شمار افراد نابینا و کم بینای استان مرکزی ۳۶۷۶ نفر است

اقتصاد ایران: اراک- مدیر کل بهزیستی استان مرکزی گفت: شمار افراد نابینا و کم بینای این استان ۳۶۷۶ نفر است که نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود حسین آبادی عصر سه شنبه در آئین گرامیداشت روز جهانی عصای سفید در اراک، بر اهمیت ارائه خدمات تخصصی و توانمندسازی افراد نابینا و کم‌بینا تاکید کرد و گفت: این آئین با هدف افزایش آگاهی عمومی نسبت به حقوق افراد نابینا و کم‌بینا، ایجاد انگیزه، توجه به حقوق افراد معلول و تجلیل از تلاش‌های این جامعه هدف برگزار است.

وی، عصای سفید را سنبل هویت اجتماعی دانست و افزود: روز جهانی عصای سفید، گامی مهم در راستای تحقق حقوق افراد نابینا و کم‌بینا و ایجاد جامعه‌ای برابر و بدون تبعیض است.

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی دارای ۳۶۷۶ نفر نابینا و کم بینا است که خوشبختانه این میزان نسبت به کل کشور بسیار پایین و در این بخش جزو رده‌های پایانی در سطح کشور است.

وی غربالگری ژنتیکی کودکان ۳ تا ۶ سال را از اقدامات مهم این سازمان عنوان کرد و افزود: غربالگری ژنتیک به عنوان یک ابزار تشخیصی دقیق، نقش مهمی در شناسایی بیماری‌های ژنتیکی در مراحل اولیه دارد و تشخیص زودهنگام این بیماری‌ها، امکان مداخله زودتر و مؤثرتر درمانی را فراهم کرده و از بروز عوارض جدی جلوگیری می‌کند.

حسین آبادی افزود: طی سال گذشته بالغ بر ۴۳۳۶ نفر در ۴۶ دستگاه دولتی استخدام شدند که ۱۵۹ نفر آن سهم استان مرکزی است.

وی افزود: این آزمون برای اولین بار در کشور برگزار و بر اساس قانون دستگاه‌هایی که از بودجه‌های دولتی استفاده می‌کنند موظفند ۳ درصد سهمیه استخدامی خود را به افراد نابینا و کم بینا اختصاص دهند.

حسین آبادی با اشاره به وجود ۲ سامانه خودرویی جهت حمل و نقل معلولان در استان مرکزی افزود: با پیگیری‌های بعمل آماده از سوی سازمان بهزیستی و با همکاری سازمان شهرداری، صدور کارت حمل و نقل رایگان شرکت واحد، برای معلولان و سالمندان در دستور کار قرار گرفته است.

وی استان مرکزی را به عنوان پایلوت کشوری ورزش تنیس نابینایان و کم بینایان اعلام کرد و افزود: توسعه ورزش نابینایان و کم بینایان با جدیت در سازمان بهزیستی استان مرکزی پیگیری خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت نقش انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) در حوزه بهزیستی، از تلاش‌های این نهادها در ارائه خدمات به جامعه معلولین تقدیر کرد و افزود: رقابت سالم میان سازمان‌های دولتی و سمن‌ها، موجب ارتقای کیفیت خدمات و بهره‌مندی بیشتر مددجویان از خدمات بهزیستی می‌شود.

حسین آبادی گفت: اداره کل بهزیستی استان مرکزی با ایجاد تسهیلات و فراهم کردن امکانات لازم آماده حمایت از فعالیت‌های این نهادها می‌باشد.

استخدام هفت نفر از نابینایان استان ۷ مرکزی در ادارات دولتی

رئیس هیأت مدیره انجمن نابینایان و کم بینایان استان مرکزی، این مرکز را مجهز به امکانات و تجهیزات پیشرفته توانبخشی، و مکانی مناسب برای ارائه خدمات تخصصی به افراد دارای معلولیت بینایی دانست و افزود: امید است با برگزاری چنین همایش‌هایی، شاهد بهبود وضعیت زندگی افراد نابینا و کم‌بینا در جامعه باشیم.

علیرضا کرمی بر اهمیت نقش افراد نابینا و کم‌بینا در جامعه و لزوم ایجاد تسهیلات بیشتر برای حضور فعال این قشر در جامعه و رفع موانع موجود تاکید کرد.

وی افزود: مکان کنونی این انجمن، متعلق به سازمان بهزیستی است که متأسفانه با توجه به افزایش اجاره بهای هر ساله، قادر به پرداخت اجاره بالا نیستیم و از بهزیستی استان مرکزی بعنوان متولی این امر، تقاضا داریم که در این خصوص همکاری لازم را داشته باشند.

کرمی افزود: با توجه به همکاری این انجمن با سازمان فنی حرفه‌ای استان، مددجویان موفق به دریافت گواهینامه رشته‌های زبان و کامپیوتر از این سازمان شدند و طی سال جاری ۷ نفر از این مددجویان موفق شدند در ادارات استان، استخدام شوند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ