یک تن شاه میگو به خارج کشور صادر می شود/آغاز صید آزمایشی

اقتصاد ایران: ارومیه- مدیر کل دفتر آبزیان آب‌های شیرین شیلات ایران گفت: پیش بینی می شود امسال یک تن شاه میگو به خارج کشور صادر شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدقباد مکرمی پیش از ظهر پنجشنبه در حاشیه بازدید از دریاچه پشت سد ارس اظهار کرد: از سال ۹۷ به دلیل صید بی رویه و غیرمجاز صید شاه میگوی سد ارس با هدف کاهش خطر انقراض این گونه با ارزش اقتصادی ممنوع شده بود.

وی ادامه داد: از سال ۹۳ شاهد کاهش شدید شاه میگوی در دریاچه پشت سد ارس تنها منبع پرورش و تولید شاه میگوی دراز آب شیرین بودیم که اداره شیلات استان با هماهنگی مرکز تحقیقات و سازمان شیلات ایران ممنوعیت صید شاه میگو را از دریاچه پشت سدارس در سال ۱۳۹۷ به مرحله اجرا گذاشت.

مکرمی اضافه کرد: صید آزمایشی شاه میگوی دراز آب شیرین ارس بعد از هفت سال از دریاچه پشت سدارس شهرستان پلدشت آغاز شد.

مدیر کل دفتر آبزیان آب‌های شیرین شیلات ایران گفت: با تمهیداتی که همکاران در شیلات استان و مؤسسه تحقیقات شیلات ایران که در سال ۹۷ داشتند تصمیم بر این شده بود که در این سال با اعلام قرنطینه صید این گونه ارزشمند و اقتصادی در سدارس، ذخایر شاه میگو بازسازی شود که خوشبختانه این تصمیم امروز نتیجه داده است.

مکرمی گفت: در پی ممنوعیت صید شاه میگو در دریاچه پشت سد ارس این گونه ارزشمند و اقتصادی در این مدت با زاد و ولد و تکثیر و پرورش طبیعی دوباره به تور صیادان باز گشته و باعث خوشحالی صیادان شده است.

وی گفت: در سال جاری یک ماه تا پایان صید این گونه ارزشمند در دریاچه پشت سد ارس باقی مانده است و پیش بینی می‌شود در این مدت یک تن شاه میگو صید و بعد از بسته بندی در تنها مرکز بسته بندی شاه میگو در شمال غرب کشور در شهرستان پلدشت به بازارهای جهانی صادر شود.

مدیر کل دفتر آبزیان آب‌های شیرین شیلات ایران گفت: با صادرات هر کیلو شاه میگو به کشورهای اروپایی ۱۵ الی ۲۰ دلار ارز وارد کشور می‌شود.

مکرمی ا: ما در کشور ۵۰۳ منبع آبی داریم که در سال گذشته بیش از ۸۰ هزار تن صید آبزیان از این منابع انجام شده پیش بینی می‌کنیم در سال جاری نزدیک به ۹۳ هزار تن انواع ماهی توسط ۱۱ هزار صیاد از این منابع صید شود.

مدیر گروه تولید منابع آبی کشور گفت: ظرفیت صید انواع ماهیان در منابع آبی کشور سالانه نزدیک به ۵۰۰ هزار تن است که متأسفانه ما فقط ۸۳ هزار تن می‌توانیم صید کنیم.

تنها زیستگاه و محل تکثیر و پرورش این آبزی ارزشمند و اقتصادی در دنیا دریاچه پشت سد ارس شهرستان پلدشت است.

در حوزه صید شاه میگو در دریاچه پشت سد ارس، ۵ شرکت بهره بردار با ۶۰ عضو فعالیت می‌کنند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ