آیین پایانی دومین جایزه جهانی فلسطین در عراق برگزار می‌شود

اقتصاد ایران: دبیر جایزه جهانی فلسطین گفت پیش‌بینی شده آیین پایانی دومین جایزه جهانی فلسطین آذرماه امسال در عراق برگزار شود.

محسن پرویز دبیر جایزه جهانی فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، گفت: جایزه جهانی فلسطین در سال ۱۳۹۷ برابر با سال ۲۰۱۷ میلادی تأسیس شد؛ گروهی از نویسندگان و دست اندرکاران حوزه نشر و بخشی از ناشران از کشورهای مختلف دور هم جمع شدند تا تأسیس این جایزه را رقم بزنند. صحبت‌های اولیه در جلسات فشرده و مفصل انجام شد. در این جلسات بحث بر این بود که عنوان جایزه چه باشد و چه موضوعاتی در این جایزه مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در جلسات مفصلی بحث‌های مختلفی انجام شد. پیشنهاد اولیه این بود که جایزه ادبی برای حوزه مقاومت در نظر گرفته شود و با توجه به اینکه همیشه فلسطین موضوع اول جهان اسلام است، عنوان این جایزه را جایزه جهانی فلسطین گذاشتیم تا به صورت ویژه به فلسطین اختصاص دهیم.

دبیر جایزه جهانی فلسطین گفت: در سال ۹۷ و پیش از کرونا جایزه جهانی فلسطین تأسیس شد. در آن مقطع فضای عمومی کشورهای اسلامی همچون امروز نبود که پای ماجرا باشند. به هرحال امروز شاهد هستیم اکثریت کشورها در حمایت از مردم فلسطین به پا خواسته‌اند. در آن مقطع سران کشورها به مرور به سمت عادی سازی روابط پیش می‌رفتند و حتی برخی از مسئولان رده بالای کشور بر این باور داشتند که مردم از صرف هزینه برای موضوع فلسطین خسته شده‌اند. طبیعتاً در این فضای عمومی تأسیس جایزه فلسطین کار ساده‌ای نبود.

وی افزود: به هنگام شیوع ویروس کرونا، قرار بر این شد تا جایزه جهانی فلسطین را به این صورت برگزار کنیم که مروری بر روند ۱۰ ساله آثار داشته باشیم و پس از آن به صورت دوسالانه و هر دو سال یکبار به بررسی آثار بپردازیم و مراسم اختتامیه را برگزار کنیم. با توجه به اینکه در آن مقطع شاهد شیوع ویروس کرونا بودیم و تقریباً فضای عمومی کشورها تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته بود و اتفاقاتی که در پی آن رخ داد، قدری این رویداد به تأخیر افتاد و در سال ۱۴۰۱ برابر با سال ۲۰۲۲ اختتامیه اولین دوره جایزه جهانی فلسطین را در لبنان و شهر بیروت برگزار کردیم. در آن مراسم برگزیدگان انتخاب شدند که در همان مقطع لیست برگزیدگان را منتشر کردیم. تقریباً از بسیاری کشورهای اسلامی به عنوان برگزیده در این جایزه داشتیم.

پرویز گفت: دوره اخیر جایزه جهانی فلسطین کم کم به مرحله پایانی خودش نزدیک شده است. در این دوره داورانی از کشورهای مختلف حضور دارند و به بررسی آثار می‌پردازند. مراسم اختتامیه این دوره از جایزه ادبی در عراق برگزار می‌شود. کارهای مقدماتی‌اش انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود زمان برگزاری این مراسم در آذرماه باشد.

وی ادامه داد: تعداد آثاری که به این دوره از جایزه جهانی فلسطین رسیده تقریبا سه برابر آثاری است که در دوره‌های قبلی به جشنواره می‌رسید. البته فضای عمومی جهانی در حمایت از مردم فلسطین است که این موضوع در رشد ارسال آثار بی‌تأثیر نبوده است. به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر پرداختن به ماجرای فلسطین بیشتر مطرح شده است.

دبیر جایزه جهانی فلسطین در پایان گفت: جایزه جهانی فلسطین بخش‌های مختلف دارد که یکی از بخش‌های آن بسیار جالب توجه بود که می‌توان به خاطرات زندانیان فلسطینی اشاره کرد. نکات بسیار زیبایی در این خاطرات مشهود بود. یکی از اقداماتی که قرار است در جایزه جهانی فلسطین انجام دهیم این است که آثار را به زبان فارسی ترجمه کنیم، یعنی ۱۱ اثر برگزیده‌ای که جزو آثار برگزیدگان بود را به زبان فارسی ترجمه و منتشر کنیم. هم‌اکنون این آثار در مرحله ترجمه هستند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ