درک اختلال اوتیسم: علائم، علل و روش‌های تشخیص

اقتصاد ایران: اختلال اوتیسم، یک اختلال عصبی پیچیده، بر تعامل اجتماعی و رفتار افراد تأثیر می‌گذارد. علائم این اختلال معمولاً در اوایل کودکی نمایان می‌شود و شناخت زودهنگام آن می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر آروین تقی‌زاده، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، توضیح داد که اوتیسم یا اختلال طیف اوتیسم، باعث تفاوت در برقراری ارتباط، تعامل اجتماعی و رفتارهای روزمره می‌شود. این تفاوت‌ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به همین دلیل به آن "طیف" گفته می‌شود.

علائم اوتیسم:

کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است با مشکلاتی مانند عدم برقراری ارتباط چشمی، عدم پاسخ به نام، دشواری در درک زبان بدن و احساسات، مشکلات در دوستیابی و رفتارهای تکراری مانند تکان دادن دست‌ها مواجه شوند. این علائم معمولاً بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی قابل مشاهده هستند و ممکن است شامل تاخیر در گفتار یا پیشرفت اجتماعی نیز باشد.

علل بروز اوتیسم:

علت دقیق اوتیسم هنوز مشخص نیست، اما عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند. تغییرات در ژن‌ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا عفونت‌ها در دوران بارداری، و سابقه خانوادگی می‌توانند از عوامل خطر باشند.

ریسک فاکتورها:

فرزندآوری در سنین بالا، وزن کم هنگام تولد، و قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین و سموم محیطی نیز از ریسک فاکتورهای مهم به شمار می‌آیند.

روش‌های تشخیص:

تشخیص اوتیسم معمولاً از طریق مشاهده غربالگری رشد، آزمایش DNA، ارزیابی رفتاری و پرسشنامه‌های رشد انجام می‌شود.

دکتر تقی‌زاده یادآور شد که اگرچه اوتیسم قابل درمان نیست، اما با مداخلات درمانی می‌توان علائم آن را بهبود بخشید. درمان‌های رایج شامل رفتاردرمانی، گفتاردرمانی، کاردرمانی و در برخی موارد، دارو درمانی هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ