ساخت قطعه ۷ آزادراه شاهچراغ در گرو مولدسازی هزار میلیارد تومانی

اقتصاد ایران: مدیرعامل شرکت احداث آزادراه شاهچراغ با بیان اینکه هزار میلیارد تومان مجوز مولدسازی صادر شد، گفت: تامین مالی قطعه ۷ این آزادراه ضروری است، زیرا اغلب تصادف‌ها در این قطعه رخ می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به موقعیت ایران در منطقه و عبور کریدورهای شمال - جنوب و شرق به غرب از کشورمان، توسعه و تکمیل کریدورهای آزادراهی به منظور افزایش سهم ایران در بازار ترانزیت کالا و مسافر منطقه بسیار ضروری است.

کریدور آزادراهی شمال - جنوب مرکز کشور به منظور ارتباط دریای خزر به خلیج فارس طراحی و در دست اجرا است و این کریدور از بندرانزلی آغاز و پس از عبور از شهرهای رشت، قزوین، تهران، اصفهان و شیراز به شهر بندری بوشهر منتهی می‌شود.

۲۱۲ کیلومتر از کل آزادراه شیراز - اصفهان در ۶ قطعه در مهر سال گذشته با حضور رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید. قطعه هفتم این آزادراه نیز به طول ۱۳ کیلومتر در دست اجرا است.

گفتنی است، آزادراه شیراز - اصفهان بخشی مهم و تکمیل کننده پازل کریدور شمال به جنوب به‌شمار می‌رود و نقش هدایت ترانزیت را از مرکز کشور به سمت جنوب (بالعکس) برعهده دارد، این آزادراه به عنوان مسیری میانبر بین دو مرکز مهم استان‌های فارس و اصفهان را به هم متصل می‌کند و از سوی دیگر با توجه به کاهش چشمگیر طول مسیر (۱۳۴ کیلومتر فاصله شیراز - اصفهان) و زمان سفر (۱۲۰ دقیقه)، نقش به‌سزایی در کاهش ۱۳۶ میلیون لیتر مصرف سوخت (سالانه) ایفا می‌کند.

همچنین با توجه به مشخصات فنی بالای این محور نسبت به جاده قدیم، سبب افزایش ایمنی سفر و کاهش سوانح رانندگی در این بخش از کریدور شده است.

از سوی دیگر با توجه به وجود دو قطب مهم گردشگری اصفهان و شیراز در این محور، بهره‌برداری از این آزادراه در توسعه صنعت ایرانگردی، گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

تکمیل کریدور شمال - جنوب کشور در گرو اتمام ساخت قطعه ۸ آزادراه شیراز - اصفهان

همان طور که گفته شد، آزادراه شیراز - اصفهان به طول کلی ۳۷۰ کیلومتر بخشی از کریدور شمال به جنوب آزادراهی مرکز کشور است. این آزادراه به دو قسمت تقسیم شده، که یک قسمت آن از شهر شیراز تا ایزد خواست و قسمت دیگر آن از ایزد خواست تا شهر اصفهان به شمار می‌رود.

عملیات اجرایی آزادراه شیراز - ایزد خواست به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه برنامه‌ریزی شد که قطعات یک، دو و سه آن به طول ۱۰۷ کیلومتر در حدفاصل شهرهای سده تا ایزد خواست از مناطق سد ایزد خواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید عبور می‌کند.

نیازمند ۱,۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام قطعه هفت آزادراه شیراز - اصفهان

همچنین قطعات چهار، پنج، شش و هفت به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کام‌فیروز، تنگ بستانکو تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل می‌شود.

ناگفته نماند، قطعه هفتم این آزادراه با طول ۱۳ کیلومتر هم‌اکنون با بیش‌از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث قرار دارد و برای اتمام عملیات این قطعه نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

شایان ذکر است، بخش دیگر این آزادراه از ایزد خواست تا اصفهان به طول حدود ۱۱۶ کیلومتر حدفاصل شهرضا - سه راهی مبارکه - ایزد خواست در دست مطالعه است و طبق برنامه زمانی تعیین شده عملیات اجرایی آن بزودی آغاز خواهد شد.

همچنین، مطالعات قطعه هشتم آزادراه شیراز - اصفهان اخیراً به اتمام رسیده و این قطعه ۱۳ کیلومتر خواهد بود که تاکنون تجهیزات کارگاهی انجام نشده اما قرارداد اجرایی آن ابلاغ شده است.

قطعه هشتم آزادراه شیراز - اصفهان به عبارت دیگر قطعه اول آزادراه شیراز - بوشهر محسوب می‌شود که بزرگراه حسینی الهاشمی شیراز را به این قطعه متصل می‌کند و یکی از خروجی‌های شیراز به سمت شهر بوشهر خواهد بود.

پیمایش ۶ قطعه آزادراه شیراز - اصفهان با ۲۰ لیتر بنزین

رضا محمدیان مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز - اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نرخ عوارض آزادراه شیراز - اصفهان پس‌از گذشت یک سال ابلاغ شد، گفت: «راه» مسیر توسعه است و «آزادراه» در مسیر توسعه قرار دارد و همواره ارتقا کمی و کیفی آزادراه شیراز - اصفهان را دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: آزادراه شیراز - اصفهان در ۲۰ مهر ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور شهید دولت سیزدهم به افتتاح و بهره‌برداری رسید که فاز تکمیلی این آزادراه در دست اجرا است. البته آغاز جریان بار ترافیکی در مسیر آزادراه شیراز - اصفهان موجب گسترش و توسعه دو استان شیراز و اصفهان شد.

محمدیان با اشاره به اینکه آزادراه شیراز - اصفهان در منطقه بکری احداث شده، به‌همین دلیل هیچ‌گونه زیرساختی در این مسیر از قبل مهیا نبود، گفت: در راستای آغاز این پروژه، ابتدا باید زیرساخت‌های لازم از جمله برق رسانی که در سه فاز تهیه شد. در موازای برق رسانی، پروژه روشنایی آزادراه در دست اجرا قرار گرفت و هم‌اکنون طرح روشنایی بیش‌از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و براساس پیش‌بینی‌ها تا پایان آذر سال‌جاری نیز تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته تا پایان امسال، تمام الزامات آزاده‌راه شیراز - اصفهان تکمیل می‌شود و قطعه یک الی ۶ این آزادراه به پایداری خواهد رسید. همچنین در زمان افتتاح آزادراه نیوجرسی‌ها نیمه تمام بود که در راستای فاز تکمیلی، ۶۰۰ کیلومتر در آزادراه شاهچراغ استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه شیراز - اصفهان با اشاره اینکه آزادراه شیراز - اصفهان از ابتدای افتتاح به هوشمندسازی و فیبر نوری مجهز بود، افزود: هم‌اکنون دو فاز هوشمندسازی در مسیر آزادراه در حال نصب است که یک فاز به تحت عنوان سخت‌افزار خواهد بود، همچنین طرح هوشمندسازی کل مسیر آزادراه شیراز - اصفهان از جمله روشنایی، کنترل دوربین‌ها، پلیس راه و هرگونه ارتباطات دیگر در برنامه‌ریزی‌های آینده این شرکت قرار دارد.

۶ جایگاه سوخت احداث شد

وی یادآور شد: در زمان افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان هیچ‌گونه جایگاه سوختی از جمله بنزین و گازوئیل وجود نداشت که پس‌از افتتاح بلافاصله سه جایگاه سوخت ثابت به همراه خدمات رفاهی مورد نیاز و سه جایگاه سوخت سیار در این آزادراه فراهم شد؛ البته ماشین‌های سواری با ۲۰ لیتر بنزین امکان پیمایش کل مسافت آزادراه را خواهند داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: همان طور که ذکر شد، آزادراه شیراز - اصفهان به دو بخش تقسیم می‌شود، که بخش اول قطعه‌های یک تا ۶ به طول ۲۱۲ کیلومتر است و بخش دوم قطعه هفت و هشت به شمار می‌رود. قطعه هفتم این آزادراه با طول ۱۳ کیلومتر هم‌اکنون با بیش‌از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث قرار دارد.

وی با بیان اینکه تأمین منابع مالی برای قطعات ٧ و ٨ باید از محل مولدسازی انجام شود، تاکید کرد: حدود هزار میلیارد تومان مجوز مولدسازی صادر و از دو ماه گذشته به اداره راه و شهرسازی استان فارس ابلاغ شده و باید عملیات واگذاری انجام شود. همچنین ٣٠٠ میلیارد تومان اوراق اسلامی برای تأمین مالی این قطعات اختصاص خواهد یافت، اما این رقم حدود ۴۵ روز دیگر به ست شرکت می‌رسد.

به گفته محمدیان؛ تأمین مالی قطعه ٧ بسیار ضروری است، زیرا نیمی از تصادفات آزادراه شیراز - اصفهان تنها در این قطعه رخ می‌دهد و به عبارت دیگر گلوگاه ترافیکی ایجاد کرده است.

متولی نصب دوربین‌های کنترل سرعت سازمان راهداری و پلیس است

مدیرعامل شرکت احداث، بهره‌برداری و نگهداری آزادراه شیراز - اصفهان با اشاره به نصب دوربین‌های کنترل سرعت در این آزادراه، افزود: نصب دوربین‌های کنترل سرعت یک موضوع حاکمیتی است و باید از سوی پلیس و سازمان راهداری هماهنگی‌های لازم برای نصب آن انجام شود.

ممنوعیت ورود کامیون با حجم بالای ۲۰ تن

وی با اشاره حجم ترانزیت از آزادراه شیراز - اصفهان افزود: ورود کامیون‌ها با وزن بالای ٢٠ تن به آزادراه ممنوع است، زیرا عبور کامیون با تناژ بالاتر از حد استاندارد زیان‌هایی بر جای می‌گذارد و در ورودی ۶ قطعه آزادراه سامانه با عنوان اندازه‌گیری حجم بار کامیون‌ها فعال است و اجازه ورود به کامیون‌ها با بار بالاتر از ٢٠ تن داده نمی‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شد تا نرخ عوارض آزادراه متناسب با تورم افزایش یابد، اما اجرای این طرح نیازمند همراهی مجلس خواهد بود، گفت: نرخ عوارضی آزادراه شیراز - اصفهان در هفته جاری ابلاغ شد که نرخ عوارض سواری برای پیمایش ۶ قطعه ١٢٠ هزار تومان تعیین شده اما نرخ ابلاغی از نرخ پیشنهادی ما کمتر بود، با توجه به این این آزادراه از یک سال گذشته زیر بار ترافیکی قرار گرفته است.

با توجه به خدمات و سطح کیفیت آزادراه نرخ عوارضی منطقی است

وی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند که نرخ ابلاغی گران است، توضیح داد: نرخ عوارضی آزادراه شیراز - اصفهان براساس پیمایش تعیین می‌شود، به عبارت دیگر به مقدار که راننده از آزادراه استفاده کند، هزینه پرداخت خواهد کرد و با توجه به کیفیت و سطح خدمات قطعاً نرخ برآورد شده منطقی است.

محمدیان با بیان اینکه نرخ عوارضی باید از ابتدای سال اعمال شود، افزود: با وجود فرارهای عوارضی با پلاک‌های مخدوش و عدم پرداخت وقتی عوارضی از میانه سال اعمال می‌شود، چیزی عاید سرمایه‌گذار نمی‌شود.

تغییر اسم آزادراه شیراز - اصفهان به «آزادراه شاهچراغ»

گفتنی است، سال گذشته همزمان با افتتاح آزادراه شیراز - اصفهان، طبق دستور شهید آیت‌الله رئیسی بنا شد تا اسم این آزادراه به «آزادراه شاهچراغ» تغییر کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ