سه راهکار شهرداری برای شناسایی پلاک‌ های مخدوش در پایتخت

اقتصاد ایران: مدت‌هاست برخی رانندگان برای ورود بی‌هزینه خود به محدوده طرح ترافیک اقدام به پوشاندن پلاک خودروهای خود در ورودی‌های محدوده طرح ترافیک می‌کنند؛ اما حالا شهرداری تهران در حال فراهم کردن زیرساخت‌هایی است که رانندگان متخلف را در این زمینه نقره‌داغ کند. در ادامه این موضوع را بررسی می کنیم.

استفاده از دوربین‌های قابل‌حمل در محدوده طرح ترافیک

رانندگان متخلف با استفاده از روش‌های مختلفی همچون چسباندن کاغذ، بیرون انداختن پارچه‌ از صندوق عقب، باز گذاشتن در صندوق عقب، وانمود کردن به هول دادن خودرو و حتی پاشیدن برف شادی اقدام به پوشاندن پلاک خودرویشان می‌کنند تا دوربین‌های نظارتی در محدوده‌های طرح ترافیک نتوانند پلاک خودرو را ثبت کنند. شناسایی دوربین‌های ثبت تخلف در ورودی‌های محدوده طرح ترافیک از سوی رانندگان سبب شده است آنها شیوه‌های مختلفی را برای ورود به محدوده پیدا کنند که همین مساله موجب می‌شود تردد در داخل محدوده طرح، گاهی حتی بیشتر از سایر محدوده‌ها باشد.

ترددهای غیرمجاز سبب شده‌اند تا پلیس و شهرداری تهران در سنوات مختلف طرح‌های مقطعی خاصی را برای شناسایی پلاک‌های مخدوش اجرایی کنند؛ اما بعد از اتمام زمان اجرای این طرح‌ها، باز هم برخی رانندگان به شیوه‌های ذکرشده وارد محدوده طرح ترافیک می‌شوند. اما حالا خبر از اجرای طرح‌های متفاوتی به گوش می‌رسد؛ طرح‌هایی که مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و قرار است با تقویت دوربین‌های داخل محدوده حریف رانندگان متخلف شوند.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در مورد تمهیدات شهرداری تهران برای شناسایی خودروهای پلاک مخدوش که در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند، گفت: اولین مکانیزم این است که به تعداد دوربین‌های داخل محدوده طرح ترافیک اضافه ‌کنیم تا دیگر رانندگان اطمینان خاطری در مورد اینکه اگر از جلوی دوربین مبادی ورودی عبور کنند، جریمه نمی‌شوند، نداشته باشند.

حمید برادران در مورد گزینه دوم برای کنترل تردد غیر مجاز رانندگان در محدوده طرح ترافیک نیز اظهار کرد: دومین گزینه این است که در حال تحویل دوربین‌های پورتابل (قابل جابه‌جایی) به پلیس هستیم تا این دوربین‌ها در حاشیه خیابان‌ها نصب شوند و به صورت برخط، اطلاعات را برای مرکز کنترل ترافیک ارسال کنند.

وی با بیان اینکه این دوربین‌ها قابل‌حمل هستند و پلیس می‌تواند به فراخور اتفاقات و نیازها، دوربین را در سطح شهر و در مکان‌های مختلف نصب کند، ادامه داد: این دوربین‌ها از سوی رانندگان قابل‌شناسایی نیستند چراکه مدام جابه‌جا می‌شوند. وی افزود: ۱۵ عدد دوربین قابل‌حمل در فاز اول تحویل پلیس داده می‌شود تا در معابر داخل طرح نصب شوند.

نشانه‌گذاری خودروهای پلاک مخدوش!

برادران با تاکید بر اینکه در مرحله سوم با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان نسبت به «تگ‌گذاری» (نشانه‌گذاری) خودروها اقدام کرد، گفت: بر این اساس برخی ویژگی‌های اصلی خودرو که به صورت یک شاخص غیر عادی روی خودرو است، تگ‌گذاری می‌شود. به عنوان مثال رنگ خودرو، نوع و حتی ویژگی‌های خاصی مثل برچسب ویژه یا باربند همراه با مشخصات پلاک مخدوش‌شده، ذخیره می‌شود و به محض اینکه خودرویی با تگ مشخص و بدون پوشانده‌شدن پلاک رؤیت شود؛ اطلاعات با یکدیگر منطبق شده و با شناسایی دقیق خودرو، برای فرد متخلف جریمه صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران ادامه می‌دهد: طرح اولیه تکمیل شده و در حال تگ‌گذاری و تکمیل داده‌های شاخص خودروها هستیم. زمانی که سطح داده‌های شاخص خودروها افزایش یابد و شناسایی خودروها ممکن باشد، می‌توانیم نسبت به اجرای قانون اقدام کنیم تا به کمک هوش مصنوعی مساله مخدوشی پلاک خودروها رفع شود.

برادران در مورد زمان‌بندی اجرای این طرح با تاکید بر اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در نیمه فصل زمستان شروع بهره‌برداری اولیه از این سامانه خواهد بود، تاکید کرد: در مرحله اول برای سنجش میزان خطا، سیستم را با پیامک‌های ارشادی فعال می‌کنیم. مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران در مورد میزان هماهنگی با پلیس برای اجرای این طرح نیز بیان کرد: پیش از این پلیس به صورت اپراتوری به دنبال اعمال قانون برای خودروهای پلاک مخدوش بوده است.

اعمال قانون بیش‌از ۵۰ هزار وسیله‌نقلیه پلاک مخدوش

اواخر تیرماه ، جانشین پلیس راهور تهران بزرگ نیز از اعمال قانون بیش‌از ۵۰ هزار وسیله نقلیه به دلیل پوشش پلاک در معابر شهر تهران خبر داد. سرهنگ جهانشاه بهرام‌آبادی درباره اجرای طرح برخورد پلیس با خودروها و وسایل نقلیه دارای پلاک مخدوش گفت:‌ از ابتدای سال‌جاری تاکنون بیش از ۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت و خودرو به دلیل ارتکاب تخلف پوشش پلاک، اعمال قانون و در همان محل رفع اثر نیز انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه پلاک خودرو در واقع یکی از ارکان شناسایی وسایل نقلیه است، گفت:‌ به همین دلیل پلاک خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است و حتما باید پلاک جلو و عقب در خودروها و در موتورسیکلت‌ها پلاک عقب خوانا و به وضوع قابل رؤیت باشد.

بهرام‌آبادی با تاکید بر اینکه پوشاندن و ناخوانا بودن و دستکاری پلاک در وسایل نقلیه ممنوع است، گفت:‌ حتی اگر این اقدام به عمد انجام شود، علاوه بر جریمه رانندگی، متخلفان به دادسرا نیز معرفی خواهند شد. جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به اعمال نرخ‌های جدید برای جریمه‌های رانندگی، گفت: در گذشته جریمه تخلف پوشش پلاک ۶۰هزار تومان بود، درحالی که با نرخ‌های جدید مبلغ جریمه پوشش پلاک به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ