افزایش روند بیماری های مشترک انسان و حیوانات در فارس

اقتصاد ایران: شیراز- کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از رشد ۳۷ درصدی این بیماری ها در فارس خبر داد و گفت: در انتقال این بیماری فرقی بین وحشی یا خانگی بودن حیوان نیست.

احمدرضا رضایی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان گفت: این بیماری‌ها که شامل تب مالت، سالک، سیاه زخم، هاری، تب کریمه کنگو، کیست هیداتید است توسط سازمان جهانی بهداشت بسیار مهم تلقی شده چراکه بیش از ۶۰ درصد بیماری‌هایی که در انسان ایجاد می‌شوند ریشه در حیوانات دارند.

وی از آمار رو به افزایش کیست هیداتید و افزایش رشد ۳۷ درصدی از سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در استان فارس خبر داد و گفت: این بیماری مزمن از سگ سانان منتقل می‌شود که فرقی بین بلا صاحب یا خانگی بودن آنها نیست.

رضایی مهم‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان را هاری دانست و افزود: با توجه به اقلیم فارس بیماری سالک و بعد از آن حیوان گزیدگی بیشترین تعداد مبتلایان را دارد.

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه بیماری هاری تنها بیماری است که درمان ندارد گفت: هاری از طریق تماس با بزاق حیوان آلوده مانند گزیده شدن توسط حیوان یا لیسیدن پوست به انسان منتقل می‌شود.

وی از امکان انتقال هاری توسط همه پستانداران خبر داد و افزود: فردی که د چار حیوان گزیدگی می‌شود در صورت خراشیدگی یا زخم کوچک در وهله اول بایستی منطقه آلوده را با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شستشو بدهد و در مرحله بعد به مراکز درمان هاری مراجعه کند.

افزایش روند بیماری های مشترک انسان و حیوانات در فارس

غذا رسانی مرتب به سگ‌ها می‌تواند باعث پرخاشگری این حیوانات شود

رضایی از فوت ۵ نفر ناشی از بیماری هاری از سال ۹۹ تا امسال خبر داد و افزود: آمار حیوان گزیدگی در شیراز سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ به میزان ۲۱/۶ درصد و نسبت سگ گزیدگی در این سال‌ها به میزان ۱۳/۵ درصد افزایش داشته است.

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به معضل تغذیه رسانی مستقیم و غیر مستقیم توسط برخی افراد اشاره کرد و گفت: غذا رسانی ناآگاهانه به سگ‌های بلا صاحب و عدم مدیریت زباله و تغذیه حیوانات از زباله‌ها باعث افزایش جمعیت سگ‌ها در مدت زمان مشخص می‌شود.

وی تغییر رژیم غذایی و ابتلاء به بعضی بیماری‌ها را از ضررهای تغذیه سگ‌های بلا صاحب برشمرد و افزود: غذا رسانی مرتب به سگ‌ها می‌تواند باعث پرخاشگری این حیوانات شود و درنتیجه انسان‌ها مورد حمله این حیوانات قرار گیرند.

این کارشناس با اشاره به اینکه گربه و موش به عنوان حیوانات مهاجم در طبیعت شناخته شده اند گفت: بعضی افراد دانسته یا نادانسته با غذا رسانی باعث افزایش جمعیت موش، گربه و سگ‌ها می‌شوند که این خود برای سایر گونه‌های زیستی تهدید جدی خواهد بود.

رضایی به افرادی که با هزینه‌های بالا به حیوانات بلا صاحب تغذیه می‌رسانند اشاره کرد و گفت: دلیل کار این افراد ایجاد شبهه می‌کند و همه ادارات درگیر در برنامه کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد مانند شهرداری، نیروی انتظامی و قوه قضائیه باید به طور جدی نظارت کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ