فیلم کوتاه «اهلی»، یک داستان بومی، روی خط رئالیسم جادویی

اقتصاد ایران: نیما عبدالعظیمی کارگردان فیلم «اهلی» که در ژانر فانتری ساختده شده است، گفت: داستان این فیلم به نوعی یک قصیده بومی است که سینه‌به‌سینه به ما رسیده است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نیما عبدالعظیمی کارگردان فیلم‌کوتاه «اهلی» از آثار راه‌یافته به بخش داستانی چهل‌ویکمین جشنواره فیلم‌کوتاه تهران درباره این اثر توضیح داد: من متولد سال 1379 در سنندج هستم و فیلم «اهلی» دومین فیلم‌کوتاه من محسوب می‌شود. این اثر حدود 20 دقیقه است و اولین‌ رونمایی‌اش در جشنواره فیلم‌کوتاه تهران خواهد بود. هنوز عرضه بین‌المللی این فیلم را آغاز نکرده‌ایم، اما پیش از این فیلم در شورت لیست چهاردهمین جشن ایسفا هم حضور داشت.

وی درباره ایده فیلم‌کوتاه خود گفت: این اثر به‌نوعی در سبک رئالیسم جادویی و فانتزی تعریف می‌شود. داستان آن درباره مردی است که کباب‌فروشی سیار دارد و شبی که از سر کار به خانه باز می‌گردد، با بزغاله‌ای جادویی مواجه می‌شود.

این کارگردان درباره دغدغه خود از فیلمسازی ادامه داد: دغدغه من درباره سینما و فیلمسازی، این است که باید بتوانیم مخاطب را از زندگی روتین خود بیرون بکشیم. از این منظر می‌توان گفت فیلم‌کوتاه «اهلی» محصول همین دغدغه من است. در مرحله نوشتن فیلمنامه این فیلم، وقتی متن کامل شد احساس کردم به آن چیزی که در درون به آن بسیار نزدیک بودم رسیده‌ام. امروز هم فیلمنامه‌ای در دست نگارش دارم به نام «وحشی» و تمایل دارم آن را هم در همین ژانر و سبک بسازم. گویی این سبک فیلمسازی، از نظر روحی و روانی مرا به آرامش می‌رساند.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران , فیلم کوتاه , فیلم , سینما , سینمای ایران ,

وی افزود: اینکه در سینمای ایران بسیاری از فیلم‌ها به سمت روایت‌های اجتماعی رفته است هم مزید بر علت شد که به سمت این جنس فیلمسازی بروم. احساس می‌کنم گاهی همین زندگی روزمره را در سینما بازتولید می‌کنیم اما وقتی پای رئالیسم جادویی به میان می‌آید، مخاطب بیشتر می‌تواند با آن همراه شود.

عبدالعظیمی درباره وجوه متمایز فیلم خود گفت: داستان اهلی به نوعی یک قصیده بومی است که سینه‌به‌سینه به ما رسیده است. داستان «مرد‌آزما» در خیلی از فرهنگ‌ها وجود دارد. اینکه یک حیوان جادویی در یک جاده تاریک و خلوت، در مسیر انسان‌ها ظاهر می‌شود. این قصه در بسیاری از فرهنگ‌ها وجود دارد، اما جذابیت آن  برای من این بود که گویی یک داستان بومی را مدرنیزه و امروزی می‌کند. به نوعی می‌توان گفت با یک ژانر بومی مواجه هستیم.

کارگردان «اهلی» درباره حضور فیلم‌کوتاه خود در چهل‌ویکمین جشنواره تهران، توضیح داد: به نظرم بزرگ‌ترین اتفاقی که می‌تواند برای فیلمسازان ایران و خانواده فیلم‌کوتاه ایران رخ دهد، حضور در همین رویداد است. جشنواره فیلم‌کوتاه تهران یک پل ارتباطی میان همه فیلمسازان سینمای کوتاه در سراسر ایران است. این جشنواره می‌تواند محملی برای برقراری ارتباط میان فیلمسازان باشد تا تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

وی افزود: این اولین دوره است که در جشنواره تهران حضور دارم و خدا را شاکرم که با دومین فیلمم این شانس را داشتم تا در این رویداد حضور داشته باشم. واقعاً هم بابت این اتفاق خوشحالم.

جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران , فیلم کوتاه , فیلم , سینما , سینمای ایران ,

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار 27 مهر تا 2 آبان 1403 در پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ