رونمایی زلنسکی از طرح ۵ ماده‌ای پیروزی خود

اقتصاد ایران: رئیس جمهور اوکراین در حالی امروز در پارلمان این کشور طرح به اصطلاح پیروزی خود را ارائه کرد که با واکنش سرد و تا حدی محتاطانه متحدان خود در قبال آن روبرو شد.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت" آلمان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بالاخره بعد از چندین روز طرح به اصطلاح پیروزی خود را در پارلمان کی یف ارائه کرد. وی اخیراً در واشنگتن، لندن، پاریس، رم و برلین اظهاراتی را در این باره ارائه کرده بود. ارائه این طرح در نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل نیز برنامه ریزی شده است. این طرح به زعم اوکراین برای پایان دادن به جنگ روسیه علیه این کشور در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور اوکراین در این باره گفت: اگر طرح او عملی شود، جنگ با روسیه حداکثر سال آینده ممکن است پایان یابد. با استفاده از این طرح، اوکراین می تواند به اندازه کافی برای پایان دادن به جنگ تقویت شود. وی تاکید کرد که پیش نیاز این مسئله اتحاد در داخل کشور او و میان شرکای اوکراین است.

زلنسکی ابراز امیدواری کرد که روسیه را مجبور به برقراری صلح کند. زلنسکی به نمایندگان پارلمان گفت که یک نکته اصلی دعوت ناتو از اوکراین برای پیوستن به این ائتلاف نظامی و همین حالا است. علاوه بر این، زلنسکی یک بار دیگر خواستار مجوز برای استفاده از سلاح های دوربرد غربی علیه اهدافی در قلمرو روسیه شد و اعلام کرد که هدف از این کار تضمین این است که جنگ عمیق‌تر به جامعه روسیه وارد شود.

وی همچنین خواهان دفاع هوایی قوی‌تر شده و تاکید کرد: موشک‌ها و پهپادهای روسی نیز باید بتوانند از خاک لهستان یا رومانی سرنگون شوند. علاوه بر این، ویتاکید کرد که اوکراین انتظار سرمایه‌گذاری بیشتر غرب در صنعت دفاعی خود را دارد.

رئیس جمهور اوکراین گفت که در مقابل به متحدان غربی اجازه دسترسی به مواد خام با ارزش کشورش را می دهد. وی در این راستا اورانیوم، تیتانیوم، لیتیوم و گرافیت را به عنوان نمونه ذکر کرد. زلنسکی گفت که اوکراین مواد خام ارزشمندی به ارزش تریلیون ها دلار دارد. به زعم وی مسئله این است که آیا این منابع در رقابت جهانی به دست روسیه و متحدانش افتاد یا در اختیار اوکراین و به توصیف وی جهان دموکراتیک باقی ماند.

اخیراً، زلنسکی بارها ابراز امیدواری کرده بود که بتواند جنگ را در سال 2025 و با شرایط اوکراین پایان دهد. از زمان حمله گسترده در سال 2022، روسیه حدود یک پنجم خاک اوکراین، از جمله شبه جزیره کریمه دریای سیاه را که در سال 2014 ضمیمه شد، کنترل کرده است.

پس از ارائه این طرح در پارلمان اوکراین، واکنش های حامیان غربی اوکراین در ابتدا محتاطانه بود. مارک روته، دبیرکل ناتو، این طرح را یک "سیگنال قوی" توصیف کرد.

وی در عین حال همچنین گفت: این بدان معنا نیست که من اینجا بگویم که از کل طرح حمایت می کنم. روته همچنین تاکید کرد که در حال حاضر هیچ برنامه ای برای دعوت رسمی اوکراین به ناتو وجود ندارد.

وی در عین حال گفت این بدان معناست که موضع فعلی ناتو مبنی بر اینکه این کشور بخشی از ائتلاف "در آینده" خواهد بود، همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش پرتال خبری اوکراینی RBK Ukraina، جولیان اسمیت، سفیر ایالات متحده در ناتو هم در این باره گفت: ما هنوز به نقطه ای نرسیده ایم که ائتلاف درباره دعوت کوتاه مدت از اوکراین صحبت کند. استفن هبستریت، سخنگوی دولت آلمان هم در موضعی محتاطانه در این باره گفت که قبلا در مورد این سند استراتژی زلنسکی بحث شده بود، اما بر محرمانه بودن آن توافق شده بود.

«سئویم داگدلن»، نماینده بوندستاگ پارلمان آلمان و عضو حزب واگن‌کنشت (BSW) هم گفت: طرح پیروزی ارائه شده توسط ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای حل مناقشه اوکراین، در واقع طرحی برای جنگ جهانی است.

داگدلن با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس گفت: "طرح پیروزی زلنسکی یک طرح جنگ جهانی است. قرار است همه چیز برای مشارکت مستقیم ناتو و آلمان در جنگ اوکراین انجام شود. دولت آلمان باید طرح این قمارباز را رد کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، این سند راهبردی را اجرای "دیکته از سوی ایالات متحده آمریکا" توصیف کرده و تاکید کرد که پایان جنگ تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که اهداف جنگی روسیه محقق شود.

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور خارجه دومای دولتی روسیه زلنسکی را متهم کرد که غرب را مسئول شکست اوکراین می داند. وی گفت: زلنسکی هیچ پیشنهادی برای حل مناقشه ارائه نکرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ