عطوان تشریح کرد: شاخص‌های «مرحله دردناک» برای رژیم صهیونیستی

اقتصاد ایران: تحلیلگر ارشد مسائل منطقه به تبیین بخشی از سخنان معاون دبیرکل حزب الله لبنان پرداخت که تصریح کرد حزب الله، رژیم صهیونیستی را وارد «مرحله دردناک» جدیدی کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله جدید خود در روزنامه الکترونیکی رأی الیوم به بررسی تازه‌ترین تحولات جنگ غزه و لبنان پرداخته و نوشت: سخنرانی شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان مملو از خبرهای خوش بود، اما به اعتقاد من مهم‌ترین جمله او این بود که حزب الله، دشمن را وارد مرحله جدیدی از درد کشیدن کرده است و افسار این حیوان وحشی و درنده را گرفته و او را به طویله‌اش که از آن فرار کرده، باز می‌گرداند.

شیخ نعیم قاسم از معادلات کنونی سخن می‌گفت، نه از آینده‌ای که می‌تواند خبرهای خوش پیروزی را داشته باشد. مرحله به درد آوردن دشمن که وی از آن سخن می‌گفت، چند روز قبل از این سخنرانی آغاز شده است و شامل حملات برنامه‌ریزی شده و ویرانگر علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی است که تازه‌ترین آنها حمله پهپاد انتحاری به پایگاه بنیامینا در جنوب حیفا بود که مقر تیپ ویژه گولانی به عنوان یکی از خبره‌ترین یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود. در این حمله چهار نظامی صهیونیست به هلاکت رسیده و ۶۸ تن دیگر زخمی شدند که حال ۷ نفر از آنها وخیم گزارش شده است. البته این آمار گمراه کننده‌ای است که بیانیه‌های رسمی اسرائیل منتشر کرده‌اند، اما آمار واقعی احتمالاً ۵ برابر این تعداد است.

عطوان می‌نویسد که مرحله درد آوری که برای اسرائیل آغاز شده، در دو نکته مهم مشاهده می‌شود:

اول: شلیک پهپادهای بسیار پیشرفته که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و مجهز به کلاهک‌های جنگی با قدرت تخریب زیاد هستند و رادارها و سامانه‌های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی قادر به شناسایی و رصد آنها نیست.

دوم: استفاده از موشک‌های بالستیک «غیر دقیق» برای حمله به اهدافی در حیفا و یافا و تل آویو که در مرحله اول آغاز شد و این موشک‌ها به اهداف مورد نظر اصابت کرد. به صورت ویژه می‌توان به موشکی اشاره کرد که در نزدیکی فرودگاه بن گوریون منفجر شد و این فرودگاه را تا چند ساعت مسدود کرد.

این موشک‌ها و پهپادها که حیفا و تل‌آویو و صفد و طبریا را هدف قرار داده و باعث شده در شهری نظیر حیفا آژیرهای خطر شبانه روز از کار نیفتند، مهم‌ترین عناوین «مرحله دردناک» برای رژیم صهیونیستی هستند که باعث شده ۵۰ درصد از اسرائیلی‌ها در یکی از تازه‌ترین نظرسنجی‌ها بگویند که هرگز احساس امنیت نمی‌کنند.

در همین رابطه برخی نویسندگان اسرائیلی نیز مقالاتی را در روزنامه‌های سرزمین‌های اشغالی منتشر و تاکید کرده‌اند که مرحله فروپاشی دولت عبری به شکلی روزافزون آغاز شده است.

عطوان می‌افزاید: شلیک پهپادها و موشک‌های بالستیک به جای راکت‌های کاتیوشا و کورنت اولین مرحله از دوران دردناک برای رژیم صهیونیستی است، حال باید ببینیم اگر هزاران موشک نقطه زن بالستیک و موشک‌های هایپرسونیک از جنوب لبنان و عراق و سوریه و یمن به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

این تغییرات استراتژیک که فرماندهی جدید حزب الله اجرا می‌کند، واکنشی میدانی و عملیاتی به ادعاهای نتانیاهو بود که مدعی شد حملات انفجار پیجرها و ترور برخی رهبران و فرماندهان نظامی باعث تضعیف نظامی و روحی حزب الله شده است.

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه می‌افزاید که در شرایطی که ۲ میلیون شهرک نشین اسرائیلی شبانه روز در پناهگاه هستند و بیشتر مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و بیشتر شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی پروازهای خود به تل آویو را لغو کرده‌اند و در اوضاعی که رتبه اعتباری اقتصاد رژیم صهیونیستی به کمترین حد ممکن رسیده است، می‌توان گفت که اینها همان نشانه‌های «مرحله دردناک» برای اسرائیل است که باعث شده صدها هزار صهیونیست به خارج از سرزمین‌های اشغالی فرار کنند، افرادی که تنها متعلق به شهرک‌های شمال یا جنوب غزه نیستند و به دنبال امنیت به اروپا یا آمریکا یا کانادا و استرالیا می‌روند.

عطوان در پایان گفت که در شرایطی که شدت حملات رژیم اسرائیل به لبنان کاهش پیدا کرده و خدمات فرودگاه بیروت ادامه دارد و از سوی دیگر در شهر اشغالی اسدود دومین شهر بندری بزرگ رژیم صهیونیستی عملیات استشهادی توسط یک جوان اهل اردوگاه جبالیا انجام می‌شود که به هلاکت یک صهیونیست و زخمی شدن چهار تن دیگر منجر می‌شود و تنها چند روز پیش دو عملیات مشابه در بئرالسبع و الخضیره انجام شده است، اگر نام این‌ها را «مرحله دردناک» نگذاریم، چه نام دیگری می‌توان روی آن گذاشت؟

پیام‌های حملات موشکی و پهپادی حزب الله به حیفا و تل‌آویو و طبریا در سریع‌ترین زمان ممکن به طرف‌های مربوطه رسیده است و ان شاء الله روزهای آینده مملو از غافلگیری‌ها و اخبار خوش در تمامی جبهه‌ها خواهد بود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ