حزب‌الله وارد مرحله جدید تقابل با رژیم صهیونیستی شد

اقتصاد ایران: در پی شهادت فرمانده حماس و شدت گرفتن درگیری‌ها در جنوب لبنان، حزب‌الله لبنان از ورود به مرحله‌ای جدید افزایش تنش در نبرد با رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، در اقدامی قابل توجه، اتاق عملیات مقاومت اسلامی حزب‌الله لبنان بدون آن‌که جزئیات بیشتری ارائه دهد، اعلام کرد که به «مرحله‌ای جدید تشدید تنش در مقابله با دشمن اسرائیلی» وارد شده است، و تاکید کرد که روزهای آینده ابعاد این مرحله را مشخص خواهد کرد.

این اعلام در زمانی حساس منتشر شد که با تحولات میدانی از جمله شهادت یحیی السنوار، فرمانده حماس در غزه، همزمان شده است.

همچنین رویدادهای دیگری نیز با این اعلامیه همراه شدند:

۱. گذشت ۲۰ روز از آغاز عملیات زمینی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان و شدت گرفتن درگیری‌های نظامی با حزب‌الله در جبهه‌های مختلف، که تا عمق اراضی اشغالی نیز کشیده شده است، جایی که ارتش اشغالگر متحمل تلفات سنگین مادی و جانی شده است.

۲. تأیید میدانی در مورد آمادگی کامل نیروهای حزب‌الله برای مقابله با هرگونه تهاجم زمینی رژیم صهیونیستی به سمت روستاهای جنوبی، در حالی که این رژیم ۵ تیپ نظامی با بیش از ۷۰ هزار افسر و سرباز به همراه صدها تانک و تجهیزات نظامی را به منطقه اعزام کرده است.

۳. سخنان شیخ نعیم قاسم، معاون دبیر کل حزب‌الله، چند روز پیش که اعلام کرد مقاومت وارد مرحله «زجر دادن دشمن» شده است و میدان نبرد با ادامه درگیری‌های زمینی و استفاده از قدرت موشکی و هوایی، نتیجه نهایی را مشخص خواهد کرد .

۴. ادامه شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای دستیابی به یک ابتکار جدی برای آتش‌بس در لبنان، در حالی که ٰرژیم صهیونیستی بر ادامه جنگ ویرانگر خود اصرار دارد.

مرحله جدید

حسن جونی کارشناس امور نظامی معتقد است که بیانیه صادر شده توسط حزب‌الله چارچوب کلی عملیات‌های دفاعی را که در حوزه‌های مختلف زمینی، دریایی و هوایی انجام می‌شود، ارائه می‌دهد. «این بیانیه با جزئیات به استراتژی‌های دفاعی و شکل نبرد از جمله چگونگی استفاده از ابزارهای نظامی و موشک‌ها، با اشاره به دستاوردهای تاکنون، پرداخته است.»

وی افزود که نبرد همچنان در مرزها ادامه دارد، که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند.

وی در مصاحبه‌ای با الجزیره اشاره کرد که این بیانیه بر وقوع تلفات در صفوف «دشمن» صهیونیستی، اعم از کشته‌ها و زخمی‌ها، تأکید می‌کند و ارقام مشخصی را در رابطه با نبردها و درگیری‌ها ذکر می‌کند. همچنین، نیت حزب‌الله برای ورود به مرحله‌ای جدید و تشدید تنش که ممکن است شامل استفاده از تسلیحات جدید مانند موشک‌های استراتژیک باشد، برجسته می‌کند.

جونی بر این باور است که احتمال دارد مناطق و اهداف حساسی که برای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اهمیت دارند، با حملات غافلگیرانه از جهات غیرقابل پیش‌بینی هدف قرار گیرند.

همچنین، وی پیش‌بینی می‌کند که این عملیات‌ها ممکن است شامل جنبه‌های دیگری مانند عملیات‌های دریایی نیز باشد، که نشان‌دهنده آمادگی حزب‌الله برای غافلگیری‌های جدید است.

استراتژی‌های جدید

جونی همچنین به سه زمینه اصلی برای تحول در عملیات‌ها اشاره می‌کند: تحول در روش‌های عملیاتی، بهبود ابزارهای مورد استفاده مانند موشک‌ها و پهپادها یا سامانه‌های دفاع هوایی، و تمرکز بر اهداف حساس جدید که بر رژیم صهیونیستی تأثیر می‌گذارند.

به گفته این کارشناس نظامی، هدف نهایی، توسعه معادله بازدارندگی است، به این معنا که صرف نظر از جهت‌گیری تحولات، احتمال ادامه تشدید تنش وجود دارد. «بنابراین، نبرد همچنان ادامه دارد و استراتژی حزب‌الله برای مدیریت آن بر اساس یک رویکرد طولانی‌مدت است که شامل استفاده تدریجی از قدرت و توسعه توانایی‌ها می‌شود، به گونه‌ای که همیشه امکان تحقق غافلگیری‌ها وجود داشته باشد.»

بازپس‌گیری کنترل

سرتیپ دکتر هشام جابر، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه، به الجزیره گفت که همه منتظر استفاده حزب‌الله از تسلیحات جدیدی هستند که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.

وی اشاره کرد که حزب‌الله هنوز از برخی سلاح‌های در دسترس خود مانند موشک‌های زمین به دریا و موشک‌های بالستیک و ضد هوایی استفاده نکرده است، و این امر را دلیلی بر ورود به مرحله جدیدی از تشدید تنش دانست.

اما در مورد درگیری‌ها بر روی زمین، جابر اعلام کرد که تاکتیک‌های نظامی دگرگونی‌های بنیادینی نخواهند داشت و حزب‌الله به استفاده از شیوه «جنگ چریکی» ادامه خواهد داد و دشمن را به عمق خود کشانده و حملات و کمین‌های دقیق انجام خواهد داد.

وی افزود که تحول تاکتیک‌های نظامی به میدان نبرد و تحولات روزانه بستگی دارد.

علی مطر، پژوهشگر روابط بین‌الملل و تحلیل‌گر سیاسی، نیز بر این باور است که حزب‌الله طبق مراحل تعیین شده و گام به گام به پیش می‌رود.

وی معتقد است که مرحله اول -که پس از حوادث ترور آغاز شد- حول بازپس‌گیری کنترل در میدان متمرکز بود، که با هدف قرار دادن شهرک‌های شمالی اراضی اشغالی آغاز شد و به حیفا رسید، همراه با ارسال پیام‌های متعدد به رژیم صهیونیستی، و همچنین حمله قوی به پایگاه بنیامینا، که تأثیر قابل توجهی بر مراحل کنونی جنگ و میدان داشته است.

مطر در گفت‌وگو با الجزیره گفت که حزب‌الله با ادامه استراتژی‌های خود، به هدف قرار دادن مناطقی مانند صفد ادامه می‌دهد و از پهپادها و موشک‌ها، از جمله سلاح‌های خاصی مانند «قادر ۱» و «قادر ۲» به همراه برخی موشک‌های غیرمعمول استفاده می‌کند.

در این راستا، مطر بر این باور است که حزب‌الله در مرحله کنونی به افزایش «زجر دادن دشمن» متمرکز است، به طوری که برنامه‌ریزی کرده است تا مستعمرات جدیدی در شمال اراضی اشغالی و حومه تل آویو را هدف قرار دهد که ممکن است به قلب تل آویو نیز برسد.

وی اضافه کرد که «دشمن آغازکننده تجاوزی بوده که مناطق لبنانی را شامل می‌شود، بنابراین هزینه‌های سنگینی را به خاطر هدف‌گذاری‌های متهورانه متحمل خواهد شد».

در موضوعی دیگر، مطر بر این باور است که هدف بازگرداندن شهرک‌نشین‌ها محقق نخواهد شد و اشاره کرد که «احتمال دارد ما شاهد فرار هزاران شهرک نشین از مناطق شمالی به سوی حیفا باشیم.»

وی اشاره کرد که حدود یک تا دو میلیون صهیونیست در کنار پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند و با توجه به هدف‌گذاری‌های مکرر، رنج‌های آن‌ها به شدت افزایش یافته است. «بنابراین، به نظر می‌رسد که مرحله آتی با نگاه به این وضعیت مشخص خواهد شد».

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ