تلاش مقامات اتریش برای نادیده گرفتن نتایج انتخابات پارلمانی

اقتصاد ایران: در حالی که حزب راست افراطی آزادی اتریش در انتخابات پارلمانی اخیر با کسب بیشترین آراء مردمی پیروز شد، اما رئیس جمهور و صدر اعظم فعلی به دلیل رویکردهای این حزب که به مذاق آن‌ها خوش نمی‌آید روند کنار گذاشتن آن از دولت آینده را دنبال می‌کنند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، حزب راست افراطی آزادی اتریش با گرایش راست افراطی در حالی اخیرا در انتخابات پارلمانی این کشور بیشترین میزان آراء را به دست آورده که همچنان تضمینی برای به قدرت رسیدن این حزب منتخب مردم وجود ندارد.

با این حال تنها مانع بر سر تشکیل دولت ائتلافی آینده از سوی "هربرت کیکل"، رهبر حزب آزادی اتریش پیدا کردن شریک در دولت ائتلافی نیست زیرا رئیس‌جمهوری اتریش هم گفته است که لزوما از رهبر حزبی که بیشترین رای را به دست آورده است برای تشکیل دولت آینده دعوت نخواهد کرد.

موضع حزب آزادی علیه اتحادیه اروپا، نزدیکی مواضع آن به سیاست‌های "ویکتور اوربان"، نخست‌وزیر مجارستان و دفاع راست افراطی اتریش از روسیه از جمله عواملی است که با وجود پیروزی حزب راست افراطی در انتخابات پارلمانی الکساندر ون در بلن، رئیس‌جمهوری اتریش تمایلی برای دعوت از این حزب برای تشکیل دولت ندارد.

حزب آزادی اتریش خواستار اخراج همه مهاجرانی است که به طور غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند. این حزب همچنین از وضع مقررات بسیار سختگیرانه برای پذیرش مهاجران به طور قانونی دفاع می‌کند.

حزب آزادی اتریش حدود دو دهه پیش به عنوان شریک ائتلافی حزب مردم در دولت وقت حضور داشت، اما نتیجه انتخابات اخیر نشان می‌دهد که این حزب برای اولین بار بیشترین میزان آراء را به دست آورده و به حزب اول اتریش تبدیل شده است.

دیگر احزاب اتریش هم با توجه به مواضع تند حزب آزادی اعلام کرده‌اند که حاضر به تشکیل دولت ائتلافی با این حزب نیستند. با این حال "هربرت کیکل" پس از اعلام نتیجه انتخابات پارلمانی خطاب به طرفداران حزبش گفت که "ما درب را به روی دوره جدیدی گشوده‌ایم."

هربرت کیکل بارها از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه که پس از حمله این کشور به اوکراین وضع شدند انتقاد کرده است. وی همچنین معتقد است که باید "مهاجرت برعکس" را برای آن دسته از مهاجران که نتوانسته‌اند ارزش‌های جامعه میزبان را بپذیرند در دستور کار قرار داد.

"الکساندر ون در بلن"، رئیس جمهور فدرال اتریش، چهارشنبه هفته گذشته پس از گفتگو با رهبران هر پنج حزب پارلمانی، یک توازن عمومی اولیه را ایجاد کرده است.

وی روز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که فعلا قراردادی برای تشکیل دولت منعقد نخواهد کرد. وی با اشاره به نتایج انتخابات گفت: این بار شرایط غیر از معمول است.

حزب راست افراطی FPÖ برای اولین بار ده روز پیش در انتخابات شورای ملی با بهترین نتیجه تا به امروز حدود 29 درصد آراء را کسب کرده و پیروز شد. "هربرت کیکل"، رهبر این حزب از آن زمان تاکنون اصرار داشته است که - طبق معمول - او به عنوان برنده می تواند رهبری مذاکره با سایر احزاب در مورد ائتلاف احتمالی را به عهده بگیرد. با این حال، همه طرف‌ها تاکنون به موضع خود مبنی بر رد همکاری با کیکل پایبند بوده‌اند.

بنابراین ون در بلن با این موضع گیری از رویکرد معمول در کشورش منحرف شد. در اتریش، معمولاً به حزبی که بیشترین آرا را دارند، وظیفه تشکیل دولت داده شده است. ون در بلن گفت: "بله، این یک روش جدید است، اما ضروری است."

رئیس جمهور فدرال اتریش در توجیه این اقدام خود گفت: ما به وضوح و شفافیت نیاز داریم. چیزی که ما به آن نیاز نداریم کیلومترهای خالی است. انجام مذاکرات ائتلافی فایده ای ندارد، اگر بدانید که این مذاکرات به هیچ نتیجه ای منجر نخواهد شد. ائتلاف فعلی ÖVP و سبزها تا زمان تشکیل دولت جدید بر سر کار باقی خواهند ماند.

روزنامه اتریشی کوریر هم در مطلبی به تداوم مقاومت احزاب سنتی در اتریش بر سر ائتلاف با حزب افراطی به عنوان مانعی بر سر تشکیل دولت در این کشور پرداخته و نوشت: حدود دو هفته و نیم پس از انتخابات شورای ملی، مذاکرات بین رهبران حزب FPÖ، ÖVP و SPÖ به سفارش الکساندر ون در بلن همچنان ادامه دارد. روز سه شنبه این مذاکرات با حضور کارل نهمر، صدر اعظم موقت از حزب ÖVP و هربرت کیکل (FPÖ) برنده انتخابات آغاز شد. پس از آن، نهمر در کمال تعجب همه را به یک کنفرانس مطبوعاتی دعوت کرد.

نهامر در ابتدای بیانیه خود گفت که موضوع همدردی بین ما دو نفر نیست. وی با تاکید بر اینکه به رد کیکل به عنوان یک شریک ائتلافی پایبند است در عین حال گفت که نمی خواهد این را بر اساس همدردی یا حساسیت ها در مورد کنش سیاسی قرار دهد. وی مدعی شد که در اینجا کیکل بارها ثابت کرده است که "آماده ای برای قبول مسئولیت سیاسی نیست."

وی به طور خاص، به نکاتی اشاره کرد که از نظر او ثابت می کند که کیکل نمی تواند مسئولیت سیاسی را بر عهده گیرد.

وی در توجیه این اقدام خود گفت: در طول بحران کرونا، کیکل منافع حزبی FPÖ را بر منافع ایالتی ترجیح داد و بر "افزایش ترس" تمرکز کرد. در طول این بحران بهداشتی هرگز هیچ کمک سازنده ای از او صورت نگرفت.

علاوه بر این، نهمر اعلام کرد که با درک کیکل از دموکراسی موافق نیست.

نهامر هممچنین مدعی شد که کیکل با منافع سیاست امنیتی اتریش مخالف است. وی به عنوان مثال گفت: رهبر FPÖ نه تنها پروژه امنیتی Skyshield را رد می کند، بلکه حتی ادعا می کند که بی طرفی را به خطر می اندازد.

امروز چهارشنبه، نهمر و آندریاس بابلر، رهبر SPÖ، احتمالات همکاری را بررسی خواهند کرد.

آخرین دیدار روز پنجشنبه بین کیکل و بابلر برگزار خواهد شد. ائتلاف با حزب آزادی بارها توسط SPÖ هم رد شده است.

نشریه دی سایت هم در مطلبی در این باره نوشت: FPÖ می خواهد حکومت کند، اما برای انجام این کار به متحدانی نیاز دارد. با این حال، کارل نهمر صدراعظم فعلی اتریش بار دیگر کیکل، رهبر FPÖ را رد کرد. در این شرایط تشکیل ائتلاف دیگری محتمل تر می شود.

به این ترتیب کارل نهمر، صدراعظم اتریش بار دیگر به وضوح ائتلاف احتمالی با جناح راست FPÖ را رد کرد. وی پس از گفتگو با هربرت کیکل، رئیس این حزب به وضوح گفت که نگرش منفی او نسبت به رهبری FPÖ تغییر نکرده است. وی تاکید کرد که برای کیکل "رکاب گیر" نخواهد ساخت.

به این ترتیب پس از این مذاکرات شکست خورده، که به درخواست الکساندر ون در بلن، رئیس جمهور فدرال اتریش برگزار شد، ائتلاف بین حزب حاکم محافظه کار ÖVP و حزب سوسیال دموکرات SPÖ اکنون به طور فزاینده ای محتمل شده است. روز چهارشنبه نهمر می خواهد با آندریاس بابلر، رئیس سوسیال دموکرات ها ملاقات کند. دولت متشکل از ÖVP و SPÖ، احتمالاً با لیبرال Neos، در حال حاضر محتمل ترین ائتلاف است.

نهمر پس از گفتگو با کیکل گفت که می تواند نگرانی های رای دهندگان FPÖ در مورد مسائلی مانند امنیت، مهاجرت یا اسلام سیاسی را درک کند و با آنها در میان بگذارد. با این حال، باید راه حل های مناسب مطابق با حاکمیت قانون اجرا شود. نهمر با اشاره به دوران نازی‌های اتریش گفت: درس گرفتن از اشتباهات گذشته و "تاریک‌ترین ساعات" اتریش بسیار مهم است.

نهمر در مورد کیکل گفت: "ویژگی لفاظی های او ترس و رادیکال شدن است." صدر اعظم اتریش ابراز همدردی رهبر FPÖ نسبت به جنبش هویت‌گرای راستگرای افراطی و کار کیکل به عنوان وزیر کشور بین سال‌های 2017 تا 2019 را یادآور شده و گفت: در آن زمان کیکل با برچیدن اداره فدرال حفاظت از قانون اساسی، "دریچه ای" را برای منافع روسیه باز کرد. نهمر گفت: FPÖ به ویژه به دلیل رد تحریم های مربوط به جنگ دوست روسیه تلقی می شود.

FPÖ بیشترین آرا را در انتخابات پارلمانی پایان ماه سپتامبر به دست آورد و از آن زمان ادعای صدر اعظمی را برای خود دارد. برای انجام این کار، او به حمایت حداقل یک حزب دیگر نیاز دارد. با این حال، هیچ یک از احزاب دیگر نمی خواهند با جناح راست کار کنند. رئیس جمهور ون در بلن هم در ابتدا هیچ حزبی را مأمور تشکیل دولت نکرد و از روسای FPÖ و ÖVP خواست تا برای حل "بن بست" ایجاد شده گفتگو کنند. این در حالی است که به طور سنتی، حزبی که بیشترین آرا را داشته باشد، همیشه وظیفه تشکیل دولت را بر عهده داشته است.

کیکل با انتقاد شدید به اقدامات ون در بلن واکنش نشان داد و ائتلاف دولتی بدون FPÖ را بی توجهی فاحش به نتایج انتخابات توصیف کرد. وی همچنین پیشنهاد اتحاد با ÖVP را در صورت لزوم بدون حضور کارل نهامر داد. کیکل به نوبه خود بارها تاکید کرده که حزبش فقط در حکومتی شرکت خواهد کرد که وی در راس آن باشد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ