران: روز گذشته خبرها همه به یک اتفاق ختم می‌شد؛ شهادت یحیی سنوار. اولین نکته‌ای درباره‌اش در فضای رسانه‌ بحث شد ساخت فیلم و سریال بود که برخی خیلی زود اعلام آمادگی کردند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ ساخت فیلم و سریال درباره مردانِ مقاومت لازم و ضروری است اما اگر با عجله و رفعِ تکلیفی ساخته شوند، فقط ضربه به پیکره شخصیت است و اتفاق دیگری خلق نمی‌شود.

بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، بسیاری از کارگردانان اعلام آمادگی کردند اما امثال ابراهیم حاتمی‌کیا گفتند باید با پژوهش درست و طمئنیه‌ی خاصی به سراغ‌ِ این شخصیت‌های بزرگ رفت.

همان اتفاقی که باید برای سیدحسن نصرالله و بقیه مردانِ مقاومت بیفتد. اما نباید هم اجازه داد سِیر پژوهش و آماده‌سازی چنین فیلم‌ها و سریال‌هایی آنقدر به طول بینجامد که نسخه‌های تحریفی از سویِ رژیم صهیونیستی و کمپانی‌های فیلمسازی غربی ساخته شوند. همان‌طور که تاکنون هم بسیاری از شخصیت‌های برجسته را مورد تحریف قرار داده‌اند.

شاید این عبارتِ معروف رهبر معظم انقلاب که در نماز جمعه نصر فرمودند همچون خیلی از عرصه‌های دیگر در عرصه فرهنگی و هنری هم راهگشا باشد؛ «نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده عمل می‌کنیم.»

چرا که چهره‌های اسطوره، مبارز و مجاهد در عرصه مقاومت، کم نداریم در عرصه دفاع‌مقدس، دفاع از حرم و دفاع از امنیت فعالیت کرده‌اند و زندگی‌هایشان قابلیت پرداخت دراماتیک دارد.

 آنچه اهمیت دارد این است که از کارهای شعارزده پرهیز شود. فیلم‌ها و سریال‌هایی درباره شهدای به نام و فرماندهان مقاومت ساخته‌ شده‌اند که گاهی اوقات به فضایی شعارزده تبدیل شده‌اند. وقتی گفته می‌شود می‌خواهیم فیلمی درباره یحیی سنوار شهید بزرگ مقاومت بسازیم حتماً باید پرداختِ همه جانبه به این شخصیت، در دستور کار قرار بگیرد. اینکه صرفاً بگوییم این‌ها فرماندهان شجاعی‌اند و یک کار رفع تکلیفی اتفاق بیفتد نه تنها درامی شکل نمی‌گیرد که برای مخاطب باورپذیر و ملوس باشد بلکه بیشتر به یک اتفاق شعارزده‌ی بدون عمق، تبدیل می‌شود.

تلویزیون سریالی به نام «حبیب» با محوریت مقاومت و داعش ساخت که بسیار سطحی وارد این مقوله شد. این مجموعه‌ها اگر نتوانند عمق حوادث و فاجعه‌ها را نمایش دهند، به مضحکه و تمسخر کشیده می‌شوند. همان‌طور که سریال «ترور» نتوانست با استقبال خوبی همراه شود و آن تأثیرگذاری مورد انتظار را رقم بزند.

اگر قرار است در سینما فیلمی یا در تلویزیون سریالی درباره یحیی سنوار و دیگر شهدا و فرماندهان بزرگ مقاومت ساخته شود حتماً باید فاخر باشند و به همه ابعاد شخصیتی، پرداخته شود. در آن‌ها از عوامل سازنده و حرفه‌ای از جمله کارگردان و تهیه‌کننده و بازیگران استفاده شود.

این نکات بیشتر توصیه‌ای بود که بارها از زبانِ کارشناسان و منتقدین مختلفی مطرح شده است.

خبری که روز گذشته به نقل از سعید الهی تهیه‌کننده سینما مطرح شد که پژوهش درباره ساخت یک فیلم درباره «شهید یحیی سنوار» آغاز شده است، باعث شد تا این نکته مطرح شود درباره سنوارها ساخت فیلم و سریال ضرورت دارد اما نه با عجله!

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ