لزوم اصلاح اقتصاد انرژی / افزایش ترانزیت برق با کشورهای همسایه

اقتصاد ایران: تولید روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در مهرماه،افزایش ۱۲ درصدی آب موجود در مخازن سدها،مصرف و اقتصاد انرژی باید اصلاح شود از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

به گزارش خبرنگار مهر، تولید روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در مهرماه، افزایش ۱۲ درصدی آب موجود در مخازن سدها، مصرف و اقتصاد انرژی باید اصلاح شود از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

افزایش ۱۲ درصدی آب موجود در مخازن سدها

سال آبی تا کنون میزان ورودی سدها ۸۰ میلیون متر مکعب بوده در حالی که مدت زمان سال گذشته ۸۳ میلیون متر مکعب می‌رسید و اکنون کاهش ۳ درصدی ورودی سدها را شاهد هستیم.

البته خروجی سدها کمی امیدوار کننده به نظر می‌رسد و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش ۴ درصدی را نشان می‌دهد به طوری که در از ابتدای مهر ماه تا ۲۰ خروجی سدها یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب بوده در حالی که سال گذشته این عدد به یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون متر مکعب می‌رسید.

همچنین آب موجود در مخزن سدها از ابتدای سال آبی ۲۱ مهر ۲۳ میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۱ میلیارد و ۲۰ میلیون متر مکعب افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد. در مجموع نیز ۴۵ درصد از سدها پر و ۵۵ درصد دیگر از ظرفیت مخازن سدها خالی است.

باید به دانش فنی تعمیرات اساسی توربین‌های گازی دست یابیم

سعید توکلی مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: فضای عملیاتی این شرکت، مشابه فضای جبهه و جهاد است؛ کارکنان عملیاتی در خطوط لوله زمانی که فعالیت‌هایی مانند تعمیرات توربین‌ها در ایستگاه‌ها و عملیات جوشکاری خطوط لوله را در شرایط سخت اقلیمی و جغرافیایی انجام می‌دهند، دقیقاً فضای جبهه و جنگ تداعی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع پیگرانی هوشمند و تعمیرات اساسی برخی از توربین‌های گازی از موضوعاتی است که هنوز چالش آن در شرکت انتقال گاز وجود دارد، افزود: تعامل با شرکت‌های سازنده و تعمیرات و رسیدن به دانش فنی تعمیرات اساسی این توربین‌ها باید به جد، مد نظر قرار گیرد.

افزایش ۲.۵ درصدی تولید برق نیروگاه‌های تهران

یعقوب روحی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق تهران اظهار داشت: در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳، در مجموع با تولید بیش از سه میلیارد و هفتصد و هفتاد میلیون کیلو وات ساعت انرژی، افزایش ۲.۵ درصدی تولید در نیروگاه‌های زیر مجموعه این شرکت را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته شاهد بودیم.

روحی افزود: واحدهای تولید انرژی به رغم قدیمی بودن بعد از پشت سر گذاشتن تعمیرات پیشگیرانه و دوره‌ای، آمادگی مطلوبی برای عبور موفق از تابستان سال ۱۴۰۳ داشتند. ایشان عنوان کرد: افزایش نیاز مصرف و ناترازی میان بخش تولید و تقاضای برق و اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق در سال جاری عامل تأثیرگذاری برای تراز کردن تولید و تقاضا و عبور موفق از پیک تابستان بود.

تولید در توزیع راهبرد ویژه توانیر برای عبور از اوج بار ۱۴۰۴

محسن ذبیحی معاون هماهنگی توزیع توانیر توجه ویژه بر گسترش موضوع تولید در بخش توزیع را یکی از ۴ اقدام پیش‌بینی شده برای گذر از اوج بار ۱۴۰۴ عنوان کرد که با تاکید بر سهولت بخشی به گسترش سامانه‌های خورشیدی در شبکه‌های توزیع برق کشور انجام می‌شود.

وی در این خصوص به تشکیل کمیته عالی گذر از اوج بار در این معاونت، تشکیل جلسات هفتگی و بررسی عملکرد شر کت‌های توزیع همچنین تهیه و ابلاغ چند دستورالعمل و تعیین مجریان در شر کت‌های توزیع اشاره کرد که با هموارسازی مسیر توسعه سامانه‌های خورشیدی، تلاش دارد بخشی از نیاز مصرف شبکه را برطرف سازد.

مصرف نهایی انرژی در کشور معادل ۴.۷ درصد است

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت گفت: بر اساس تراز هیدرو کربوری تولید نهایی انرژی ۹.۴ میلیون بشکه نفت خام بوده و مصرف نهایی انرژی در کشور معادل ۴.۷ درصد بوده است.

فلاحتیان ادامه داد: خطوط انتقال و توزیع ۱۸ درصد را انرژی را تشکیل می‌دهد که تلفات انرژی در این بخش قابل توجه است، به طوری که ۲۰۰ هزار بشکه نفت در روز با افزایش راندمان نیروگاهی قابل صرفه‌جویی ۵۰ درصدی است که با احتساب صرفه‌جویی در نیروگاه‌های حرارتی ۳۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی امکان پذیر خواهد بود که نیازمند همکاری در بخش مختلف‌های است.

مصرف انرژی در افق ۱۴۲۰ باید به ۵۰ درصد برسد

حسین حسین زاده، مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: نفت ما صنعت مادر است و ۹۰ درصد اقتصاد کشور را تأمین می‌کند که هم تأمین مالی را برعهده دارد و هم مسأله تأمین انرژی مطرح است حتی مقام معظم رهبری بر تحولات این موضوع تاکید داشتند.

وی ادامه داد: طرح‌های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت تعریف شده که مصرف انرژی ما در افق ۱۴۲۰ به ۵۰ درصد برسد.

حسین زاده خاطر نشان کرد: در سه حوزه صنعت، ساختمان و حمل و نقل پروژه‌های بهینه سازی در نظر گرفته شده است به عنوان مثال طرح سیپاد که پس از ۳ سال ۵.۶ بشکه نفت خام صرفه‌جویی خواهیم داشت.

کشور در بهینه‌سازی انرژی رکورد مطلوبی ندارد

مالک شریعتی‌نیاسر، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون انرژی گفت: ناترازی‌ها در بخش سوخت وجود دارد و حتی برخی از ایام روزانه ۱۰ میلیون لیتر واردات داریم. در حوزه گاز طبیعی نیز در بعضی از ماه‌های سرد سال تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب در روز، دچار ناترازی هستیم.

به گفته وی اگرچه مردم نقش مهمی در مدیریت مصرف انرژی دارند، در بخش‌های حاکمیتی نیز باید کارهای مهمی انجام دهیم تا مدیریت مصرف اتفاق بیفتد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای بهینه‌سازی مصرف انرژی وجود دارد که باید آن را محقق کنیم و متأسفانه رکورد مطلوبی در زمینه بهینه‌سازی نداریم، اما اگر ۱۰ تا ۳۰ درصد نیز این موضوع محقق شود کار مؤثری انجام شده است.

سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری پتروشیمی‌ها در حوزه کاهش انتشار کربن

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش بهینه‌سازی یک گام جلوتر از مهندسی متعارف است، بیان کرد: بهینه‌سازی تنها کاهش مصرف گاز، بنزین و برق نیست، بلکه همه ساختارهای کشور باید بهینه شود.

نجفی اضافه کرد: پتروشیمی‌ها در حوزه کاهش انتشار کربن ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، باید به این موارد و برند سازی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه بیشتری شود.

سرمایه گذاری ۲ همتی ساتبا در حوزه تجدیدپذیرها

محسن طرزطلب رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری ایران گفت: در راستای توسعه تجدید پذیر ها تلاش می‌شود و اکنون حمایت‌های بی نظیری از توسعه تجدیدپذیرها انجام می‌شود و هم دولت و هم مجلس در این موضوع پای کارند.

وی از انتشار فراخوان برای جذب سرمایه گذاران به منظور ساخت نیروگاه‌های کیلوواتی، یک مگاواتی و تا سقف ۱۰ مگاوات از سوی ساتبا تا هفته آینده خبر داد.

طرز طلب خاطرنشان کرد: به همین منظور تسهیلاتی از محل اعتبارات اشتغال زایی به ارزش ۲ همت برای حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حوزه تجدیدپذیر اختصاص یافته است.

اقتصاد انرژی باید اصلاح شود

عباس علی آبادی، وزیر نیرو گفت: اشتباه اصلی در اقتصاد انرژی است زیرا صرفه‌جویی در آن وجود ندارد به همین دلیل ابتدا باید اقتصاد انرژی را اصلاح کرد. اگر بخواهیم اقتصاد انرژی را اصلاح کنیم باید خودروی برقی را جایگزین خودروهای بنزینی کرد.

به گفته وزیر نیرو، اگر ۱۰۰ هزار تاکسی برقی باشد به ۲۰۰ مگاوات برق نیاز است.

علی آبادی اضافه کرد: ابتدا باید سهمیه بندی عادلانه انرژی صورت بگیرد و مازاد بر الگوی مصرف در بازار دیگری تهیه شود.

وزیر نیرو عنوان کرد: ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر در برنامه داریم که در صورتی که تمایل برای سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم البته موانعی در این زمینه وجود دارد.

ترانزیت برق با کشورهای همسایه افزایش یابد

عباس علی‌آبادی، وزیر نیرو با اشاره به اشتراکات تاریخی فراوان بین دو کشور ایران و آذربایجان، گفت: برای تداوم و تقویت همکاری‌ها بین دو طرف، طرح‌های زیادی را در دستورکار داریم.

وی تصریح کرد: اتصال الکتریکی بین ایران و آذربایجان هم‌اکنون برقرار است و امید است تا تابستان سال آینده، این امر افزایش یابد و پیشنهاد شده است بین روسیه، آذربایجان، ایران، امارات و عربستان در این خصوص مذاکراتی صورت گیرد. هم‌اکنون با روسیه مذاکرات صورت گرفته است و مقرر شد در اجلاس آینده این موضوع پیگیری شود. برقراری این خط الکتریکی به جهت اقتصادی برای دو طرف بسیار سودمند خواهد بود.

تسریع در تکمیل طرح‌های پتروشیمی، کلید بهبود تراز تجاری کشور است

حسن عباس‌زاده سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی تسریع تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعت پتروشیمی را از اولویت‌های اصلی وزارت نفت برشمرد و گفت: کلید توسعه و افزایش تراز تجاری و صادرات در بهره‌برداری به‌موقع از طرح‌های پتروشیمی است.

تعرفه خرید برق از تجدیدپذیرها در مهرماه اعلام شد

تعرفه برق تجدیدپذیر برای اعمال در قبوض صنایع مشمول ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده ۵ قانون خدمات کشوری برای ماه مهر ۱۴۰۳ اعلام شد.

آمادگی ایران برای توسعه همکاریها با افغانستان در زمینه انرژی بادی

مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر با اشاره به اینکه تبادل برق بین ایران و افغانستان از سال ۱۳۸۱ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، گفت: صادرات برق ایران به افغانستان از طریق خطوط انتقال ارتباطی و با اولویت ساعات غیر اوج مصرف برق در کشور انجام می‌شود.

وی بر اولویت تأمین برق برای داخل کشور تاکید کرد و افزود: با توجه به وجود تونل‌های بادی منحصر به فرد برای احداث نیروگاههای بادی در مرز دو کشور، دو طرف به توسعه همکاریها در بخش انرژی بادی، برنامه‌ریزی برای توسعه احداث خطوط انتقال ارتباطی با سرمایه‌گذاری شرکت‌های توانمند و فعال داخلی و خارجی علاقه دارند.

رجبی مشهدی تصریح کرد: در حال حاضر تمامی مطالبات کشورمان با افغانستان تسویه و صورتحساب‌های برق صادراتی به موقع پرداخت می‌شود.

رشد ۶.۴۸ درصدی مصرف برق کشور در نیمه مهرماه

بیشینه تقاضای مصرف برق کشور در هفته سی ام سال جاری در روز شنبه (۱۴ مهر ماه) به ۵۴ هزار و ۳۵۳ مگاوات رسید. این میزان مصرف در مدت مشابه سال قبل، ۵۱ هزار و ۴۶ مگاوات بود که در سال جاری ۶.۴۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بنابراین گزارش، میزان مصرف انرژی برق در همین روز، یک میلیون و ۱۴۲ هزار و ۱۱۵ مگاوات ساعت بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵.۵۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین رشد تقاضای انرژی برق از ابتدای سال جاری تاکنون، ۴.۹۱ درصد گزارش شده است. این در حالی است که میانگین دمای وزنی کشور در روز چهاردهم مهر ۲۲.۴ درجه سانتیگراد بود که نسبت به روز مشابه سال قبل، تغییری نداشته است.

تأکید ایران و باکو بر توسعه پروژه‌های مشترک در حوزه انرژی

محسن پاک‌نژاد وزیر نفت طی دیدار با شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با بیان اینکه این دو کشور اشتراک‌های تمدنی، تاریخی و ملی زیادی دارند که این موضوع سبب نزدیکی دو ملت می‌شود، گفت: در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، همسایگان اولویت ویژه‌ای دارند و در این میان جایگاه جمهوری آذربایجان هم خاص است از این رو امیدوارم در دولت چهاردهم شاهد ارتقا همکاری‌های دو کشور باشیم.

وزیر نفت با تأکید بر تشکیل کارگروه مشترک دو کشور با هدف شتاب‌بخشی به توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی، معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت را مسئول پیگیری تشکیل و فعالیت در این کارگروه کرد.

دولت با سرمایه‌های مردمی پتروشیمی‌ها را توسعه دهد

حسن مرادی کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه تکمیل و توسعه محصولات پتروشیمی نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند، خاطر نشان کرد: پتروشیمی یکی از موضوعات قبل توسعه و شد است که در زنجیره محصولات نفت و پتروشیمی قرار گرفته است و در تمام دنیا و منطقه ما کشورهای مشابه و یا رقبا با وجود آنکه پس از ما شروع به کار کردند اما پیشرفت‌های شگرفی در این زمینه داشتند.

وی ادامه داد: محصولات پتروشیمی به گونه‌ای است که به میزانی که فرآوری و تولید وجود داشته باشد و این زنجیره را پیش برید به مرور زمان به نسبت سرمایه گذاری از پتانسیل بالایی برخوردار است و ارزش افزوده‌ای که عاید کشور می‌شود یکی از بالاترین ارزش‌های افزوده است.

این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: اگر دولت با سرمایه‌های مردم پتروشیمی‌ها را توسعه دهد می‌تواند به سرعت ارزش افزوده را برای کشور حاصل کند.

پاداش یک تا ۲۵ میلیون تومانی صنعت برق برای گزارش ماینرهای غیرمجاز

هادی سفیدمو مجری طرح نظارت و ساماندهی استخراج رمزارز افزود: این پدیده آثار زیان باری بر شبکه برق دارد، به طوری که باید معادل مصرف ۴۱۰ واحد مسکونی برق به مصرف برسد تا یک بیت کوین استخراج شود.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که موجب ناترازی برق می‌شود، فعالیت همین ماینرهای غیرمجاز در شبکه برق است، از شهروندان مسوولیت‌پذیر خواست تا در این راه به کمک صنعت برق آمده و با گزارش ماینرهای غیرمجاز از طریق آدرس www.tavanir.org.ir/samaat علاوه بر کمک به کاهش ناترازی برق و اجرای بهتر عدالت اجتماعی، پاداش یک میلیون تومانی برای هر ماینر غیرمجاز تا سقف ۲۵ میلیون تومان دریافت کنند.

ارائه خدمات نیروگاهی به کشورهای منطقه توسط متخصصان ایرانی

ناصر اسکندری سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه خدمات ارائه شده صنعت برق کشور در حد شاخص‌های جهانی و بالاتر از آن است، افزود: یکی از شاخص‌های مهم صنعت نیروگاهی در جهان، میزان ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه‌های حرارتی است که در دنیا دستیابی به عدد ۹۵ درصد رقم مناسبی است، اما در کشور ما با تلاش‌های صورت گرفته توانسته‌ایم به ضریب آمادگی بالای ۹۸ درصد درست پیدا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کشورمان در سوخت نیروگاه‌ها گام‌های بزرگی برداشته است، ادامه داد: در حال حاضر ایران در میان پنج کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی قرار گرفته و در مناقصات بین‌المللی نیز گام‌های مهمی در زمینه صادرات توربین‌های نیروگاهی برداشته است.

سالانه ۲۰۰ مگاوات نیروگاه کوچک مقیاس در کشور احداث می‌شود

زهرا اسماعیل زاده مجری طرح تولید پراکنده و انرژی‌های نو شرکت توانیر در خصوص هدف‌گذاری صورت گرفته برای توسعه نیروگاه‌های کوچک مقیاس بیان کرد: توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک مطابق هدف‌گذاری برنامه‌های توسعه پنج‌ساله مورد پیگیری و اقدام است. این حوزه تنها حوزه‌ای است که هدف‌گذاری انجام شده در برنامه ششم توسعه در آن به طور کامل محقق شد. هدف‌گذاری انجام شده برای برنامه هفتم توسعه نیز توسعه سالانه ۲۰۰ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک است. در سال جاری نیز در برنامه ۱۴ مگاپروژه برای کاهش ناترازی تولید و مصرف برق" وزارت نیرو برای (اوج بار تابستان ۱۴۰۴)، توسعه هدفمند این نیروگاه‌ها نیز با جدیت مورد پیگیری است.

تولید روزانه ۱۲۵ میلیون لیتر بنزین در مهرماه

کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه مهر امسال تولید بنزین بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در روز بود، افزود: روزانه ۳.۷ میلیون لیتر بنزین در استان آذربایجان غربی تولید می‌شود و مصرف این استان به حدود روزانه ۵ میلیون لیتر می‌رسد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ