«پاییز آمد» سبکی نوین از روایت عاشقانه‌ها در دل جنگ

اقتصاد ایران: گلعلی بابایی می‌نویسد: «پاییز آمد» ارائه سبکی از زندگی عاشقانه‌­ای است که می­‌تواند برای امروزی­‌ها هم آموزنده باشد، به شرط آن­که، درس آموزهای خوبی باشند.

- اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم،‌ گلعلی بابایی؛‌ نویسنده ادبیات دفاع مقدس

روز یکشنبه 29 مهر 1403 اتفاق میمونی در عرصه فرهنگ و ادب این مرز و بوم خواهد افتاد و آن رونمایی از تقریظ رهبر فرزانه انقلاب بر کتاب «پاییز آمد» در شهر زنجان است. شهری که شهید احمد یوسفی سوژه محوری کتاب از فرزندان و قهرمانان آن دیار مرد‌پرور است.

کتاب «پاییز آمد» را اول­‌بار پاییز 1401 خواندم. آن موقع من و مهدی کاموس به همراه بانوی فرهیخته ادبیات ایران زمین؛ خانم بهناز ضرابی­‌زاده داوران بخش مستند پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد بودیم.

کتاب روایتی است احساسی، عمیق و عاشقانه از زندگی سرکار خانم فخرالسادات موسوی؛ همسر شهید احمد یوسفی که در 24 سالگی پس از پنج سال و سه ماه زندگی مشترک، همسرش به شهادت می‌­رسد.

خود نویسنده در مقدمه کتاب نوشته:

«این روایتِ عاشقی است که در غیاب یار، عشق را مکرر می­‌کند.»

او همچنین در فرازی دیگر از مقدمه گفته است:

«شهدا را همیشه کلیشه‌­ای معرفی کرده­‌اند و هر وقت حرف از خاطرات زندگی آن­ها می­‌شود، توقع می­‌رود یک موجود خیالی، دست نیافتنی و از آسمان آمده معرفی شود که انگار هیچ وقت زندگی عادی و روزمره نداشته است.»

متن روان و جذاب کتاب نظر هر سه داور را به خودش جلب کرد. طوری که در بین 690 اثر بخش مستند، ابتدا در زمره 50 کتاب منتخب قرار گرفت. در غربال­‌گری مجدد جزو 20 اثر برتر شد. مجدداً در ریزش مرحله بعدی به همراه 9 کتاب دیگر تا مرحله ماقبل نهایی پیش آمد.

در نهایت با نظر داوران، کتاب در زمره پنج نامزد نهایی بخش مستند قرار گرفت.

هرچند در رقابت نهایی، کتاب پاییز آمد به دلیل برخی اشکالات ساختاری، نتوانست اثر برگزیده آن دوره باشد، امّا حلاوت مطالعه آن اثر عاشقانه، برای همیشه در ذائقه‌­ام مانده است.

کتاب با به تصویر کشیدن قدرت «عشق» و «ایمان»، به مخاطب این پیام را می‌­دهد که با این دو عنصر تأثیرگذار، می‌­توان از سخت­‌ترین گردنه‌­های زندگی عبور کرد و ادامه مسیر داد.

روایت بی­‌تکلف زندگی شهید احمد یوسفی که به عنوان یک جوان مؤمن و فعال در جبهه­‌های جنگ با مسائلی همچون فراق و دوری از خانواده، همسر و فرزندانش روبرو می‌­شود و خیلی ماهرانه با این مشکلات کنار می­‌آید. طوری که هم یک عنصر تأثیرگذار در جنگ می­‌شود و هم مرد مهربان و دوست داشتنی خانواده.

درسوی دیگر این زندگی خانم فخرالسادات موسوی قرار دارد. او که شریک زندگی یک رزمنده جوان و همیشه در جبهه است، به تنهایی مسئولیت­‌های زندگی­‌اش را برعهده می­‌گیرد و تلاش می­‌کند تا این مسئولیت را نه تنها در دوران حضور همسرش در جنگ، بلکه طی سال­‌های بعد از شهادت او هم به دوش بکشد.

مَخلَص کلام پاییز آمد، ارائه سبکی از زندگی عاشقانه‌­ای است که می­‌تواند برای امروزی­‌ها هم آموزنده باشد، به شرط آن­که، درس آموزهای خوبی باشند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ