طراحی «زبان الکترونیکی» که موادغذایی را ارزیابی می‌کند

اقتصاد ایران: محققان «زبان الکترونیکی» مبتنی بر گرافن طراحی کرده‌اند که می‌تواند ارزیابی دقیقی از مواد غذایی نظیر شیر و قهوه داشته باشد و میزان آب در شیر و نوع قهوه را به راحتی و با دقت بالا شناسایی کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و مرکز پرواز فضایی گادارد ناسا «زبان الکترونیکی» ساختند که در آن از گرافن استفاده شده است. ترانزیستور اثرمیدان حساس به یون گرافنی در این ابزار می‌تواند تفاوت‌های کم در مایعات مختلف نظیر شیر را تشخیص دهد. این حسگر قادر است میزان آب موجود در شیر را در انواع مختلف نمونه‌ها شناسایی کند.

همچنین این زبان الکترونیکی می‌تواند محصولات مختلف از جمله انواع سوپ‌ها، مخلوط انواع قهوه، نشانه‌های فاسد شدن آب‌ میوه‌ها را به سرعت شناسایی کندکه این موضوع در بخش ایمنی مواد غذایی اهمیت زیادی دارد.

این تیم همچنین دریافت که وقتی از هوش مصنوعی (AI) برای آنالیز پارامترهای ارزیابی خود استفاده می‌کند، نتایج دقیق‌تر می‌شوند.

این حسگر و هوش مصنوعی می‌توانند به طور گسترده مواد مختلف را تشخیص داده و طبقه‌بندی کنند، در حالی که به طور جمعی کیفیت، اصالت و طراوت محصول را نیز ارزیابی می‌کنند. این ارزیابی همچنین به چگونگی تصمیم‌گیری هوش مصنوعی نیز کمک کرده است، که می‌تواند منجر به توسعه بهتر هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی برای آن شود.

مغز در درجه اول غذاها را از طریق پنج دسته گسترده از مزه‌ها، یعنی شیرین، ترش، تلخ، شور و خوش‌طعم طبقه‌بندی می‌کند. همانطور که مغز تفاوت‌های ظریف سلیقه‌ها را می‌آموزد، می‌تواند ظرافت طعم‌دهنده‌ها را بهتر متمایز کند. محققان برای تقلید از مغز، یک شبکه عصبی ایجاد کردند که از الگوریتم یادگیری ماشین بهره‌مند می‌شود.

این زبان الکترونیکی شامل یک ترانزیستور اثر میدان حساس به یون مبتنی بر گرافن یا یک ابزار رسانا است. این حسگر می‌تواند انواع مختلفی از مواد شیمیایی را تشخیص دهد. این گروه نشان دادند که زبان الکترونیکی آن‌ها می‌تواند میزان آب موجود در شیر، انواع قهوه‌ها و آب‌ میوه‌ها را شناسایی کند و با دقت بالاتر از ۸۰ درصد و در کمتر از یک دقیقه، این کار را انجام دهد.

محققان معتقداند که این هوش مصنوعی را می‌توان به گونه‌ای آموزش داد که برای حوزه تشخیص پزشکی نیز قابل استفاده باشد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ