۳۵میلیون یورو در بانک رفاه گم شد

اقتصاد ایران: سه مجموعه، شرکت مژگان (انصاری و شرکا)، پترومال ،پتروپاد جمعا ۳۵ میلیون یورو ارز از صرافی بانک رفاه دریافت کرده اند و پس ندادند.

دیده‌بان ایران: سه مجموعه،  شرکت مژگان (انصاری و شرکا)، پترومال ،پتروپاد جمعا ۳۵  میلیون یورو ارز  از صرافی بانک رفاه دریافت کرده اند و پس ندادند.

در سال گذشته مبلغ مانده جاری تسهیلات بانک رفاه به کارگزاری خودش بیش از ۶ هزار و ۴۷۶ میلیارد تومان با عنوان قرارداد «بدهکاران جعاله تعمیرات» بوده است، اما در ستون خالص تسهیلات این شرکت، مبلغ صفر جای گرفته است.

بانک رفاه از جمله بانک‌های بورسی است که بررسی میزان پرداخت وام‌های کلانش به شرکت‌های زیرمجموعه و سایر اشخاص قابل تأمل و حداقل برای سهامداران حائز اهمیت است.

آخرین گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص میزان تسهیلات پرداختی بانک رفاه در سال گذشته نشان می‌دهد در پایان اسفند ۱۴۰۲ بیش از یک هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداختی، بازپرداخت نشده و در ردیف بدهی غیرجاری قرار گرفته است. هرچند این رقم صرفا بر اساس آماری است که بانک رفاه در اختیار بانک مرکزی گذاشته است و احتمالا برخی از تسهیلات بدون بازگشت در این بانک، امهال و یا تمدید شده باشند. اما در هر صورت، مجموع تسهیلات کلان بدون بازگشت بانک رفاه به شرکت‌هایی نظیر ذوب آهن اصفهان در سال ۱۴۰۲ قابل توجه است.

در کنار تسهیلات بدون بازگشت و غیرجاری، بررسی آمار تسهیلات بانک‌ها به اشخاص مرتبط نیز معنادار است؛ به گونه‌ای که در پایان سال گذشته، 

 بانک رفاه تسهیلات کلانی به سازمان تامین اجتماعی، کارگزاری بانک رفاه و مدیریت پروژه‌های ساختمانی این بانک پرداخت کرده است. ارقامی که مجموع مانده جاری آن به بیش از ۱۶ هزار و ۷۹۹ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با سرمایه ثبت شده ۱۹ هزار و ۲۶۸ میلیارد تومانی بانک رفاه در بورس سوال برانگیز است!

بررسی‌ها نشان می‌دهد کارگزاری بانک رفاه به عنوان یکی از هفت شرکت فرعی بانک رفاه در شرایطی در لیست دریافت کنندگان تسهیلات کلان قرار گرفته است که گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بانک رفاه کارگران از صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ نکات مهمی را بیان داشته است.

به عنوان نمونه در بخشی از گزارش حسابرس تاکید شده است: "احتساب کاهش ارزش مطالبات مشکوک‌الوصول به‌درستی صورت نگرفته است؛ وثایق تسهیلات اعطایی نیز عمدتاً ارزنده و سهل‌الوصول نبوده و از سوی دیگر برخی از مطالبات بانک بدون ارزیابی مجدد از وضعیت مالی مشتری، وضعیت بازار و صنعت بعضاً بدون دریافت درصدی از اصل و سود متعلقه، از سنوات گذشته تا کنون امهال و یا تمدید گردیده و به عنوان تسهیلات جاری طبقه بندی و درآمد مربوط شناسایی شده است." بنابراین، با توجه به گزارش حسابرس برای صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱، ممکن است در سال گذشته نیز چنین رویه‌ای تکرار شده باشد.

طبق شنیده ها تنها دلیل عدم ورود سازمان بازرسی کل کشور ارتباط صمیمی مدیر عامل بانک رفاه با یکی از معاونان سازمان بازرسی کل کشور است..

حامی مهم لله گانی مصطفی سالاری سرپرست سازمان تأمین اجتماعی  و دوست صمیمی لله گانی است که نرسیده وی را ابقا کرد .

آقایان سازمان بازرسی کل کشور بسمه الله باز بهانه چیست؟

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ