وظیفه همه دولت‌ها اجرای حکمرانی دینی است

اقتصاد ایران: مشهد- امام جمعه مشهد گفت: توقع داریم عزیزانمان و عمدتأ مسئولان کشور به این نکته توجه داشته باشند که مسئولیت انقلابی‌شان در این دولت و هر دولتی، اجرای دین و حکمرانی دینی در جامعه است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته ۲۷ مهر ماه که در حرم امام رضا علیه‌السلام برگزار شد، ضمن تمجید از حضور مردم در بدرقه پیکر شهید نیلفروشان، اظهار کرد: تشییع با جلالتی که از یک عزیز جان داده در راه اسلام، یک عنصر دلاور و شجاع و سرمایه‌ای ارزشمند برای نظام و جریان مقاومت انجام دادید که بسیار با اهمیت بود.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که این احساسات در حقیقت وابسته به هیجانات مرتبط با عشق شما به ساحت ولایت اهل بیت علیه‌السلام است، ادامه داد: برای برخی این سوال به وجود می‌آید که آیا این جریان‌ها یک حرکت انفعالی بر اثر یک روند سیاسی است؟ یعنی ولایت فقیه در کشور حاکم شده و اقتضائات سیاسی ایجاب می‌کند وارد جریانی در عرصه بین‌الملل شویم و لازمه این جریان، دخالت در شئون درگیری‌ها و برخوردهایی است که نتیجه‌اش شهادت و از دست دادن سرمایه‌های عظیم و عزیز انسانی است یا این مسیر را انتخاب کرده و هدفی داریم؟

وی اضافه کرد: این راه، راهی است که انتخاب کردیم، مسیری برای ما مشخص شده، یک نقطه هدفی در نظر داریم و از این جاده می‌خواهیم برویم تا به آن نقطه هدفی برسیم؛ طبیعی است که جریان‌ها، انسان‌ها و گروه‌های مختلف را با خودمان همراه کنیم که قوی‌تر و سریع‌تر به هدف برسیم.

کنش‌های نظام اسلامی بر اساس اهداف پیشِ‌رو

علم الهدی افزود: عده‌ای جریان را در عمق مطلب بررسی نمی‌کنند، می‌گویند ما در یک مملکت زندگی می‌کنیم، چرا در یک درگیری دیگر دخالت کنیم که سرمایه‌های گران بهای کم‌نظیر خود را ازدست بدهیم، این طور نیست، ما راه و مسیری را انتخاب کردیم و هدفی داریم و برای رسیدن به هدف باید امت اسلام را با خود همراه کنیم.

امام جمعه مشهد به اهداف انقلاب اسلامی در مسیر خود اشاره و تصریح کرد: مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب برای انقلاب پنج مرحله ترسیم کردند، مرحله اول ساقط کردن طاغوت بود که انجام دادیم، انقلاب به پیروزی رسید و طاغوت را ساقط کردیم، مرحله دوم تشکیل نظام اسلامی است که خوشبختانه نظام ولایی اسلامی را نیز با رأی، اراده و فداکاری مردم تشکیل دادیم و سوم مرحله، تشکیل دولت اسلامی است که امروز در این مرحله قرار داریم.

انقلاب اسلامی در مرحله تشکیل «دولت اسلامی»

وی بیان کرد: دولت اسلامی یعنی دستگاه اجرایی این نظام، حکمرانی دینی داشته باشد، دین را در کشور حاکم کند و با قوانین دین در این کشور حکمرانی کند که اگر دستگاه اجرایی این نظام توانست حکمرانی دینی را در کشور پیاده کند، ما دولت اسلامی داریم.

علم الهدی با بیان این‌که ما امروز در مرحله سوم قرار داریم، افزود: مرحله چهارم، تمدن نوین اسلامی است که اگر حکمرانی دینی ما کامل شد و حلال و حرام خدا در همه جهاتش در جامعه حاکمیت پیدا کرد، دولت اسلامی به‌صورت یک تمدن و فرهنگ درمی‌آید.

امام جمعه مشهد اضافه کرد: مرحله پنجم انقلاب، تشکیل امت اسلامی است یعنی آنچه پیغمبر تشکیل دادند را در سطح جهان تشکیل دهیم تا فراگیر شود و این تشکیل امت اسلامی نقطه هدفی ما هست، نقطه‌ای است که وجود مقدس بقیه‌الله تشریف بیاورند و حاکمیت اسلامی را در دنیا مستقر کنند تا امت اسلامی تشکیل شود.

وی با تأکید بر این‌که حکومتی تشکیل ندادیم که بگوییم یک روز با یکی قهر و یک روز با یکی آشتی می‌کند و می‌خواهد انفعالی برخورد کند، متذکر شد: ما راه، مسیر و هدف داریم، حرکت کردیم و تا الان نیز پیروز بودیم، امت را توسعه دادیم، جریان همراه خودمان را به عنوان حلقه مقاومت در اطراف جوامع اسلامی به وجود آورده، مسلمانان و حتی جوامع غیر مسلمان مستضعف را نیز متوجه این حرکت کردیم.

وظیفه همه دولت‌ها، اجرای حکمرانی دینی است

علم الهدی با بیان این‌که اجرای حلال و حرام خدا برای ما ایجاد یک تمدن و فرهنگ می‌کند که تا امروز در دنیا سابقه نداشته است، اظهار کرد: توقع داریم عزیزانمان و عمدتأ مسئولان کشور به این نکته توجه داشته باشند که مسئولیت انقلابی‌شان در این دولت و هر دولتی، اجرای دین و حکمرانی دینی در جامعه هست.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: متأسفانه چند روز پیش سخنگوی دولت اعلام کرد «حجاب باور هست و تابع باید نمی‌شود، باور، باید ندارد لذا سیاست دولت در مقابل مسئله حجاب سیاست سلبی نیست»، این حرف با حکمرانی دینی نمی‌سازد.

بی‌حجابی، اخلال در زندگی عفیفانه جامعه است

وی تصریح کرد: حجاب باور، اعتقاد و عمل به احکام است و «باید» هم در باور معنا ندارد، این حرف درست است، با زور نمی‌شود باوری را به کسی تحمیل کرد، باور باید خودجوش درون مردم باشد، حجاب را باید با باور، اعتقاد و ترویج در زنان مسلمان تثبیت کنیم یعنی شخص معتقد به حجاب باشد و در همه محافل، خودش مقید به حجاب باشد اما وقتی خانمی وارد عرصه اجتماع می‌شود، عرصه جامعه عرصه هنجار و ناهنجاری است، اگر بی‌حجاب وارد جامعه شود، اختلال در زندگی عفیفانه جامعه ایجاد می‌کند.

علم‌الهدی با اشاره به نقش مدیریت اجرایی کشور در مدیریت هنجارهای اجتماعی، یادآور شد: اینجا مدیریت جامعه باید در مقابل ناهنجاری اجتماعی بایستد، نمی‌شود بگویید سیاست دولت نیست، مگر سیاست دولت غیر از سیاست نظام است؟ رهبری می‌گویند بی‌حجابی جرم است، هم جرم سیاسی و هم جرم اجتماعی است، مگر می‌شود دولت بگوید سیاستش مقابله با جرم نیست؟

امام جمعه مشهد ادامه داد: عزیزان وابسته به دولت دقت کنند و مطالبی که می‌گویند را با اساس نظام تطبیق بدهند؛ این هم که آقای رئیس جمهور اعلام کردند «وفاق ملی»، یعنی جریان‌های مختلف، نظرات و اندیشه‌های مختلف سیاسی باهم یکی بشوند اما معنایش یکی شدن دین‌دار و بی‌دین نیست، مسئله حکمرانی دینی یعنی جلوی حرام گرفته شود.

سیاست سلبی در مقابل حرام اجتماعی

وی با تأکید بر این‌که مسئله فردی هر فرد به خودش مربوط است و انجام دادن یا ندادنش موضوعی است بین خود و خدایش، گفت: اما زمانی انجام دادن یا ندادن کاری، مربوط به مسئله اجتماعی و جامعه است، اگر حلال و حرام، حلال و حرام اجتماعی شد، نظام مدیریت اجرایی کشور حتماً باید در مقابل حرام اجتماعی، سیاست سلبی داشته باشد.

علم الهدی افزود: اگر موفق شدیم حکمرانی دینی را تکمیل کنیم، وارد مرحله چهارم یعنی تحقق تمدن نوین اسلامی می‌شویم تا دنیا را به این تمدن دعوت کنیم، اگر توانستیم تمدن نوین اسلامی را به دنیا ارائه کنیم، دنیا از آن استقبال خواهد کرد و در این صورت نقطه فرج حضرت بقیه الله فرا می‌رسد.

امام جمعه مشهد با بیان این‌که اجرای حکمرانی دینی به دست مسئولان است که مردم آنان را به همین هدف انتخاب کردند، گفت: امیدواریم با تکه بر ایمان و تقوای مسئولان ما که عزیزان برخواسته از دل جامعه انقلابی هستند، شاهد اجرای حکمرانی اسلامی در کشور و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و جهانی شدن آن باشیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ