آقا جوادِ عزتی! شاید بهتر است کمی استراحت کنی برادر

اقتصاد ایران: اخیراً جواد عزتی، بازیگر مشهور سینمای ایران در اظهار نظری عنوان کرده که سینمای ایران در سطح جهانی، به ویژه در زمینه بازیگری، جایگاه برجسته‌ای دارد و در هر فهرستی از ۱۵ کشور برتر صاحب سینما، نام ایران به چشم می‌خورد.

برترین‌ها: اخیراً جواد عزتی، بازیگر مشهور سینمای ایران در اظهار نظری عنوان کرده که سینمای ایران در سطح جهانی، به ویژه در زمینه بازیگری، جایگاه برجسته‌ای دارد و در هر فهرستی از ۱۵ کشور برتر صاحب سینما، نام ایران به چشم می‌خورد. او همچنین اعتقاد دارد که بازیگران ایرانی در سطح اول دنیا قرار دارند و شکی در این موضوع وجود ندارد.

مقایسه با صنعت‌های بزرگ سینما

در نگاه اول، این ادعا می‌تواند از منظر افتخارات سینمای ایران در جشنواره‌های بین‌المللی و حضور بازیگران ایرانی در پروژه‌های مختلف قابل قبول به نظر برسد، اما نگاهی دقیق‌تر نشان می‌دهد که این اظهارات می‌تواند کمی اغراق‌آمیز باشد. بسیاری از منتقدان سینمای ایران، اگرچه به توانایی‌های برخی از بازیگران ایرانی اذعان دارند، اما واقعیت این است که سینمای ایران با مشکلات و چالش‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند که نمی‌توان آن را در کنار بزرگ‌ترین صنعت‌های سینمایی جهان قرار داد.

آقا جوادِ عزتی! شاید بهتر است کمی استراحت کنی برادر

در مورد بازیگری نیز، اگرچه بازیگرانی مانند عزتی توانسته‌اند در عرصه داخلی موفقیت‌های بسیاری کسب کنند و مخاطبان گسترده‌ای به دست آورند، اما سبک بازیگری در ایران، به دلیل محدودیت‌های اجتماعی و فرهنگی، هنوز با سبک‌های بازیگری در سینماهای هالیوود، اروپا یا حتی شرق آسیا فاصله دارد. این موضوع باعث می‌شود که ادعای عزتی درباره برتری بازیگری ایرانیان در سطح جهانی، با شک و تردید مواجه شود.

درباره کارنامه آقای عزتی

اگر فرض کنی جواد عزتی یکی از بازیگران سینمای ایران باشد به عنوان مشتی نمونه خروار به سراغ سنجش عملکرد او در قبال اظهارنظری که داشته می‌رویم. یکی از نکات مهم این است که بسیاری از منتقدان، نقدهایی بر عملکرد شخص جواد عزتی در برخی نقش‌ها دارند. برخی منتقدان در نقد سریال "زخم کاری" اعلام کرده بودند که عزتی در نقش‌های جدی موفق عمل نمی‌کند و حتی در صحنه‌های درام، عکس‌العمل‌هایش به‌گونه‌ای کمدی به نظر می‌رسند. این نشان می‌دهد که عزتی نتوانسته است در نقش‌های متفاوت از کمدی، جایگاه خود را تثبیت کند و برخی از منتقدان او را بیشتر به عنوان بازیگری کمدی می‌شناسند تا یک بازیگر درام‌ موفق. این موضوع نقدی‌ست که می‌تواند اعتبار گفته‌های او را تا حدود زیادی دست‌کم برای بازیگری مثل جواد عزتی درباره موفقیت در سطح جهانی زیر سوال ببرد، زیرا تنوع و کیفیت در نقش‌های مختلف یکی از معیارهای ارزیابی جهانی بازیگری است.

آقا جوادِ عزتی! شاید بهتر است کمی استراحت کنی برادر

علاوه بر این، نقدهایی به فیلم "مرد بازنده" و نقش‌آفرینی عزتی در این فیلم وارد شده است. منتقدان معتقدند که عزتی در این فیلم به نوعی درگیر کلیشه‌های رفتاری خود شده است و بسیاری از اکت‌های عصبی او یادآور شخصیت‌های کمدی‌ای است که پیش‌تر در سریال "قهوه تلخ" بازی کرده بود. این مسئله نشان می‌دهد که او هنوز نتوانسته است به‌طور کامل از قالب نقش‌های پیشین خود خارج شود و در نقش‌های جدید، شخصیت‌های تازه و منحصربه‌فردی خلق کند. این نوع بازی، هرچند در ایران با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شود، اما در سطح جهانی که تنوع و اصالت بازیگری بسیار مورد توجه است، موفق نخواهد بود.

حتی در فیلمی که اخیرا با کارگردانی خود آقای عزتی با نام تمساح خونی در دسترس عموم قرار گرفته ما تا حدود زیادی شاهد افت این بازیگر در کمدی بوده‌ایم و البته شاید بهتر باشد بازیگران ما به جای اظهارنظرات نه چندان سنجیده به سراغ تقویت کیفیت هنری خود بروند. در مجموع، این نقدها نشان می‌دهند که هرچند عزتی بازیگری محبوب در سینمای ایران است، اما برای ادعای حضور در سطح جهانی و مطرح بودن سینمای ایران، هنوز نیاز به کار بیشتر و تمرکز بر تنوع نقش‌ها و کیفیت بالاتر بازیگری دارد.

کاربران چه نظری دارند؟

گارفیلد به کنایه نوشت: آره حاجی هالییود تو رتبه دومه. امسالم که همه اسکارها رو درو کرد جواد جون.

ایلیا: سینمای ایران یه جوری شده که فیلمفارسی‌های دهه ۴۰ و ۵۰ به مراتب محتوای فاخرتری داشتن.

سوگند هم با لحنی طنز نوشت: رابرت دنیرو، ال پاچینو، مریل استریپ، مرحوم مغفور مارلون براندو و سایر بزرگان بازیگری بعد از شنیدن این حرف جلسه فوری تشکیل دادن.

حامی اما از موافق جواد عزتی‌ست: مگه دروغ میگه؟ مگه ما کم بازیگر بزرگ توی این سینما داشتیم؟

رامتین هم منتقد این اظهارنظر شده: حالا نکرده خودشم بزرگ نکنه، بگه فیلنامه و همه‌چی اصن، یه راست گفت بازیگری.

سزار: مخصوصا با حضور تمساح خونی و این‌گونه فیلم‌ها تونستیم قله‌های بازیگری رو فتح کنیم!

آقا جوادِ عزتی! شاید بهتر است کمی استراحت کنی برادر

شایان هم مثل حامی: خب راست میگه. اگه به این سینما بیشتر بها میدن بازیگرای ما هم بیشتر دیده میشن!

امیر که البته بدجور شاکی شده: تازگی فیلم استاد (تمساح خونی) رو دیدم، به حدی مزخرف و سطحی بود که اگه دو ساعت دیوار رو نگاه می‌کردم بار معناییش بیشتر بود! 

کامران: نه در زمینه بازیگری و نه هیچ بخشی از سینما، ایران در جهان نام‌ شاخته شده‌ای نیست. تا قبل از اومدن ماهواره و اینترنت پرسرعت شاید می‌شد چنین بیاناتی رو به عنوان فکت فروخت ولی الان که هر روزه ده‌ها سریال و فیلم جدید در دسترس قرار می‌گیره، حتی حرف زدن ازش هم یه شوخی تلخه....

و هانیه: دعوای جدید مجازی، بین طرفداران و مخالفان جواد عزتی هست!

و اما سخنی با آقای عزتی

جناب عزتی! به نظر می‌رسد اظهارنظر حضرتعالی درباره جایگاه سینمای ایران و به خصوص بازیگران آن در سطح جهانی، بیش از آن که مبتنی بر واقعیت‌های موجود باشد، در نظر کاربران کمی احساسی و ملی‌گرایانه جلوه کرده. اما خب هرچند که نمی‌توان از موفقیت‌های برخی آثار ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی چشم‌پوشی کرد، اما فاصله زیادی بین سینمای ایران و صنعت‌های بزرگ سینمایی جهان وجود دارد که این ادعاها را به شکلی اساسی چالش می‌کشد. البته که باز هم نظر شما محترم است. باقی بقایتان

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ