اهتمام ملی برای آموزش هزاران حافظ قرآن

اقتصاد ایران: ترویج حفظ قرآن در میان جوانان و نوجوانان، برنامه‌ای بلندمدت است که طرح «بالندگی ۴۰ هزار حافظ قرآن به پاس آرمان ۴۰ هزار شهید کشور» نیز به کمک آن آمده است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، برای رسیدن به آرمان تربیت ده میلیون حافظ قرآن در کشور مسیرهای متنوعی را می‌توان پیمود. از این میان اهتمام ملی و جمعی راهکار مفیدی است که موجب هم‌افزایی و تقویت زمینه‌های حفظ شده و راه را برای جذب جوانان و نوجوانان به سوی حفظ آیات الهی باز می‌کند.

طرح «بالندگی 40 هزار حافظ قرآن به پاس آرمان 40 هزار شهید کشور» یکی از این طرح‌هاست که به تازگی از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شده است.

اقدام قرآنی که استان یزد آغاز کرد

سال 1401 بود که به پیشنهاد استاندار استان یزد، طرحی برای ترویج حفظ قرآن کریم آغاز شد. این طرح شش ماه زمان برای کارشناسی و تدوین آیین‌نامه نیاز داشت و در کار در اواسط سال 1401 به طور رسمی آغاز شد.

نام این طرح «بالندگی 4هزار حافظ به پاس آرمان 4 هزار شهید استان یزد» بود. این ایده فوق‌العاده‌ای بود که ارتباط شهدا و قرآن را تقویت می‌کرد تا حافظانی که در مسیر معنوی و پربرکت حفظ قرآن قرار داشتند، احساس یار معنوی زنده و همراهی را در کنار خود حس کنند.

این طرح بعد از مدتی به تبدیل شد به طرح «4 هزار به اضافه یک»؛ به یاد شهید جمهور آیت‌الله رئیسی. چون رونمایی و شروع این طرح به دست شهید رئیسی در یزد انجام شد و به همین دلیل، بعد از شهادت، این طرح را در یزد به «4 هزار به اضافه یک حافظ و شهید» تبدیل کردند.

حمیدرضا مطهریان، مدیر مؤسسه قرآن و عترت مهد قرآن جوادالائمه یزد، که یکی از مسئولان اصلی در راه‌اندازی طرح است، در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: حافظان و خانواده‌هایشان مسیر پربرکتی را طی می‌کنند. به همین دلیل تلاش کردیم تا انس با شهدا را در کنار انس با قرآن کریم در استان یزد رواج دهیم.

او تصریح می‌کند: بعد از این اتفاق مبارک می‌توان گفت به همه هدف‌های اخیر آموزشی و آزمون‌های طرح اجرا شده، رسیده‌ایم و ترجمه موفقی در ترویج حفظ قرآن و رسیدن به آرمان تربیت میلیونی حافظ قرآن داشته‌ایم.

 

 

الگوی ملی در ترویج حفظ قرآن

ایده موفق طرح «بالندگی 4 هزار حافظ قرآن به پاس آرمان 4 هزار شهید استان یزد» با دستاوردهایی که در ترویج و تبلیغ حفظ قرآن و نشر آموزه‌های قرآنی در استان یزد داشت، به عنوان یک الگو برای کل کشور مطرح شد.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این ایده الگو گرفت تا طرح «بالندگی 40 هزار حافظ قرآن به پاس آرمان 40 هزار شهید کشور» را اجرا کند.

شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این باره توضیح می‌دهد: در مراحل بعدی، تصمیم گرفته شد که این طرح در مقیاس ملی اجرا شود و عدد 40 هزار به چهل هزار افزایش یافت. امیدواریم که در آینده این عدد به نیابت از همه شهدای جهان اسلام و جبهه مقاومت به 400 هزار و حتی چهار میلیون برسد.

سامانه‌محور بودن یکی از مزیت‌های این طرح است. فیروزیان در این باره توضیح می‌دهد: ما از میدانی‌ترین فرآیند آموزش قرآن شروع می‌کنیم؛ برای هر جلسه قرآن، مربی که مهم‌ترین رکن آموزش قرآن در این جلسه است، وظایف خود را انجام می‌دهد. ثبت اطلاعات وجود دارد، تکالیف مشخصی در نظر گرفته شده و محتوایی که ارائه می‌شود، همچنین ثبت حضور و غیاب نیز باید انجام شود. این موارد به صورت دقیق در سامانه انجام می‌شود و به‌روز است.

فرایند نظارتی توسط مدیر مؤسسه و سپس در سطح استان‌ها و ستاد نیز انجام می‌شود. بنابراین، همزمان با فرآیندهای آموزشی، فرآیند نظارت و رصد آموزشی و پیگیری‌هایی که می‌توان از لحاظ گستره جغرافیایی و شهری انجام شود، وجود دارد.

چنین پیگیری‌هایی کمک می‌کند تا نیاز به ورود به منظور برای توسعه آموزش حفظ شناسایی شود. این ویژگی یکی از مزیت‌های مهم و اصلی طرح خواهد بود که به واسطه سامانه قابل رصد است.

سامانه جامع مدیریت امور قرآنی حمد

سامانه جامع مدیریت امور قرآنی حمد در سال چهارم فعالیت خود قرار دارد که به عنوان بزرگ‌ترین سامانه مدیریت مؤسسات قرآنی کشور در حال فعالیت است. با توجه به ساختار قدرتمندی که هم سامانه و هم طرح چهار حافظ پیدا کرده‌اند، کشور ما آمادگی دارد که تمام رشته‌های آموزش قرآن را بر اساس الگوی حمایت عدالت‌محور و خروجی‌محور انجام دهد.

مطهریان در این باره ابراز عقیده می‌کند: اگر نهادهای متولی به این موضوع اهتمام ورزند، حتی در سایر رشته‌ها نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.

طرحی شناور همراه با اعتماد به مؤسسات مردمی

یکی دیگر از مزیت‌هایی که طرح 40 هزار حافظ قرآن را به عنوان یک طرح خاص مطرح می‌کند، شناور بودن زمان‌بندی آن است. به این علت که زمان‌بندی مشخصی برای شروع و پایان وجود ندارد و هر زمانی که قرآن‌آموز و مؤسسه علاقمند باشند، می‌توانند به این طرح ورود کرده و آن را برای خود آغاز کنند.

این ویژگی به آنها این امکان را می‌دهد که در فواصل زمانی مختلف و هر روز از سال که بخواهند، ورود به طرح را شروع کنند.

دیگر مزیت مهم، اعتماد به مؤسسات مردمی سطح کشور است. معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در این باره می‌گوید: این نکته‌ای است که گاهی نادیده گرفته می‌شود یا کمرنگ می‌شود. مطمئناً هر زمان که اعتماد به همه مؤسسات قرآنی و مردمی سراسر کشور ایجاد شود، اتفاقات بزرگی در سطح کشور رقم خواهد خورد.

بر این اساس، ترویج حفظ قرآن و رسیدن به آرمان حضور میلیون‌ها حافظ در کشور که مقام معظم رهبری امر کردند، نیاز به زمینه‌سازی‌هایی دارد که یکی از مهمترین آنها توجه به مؤسسات مردمی قرآنی است تا  از این طریق بتوان آموزش قرآن کشور را متحول کرده و پیشرفت داد.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ