توسعه روابط تجاری ایران و آذربایجان منوط به حل مشکلات بانکی است

اقتصاد ایران: وزیر اقتصاد در دیدار با مقامات جمهوری آذربایجان ضمن تاکید بر پتانسیل بالا در اقتصاد دو کشور گفت: اگر مشکلات بانکی را حل کنیم شاهد جهش و توسعه تجارت و روابط اقتصادی بین دو کشور خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل وزارتخانه امور اقتصاد و دارایی، عبدالناصر همتی و شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و رئیس طرف آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در سالن جهاد اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دیدار کردند.

همتی در این دیدار با اشاره به جایگاه ویژه جمهوری آذربایجان در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت: پیوندهای تاریخی، ملی و فرهنگی و خویشاوندی که بین دو ملت ایران و آذربایجان است، گسست ناپذیر است.

وزیر اقتصاد با تاکید بر پیوند ناگسستنی و تاریخ دیرینه بین دو کشور گفت: قطعاً این رابطه دیرینه می‌تواند عامل تحکیم روابط دوستانه بین دو کشور باشد.

وی افزود: دولت جدید جمهوری اسلامی ایران که از دو ماه قبل مشغول به کار شده است، علاقه زیادی به توسعه روابط با کشورهای همسایه به ویژه جمهوری آذربایجان دارد.

همتی در ادامه ابراز امیدواری کرد: سفر شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر آذربایجان و هیأت همراه، مقدمه خوبی برای توسعه روابط بین دو کشور باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان در ادامه سخنانش بر توسعه روابط بانکی بین دو کشور تاکید کرد و در این زمینه گفت: یکی از موانع موجود در توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور مربوط به محدودیت‌های بانکی است و ما هم به دلیل تحریم‌های موجود، محدودیت‌های طرف آذربایجانی را درک می‌کنیم، اما می‌توانیم در حد لازم و با سهل‌گیری در برخی زمینه‌ها به توسعه روابط تجاری بین دو طرف کمک کنیم.

همتی با اشاره به حضور یک بانک ایرانی در جمهوری آذربایجان گفت: اگر همانگونه که امکان همکاری با شخصیت‌های حقیقی وجود دارد برای شخصیت‌های حقوقی نیز امکان همکاری به وجود بیاید، می‌تواند به توازن و متعادل کردن روابط تجاری بین دو کشور کمک کند.

وزیر اقتصاد کشورمان جهش و توسعه روابط تجاری بین دو کشور را منوط به حل مشکلات بانکی دانست و افزود: با توجه به روابط مناسب میان جمهوری اسلامی ایران، کشور روسیه و جمهوری آذربایجان، می‌توانیم از امکانات موجود برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان نیز استفاده کنیم.

شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن تبریک به همتی به مناسبت انتصاب وی به سمت وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: روابط دیرینه و تاریخی بین دو کشور وجود دارد و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز برای روابط بین دو کشور ارزش ویژه‌ای قائل است و مطمئن هستیم روابط بین دو کشور که مبتنی بر روابط مشترک و حسن همجواری است به نفع هر دو کشور و به نفع کشورهای منطقه است و به برقراری صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.

معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه روابط متنوع اقتصادی و تجاری بین دو کشور حاکم است، افزود: در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل و آب همکاری‌های خوبی بین دو طرف وجود دارد و پروژه‌های زیادی که در دست اجرا داریم با موفقیت به اتمام خواهد رسید.

شاهین مصطفی یف با اشاره به اینکه حجم روابط اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان در هشت ماهه نخست امسال ۴۰۰ میلیون دلار بوده است، افزود: علیرغم افزایش ۲۸ درصدی حجم تجارت بین دو کشور در سال جاری، همچنان ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان وجود دارد.

معاون نخست وزیر آذربایجان با اشاره به اینکه رقم فعلی تجارت بین دو کشور بسیار ناچیز است و از ۴۰۰ میلیون دلار روابط تجاری بین دو کشور ۳۹۳ میلیون دلار مربوط به صادرات ایران به جمهوری آذربایجان است، افزود: باید در جهت افزایش روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور اقدامات لازم را انجام دهیم ضمن اینکه باید به توازن بین صادرات و واردات بین دو طرف نیز توجه کنیم.

شاهین مصطفی یف در ادامه گفت: نزدیک به ۲۵۰۰ شرکت ایرانی در آذربایجان ثبت شده است که از این تعداد ۱۶۰۰ شرکت در حال فعالیت هستند و بالغ بر ۵ میلیارد دلار نیز در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری کرده‌اند که حجم بزرگی از این سرمایه گذاری‌ها در بخش نفت و گاز کشور آذربایجان انجام شده است. وی رقم بازگشت سرمایه برای شرکت ایرانی را ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: علاوه بر اصل رقم سرمایه گذاری بیش از ۲ میلیارد دلار نیز سود از این پروژه به طرف ایرانی رسیده است.

گفتنی است در این دیدار، علی علیزاده سفیر جمهوری آذربایجان در جمهوری اسلامی ایران، رستم اف رئیس راه آهن جمهوری آذربایجان، شریف اف معاون وزیر امور خارجه و معاونین وزارت اقتصاد و گمرک آذربایجان نیز حضور داشتند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ