۲۰۸ گیگاپیکسل تصویر از کیهان؛ اقلیدس رکورد جدیدی ثبت کرد

اقتصاد ایران: تلسکوپ فضایی اقلیدس با ثبت تصویری با وضوح ۲۰۸ گیگاپیکسل از کیهان، رکورد جدیدی در دنیای نجوم به ثبت رساند. این تصاویر بی‌سابقه، جزئیات بی‌نظیری از کهکشان‌ها و اجرام آسمانی را آشکار کرده است.

- اخبار ویژه نامه‌ها -

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم، تلسکوپ فضایی اقلیدس آژانس فضایی اروپا (ESA) که با هدف رمزگشایی از اسرار ماده تاریک به فضا پرتاب شده بود، اولین نگاه به اطلس کیهانی عظیمی که در حال ساخت آن است را منتشر کرد. این تصویر موزاییکی، حاصل بیش از 260 مشاهده در طول دو هفته از ماه‌های مارس و آوریل امسال است و بیش از 208 گیگاپیکسل را پوشش می‌دهد.

این تصاویر خیره‌کننده که بخش کوچکی از یک نقشه بزرگ‌تر است، بیش از 14 میلیون کهکشان دوردست و ده‌ها میلیون ستاره در کهکشان راه شیری را به تصویر می‌کشد. دانشمندان امیدوارند با مطالعه دقیق این داده‌ها، بتوانند به درک بهتری از ماده تاریک و انرژی تاریک که بخش اعظم جهان را تشکیل می‌دهند، دست پیدا کنند.

 

.

 

تصاویر منتشر شده توسط اقلیدس، جزئیات شگفت‌انگیزی از کیهان را به نمایش می‌گذارند. از کهکشان‌های مارپیچی زیبا و خوشه‌های کهکشانی عظیم گرفته تا کهکشان‌های کوتوله کم‌نور، همه و همه در این تصاویر به وضوح قابل مشاهده هستند.

تلسکوپ ,

این تصویر که توسط تلسکوپ فضایی اقلیدس آژانس فضایی اروپا (ESA) در 15 اکتبر 2024 منتشر شده، بخش کوچکی از یک موزاییک بسیار بزرگ را نشان می‌دهد. این منطقه به اندازه 36 برابر بزرگ‌تر از اندازه اصلی آن در موزاییک کلی نمایش داده شده است. در مرکز این تصویر، هسته خوشه کهکشانی ابل 3381 قرار دارد که حدود 678 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. این خوشه کهکشانی، همراه با طیف گسترده‌ای از کهکشان‌ها با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، از کهکشان‌های بیضوی غول‌پیکر تا کهکشان‌های مارپیچی متوسط و کهکشان‌های کوتوله کوچک و کم‌نور، در این تصویر به تصویر کشیده شده است. این تصویر توسط تلسکوپ فضایی اقلیدس، با همکاری آژانس فضایی اروپا (ESA)، ناسا و سایر موسسات تحقیقاتی، تهیه شده است.

این تصاویر تنها آغاز راه است. دانشمندان انتظار دارند در سال‌های آینده با ادامه فعالیت اقلیدس به اطلاعات بسیار دقیق‌تری از ساختار و تکامل کیهان دست پیدا کنند. همچنین، تصاویر عمیق‌تری از مناطق خاص کیهان، به آنها امکان می‌دهد تا به مطالعه دقیق‌تر کهکشان‌ها و اجرام آسمانی بپردازند.

این دستاورد بزرگ، گامی مهم در جهت درک بهتر از جهان هستی است. با مطالعه دقیق این داده‌ها، دانشمندان می‌توانند به سوالات اساسی در مورد ماهیت ماده تاریک، انرژی تاریک و تکامل کیهان پاسخ دهند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ