کاوش باستان‌شناختی برای تعیین عرصه و حریم«تپه کفشگیری»گرگان

اقتصاد ایران: گرگان-مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از اجرای عملیات کاوش باستان‌شناختی در تپه کفشگیری گرگان برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، محمدجواد ساوری ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: کاوش باستان‌شناختی باهدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه کفشگیری گرگان به سرپرستی سید مقداد موسوی با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور عملیاتی شد.

وی افزود: شکل‌گیری روستای کفشگیری در پیرامون این محوطه تاریخی و توسعه ساخت‌وسازها و تقاضای مالکان در خصوص الحاق به بافت و تغییر کاربری، اجرای پروژه را ضرورت بخشید تا مطالعات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این اثر ارزشمند توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عملیاتی شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: در این کاوش یافته‌های ارزشمندی از دوره برنز میانی و جدید حوزه فرهنگی گرگان با قدمت حدود چهار هزار به‌دست‌آمده که شامل بقایای کوره سفال‌پزی، تنور، اجاق، بقایای معماری و شواهد فرهنگی چون سفال، ابزار سنگی و… است.

ساوری با اشاره به تاریخچه شناسایی و جانمایی این اثر تاریخی، یادآور شد: تپه کفشگیری برای اولین بار توسط «تی‌جی آرنه» باستان‌شناس سوئدی در سال ۱۳۱۱ خورشیدی شناسایی و در دهه ۶۰ خورشیدی توسط «شیومی» باستان‌شناس ژاپنی در نقشه باستان‌شناسی گرگان جانمایی شد.

وی در خصوص تدوین نقشه نهایی عرصه و حریم این اثر تاریخی گفت: تدوین گزارش و نقشه نهایی عرصه و حریم تپه کفشگیری گرگان در ادامه مسیر پروژه اجرایی خواهد شد.

تپه کفشگیری در بخش مرکزی شهرستان گرگان واقع‌شده و در سال ۱۳۸۳ به شماره ۱۱۲۸۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ