وابستگی کشورهای اروپایی به نفت روسیه چقدر است؟

اقتصاد ایران: علی‌رغم تمایل جمهوری چک برای قطع وابستگی خود به نفت روسیه، وابستگی این کشور به نفت روسیه تا ۶۰ درصد افزایش یافته و در میان اعضای اتحادیه اروپا - هلند، اسلوونی، لتونی و کشور مالت، بیشترین وابستگی به واردات فرآورده‌های نفتی را دارند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، طبق گزارش منتشر شده در سایت مرکز مطالعات دموکراسی (CSD)، جمهوری چک پنج برابر بیشتر از کمک‌هایی که به اوکراین ارائه کرده، برای خرید نفت روسیه هزینه می‌کند.

در این گزارش آمده است: «جمهوری چک بیش از 7 میلیارد یورو برای نفت و گاز روسیه هزینه کرده و این مبلغ بیش از پنج برابر مبلغ 1.29 میلیارد یورویی است که پراگ به اوکراین کمک مالی و نظامی کرده است.»

این گزارش همچنین اشاره می‌کند که علی‌رغم تمایل چک برای قطع وابستگی خود به نفت روسیه، این کشور طی یکسال گذشته وابستگی خود به نفت روسیه را تا 60 درصد افزایش داده است. تنها پالایشگاه  نفت چک، که متعلق به شرکت لهستانی Orlen Unipetrol است، سودی بالغ بر 1.2 میلیارد یورو کسب کرده است.

کشورهای وابسته به واردات فرآورده‌های نفتی در اتحادیه اروپا مشخص شدند

پیش‌تر گزارش شده بود که در نیمه نخست سال 2024، کشورهایی که بیشترین وابستگی به واردات فرآورده‌های نفتی در اتحادیه اروپا داشتند، هلند، اسلوونی و لتونی بوده‌اند.

این گزارش بر اساس داده‌های آماری نشان می‌دهد که کشور مالت بیشترین وابستگی به واردات فرآورده‌های نفتی را دارد. نسبت واردات مالت به میزان فرآورده‌های نفتی موجود در کشور 622 درصد است.

از کشورهای دیگری که بیشترین وابستگی به واردات فرآورده‌های نفتی دارند، می‌توان به هلند (304 درصد)، اسلوونی (210٪) و لتونی (133٪) اشاره کرد. همچنین، استونی با وابستگی 125 درصدی نیز در این فهرست قرار دارد. وابستگی کمتری در کشورهایی مانند کرواسی، بلژیک، قبرس و لوکزامبورگ مشاهده می‌شود، که در بازه 121 تا 102 درصد قرار دارند.

دانمارک، ایرلند، اسلواکی، سوئد، فنلاند، فرانسه، مجارستان، اتریش و چک نیز بیش از نیمی از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز خود را وارد می‌کنند. وابستگی این کشورها بین 90 تا 50 درصد متغیر است.

در عین حال، کشورهایی مانند بلغارستان، اسپانیا، لهستان، پرتغال، رومانی، آلمان و یونان فقط به میزان یک‌سوم به واردات فرآورده‌های نفتی وابسته هستند، در حالی که اسپانیا و لیتوانی کمترین وابستگی را دارند و حدود یک‌چهارم نیاز خود را از خارج تأمین می‌کنند.

در مجموع، کشورهای اتحادیه اروپا به میزان 64.9 درصد به واردات فرآورده‌های نفتی وابسته هستند، که این میزان 1.1 درصد بیشتر از نیمه اول سال گذشته است.

پیش از این الکساندر نوواک، معاون نخست‌وزیر روسیه در امور انرژی اعلام کرد که تقاضای جهانی برای نفت حداقل تا سال 2040 همچنان رو به افزایش خواهد بود. وی گفت: «بسیاری معتقدند که عصر نفت به پایان رسیده است. اما با اطمینان می‌گویم که این‌گونه نیست و طبق پیش‌بینی‌های بسیاری از کارشناسان، مصرف نفت همچنان برای مدت طولانی افزایش خواهد یافت. این افزایش تقاضا تقریباً یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.»

معاون نخست وزیر همچنین درباره تولید نفت در روسیه توضیح داد که طی سال گذشته تولید نفت این کشور در منطقه سیبری شرقی به 54 میلیون تن و در میادین نفتی حوزه آبی دریای آخوتسک، خلیج پچرسک و دریای بالتیک به 24 میلیون تن رسید.

انتهای پیام/ 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ