هشدار فروش بلیت واگن فرسوده در مسیر ارومیه،ساری،تبریز و مشهد

اقتصاد ایران: مدیرعامل سابق راه آهن جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری نسبت به فروش بلیت واگن‌های فرسوده مسیرهای ارومیه، ساری، تبریز و مشهد هشدار داد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، متن نامه مدیرعامل سابق راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مسعود پزشکیان به شرح زیر است؛

آنچه که اینجانب سید میعاد صالحی، فارغ‌التحصیل دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف، عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران و از برگزیدگان بنیاد ملی نخبگان را به نگارش این نامه پس از یک ماه از جابجایی از مسئولیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ناگزیر نمود، رویه غلطی است که از سوی وزیر محترم راه و شهرسازی در دولت چهاردهم در پیش گرفته شده و بیم آسیب به ایمنی و جان مردم عزیز می‌رود و نیاز به ورود فوری جنابعالی دارد.

 مقدمتا لازم است عرض نمایم خدا را شاکرم که توفیق خدمت در دولت شهید جمهور به عنوان مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و جوان‌ترین معاون وزیر راه و شهرسازی را در سن 39 تا 42 سالگی به بنده اعطا نمود، آن هم نه به دلایل سیاسی یا صرفا کسب رتبه در مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم در کشور مصر (که بعضا در رسانه‌ها بیان شده و به رئیس جمهور شهید جفا گردید)، بلکه با توجه به افتخارات و سوابقی از جمله رتبه اول و رتبه سوم در دو جشنواره خوارزمی که یکی از آنها در حوزه نانوفناوری و دیگری در حوزه ریلی بوده است، چاپ و ارائه 8 مقاله در حوزه ریلی در مجلات ISI و کنفرانسهای معتبر بین‌المللی مستخرج از رساله دکتری در دانشگاه صنعتی شریف، و از سوی دیگر سوابق 13 ساله مدیریتی در وزارت صمت و وزارت رفاه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از جمله مشاور وزیر صمت در امور صنایع پیشرفته در دوره سه وزیر و رئیس طرح‌های صنایع نوین، مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری، مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان و عضو هیئت موسس و عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و همچنین سابقه مسئولیت در بزرگترین شرکت ریلی مسافری (رجا) و باری مخزندار(ریلی پارسیان).
 
حاصل این سه سال تلاش شبانه‌روزی، مواردی همچون شکستن رکورد تاریخ حمل بار ترانزیت ریلی و رشد 71 درصدی ترانزیت بار ریلی، شکستن رکورد تاریخ را‌ه‌آهن در جابجایی سالانه مسافر ریلی در سال 1402 با جابجایی 78/31 میلیون نفر، کاهش مستمر سوانح ریلی در سال‌های 1400، 1401 و 1402 و دستیابی به رکورد کمترین تعداد حوادث ریلی در سال 1402، شکستن رکورد تولید و رشد 97 درصدی توسعه ناوگان ریلی با حمایت از بخش خصوصی و تولید داخل با تولید و بازسازی 4317 دستگاه انواع ناوگان ریلی، احداث و بهره‌برداری از 883 کیلومتر خطوط ریلی به ارزش 68 هزار میلیارد تومان، بهسازی و بازسازی 486 کیلومتر از خطوط شبکه ریلی و رشد 81 درصدی نسبت به مدت مشابه قبل؛ بخشی از نتایجی است که در دولت سیزدهم در حوزه ریلی به دست آمد. البته بنا بود در سال چهارم دولت نیز شاهد به ثمر رساندن پروژه‌های مهم ریلی که در این دوره انجام شده بود باشیم و در صورت ادامه دولت تا موعد مقرر، می‌توانستیم شاهد جهش‌های قابل توجه دیگری نیز باشیم. همچنین در این دوره، علاوه بر سامانه‌ای نمودن فرایندها و حذف امضاهای طلایی و کاهش بسترهای بروز فساد، با مفاسد قبلی برخورد شده و شرکت‌های رشوه‌دهنده نیز با پیگیری راه‌آهن حکم محکومیت قطعی گرفتند و بر اساس قانون و برای اولین بار، به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور نیز منعکس گردید تا با آنها هیچ معامله‌ای صورت نگیرد.
 
از دولت جنابعالی نیز تشکر می‌کنم که بار این مسئولیت سنگین را از دوش بنده برداشتند و امیدوارم با حمایت‌های دولت از گزینه مد نظر خود، حوزه ریلی بتواند بیش از پیش توسعه یابد. (اگرچه با توجه به فرمایشات جنابعالی طی ماه‌های اخیر، جابجایی مدیر عامل راه‌آهن که جوانترین معاون وزیر راه و شهرسازی، برگزیده بنیاد ملی نخبگان و حاضر در میدان فسادستیزی در مسئولیتهای مختلف بود، در اذهان بخش قابل توجهی از مردم عزیز برخلاف شعارهای جوانگرایی، نخبه‌گرایی، وفاق ملی و فسادستیزی انگاشته شد!)
 
شایان ذکر است سرکار خانم صادق مالواجرد وزیر محترم راه و شهرسازی با تحصیلات کارشناسی ارشد پیوسته معماری دانشگاه تهران و دکتری شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی، با وجودیکه تخصصی در حوزه حمل و نقل نداشته و حتی با ادبیات موضوع نیز بیگانه‌اند، پیش و یا پس از جابجایی مدیر عامل راه‌آهن ج.ا.ا، حتی یک جلسه برای در میان گذاشتن موارد مربوطه اختصاص ندادند و فرصتی برای انتقال موارد به ایشان میسر نشد (که با شعار دولت مبنی بر شنیدن نظر کارشناسان مغایر است!)، و با سرعت و اتکا به اعتماد به نفس کاذب در حال اعمال نظرات خطرآفرین در حوزه حمل و نقل هستند که از آن جمله می‌توان به تاکید ایشان مبنی بر ادامه سیر واگن‌های بازسازی نشده با عمر بالا که قرار بود از ابتدای مهر ماه از چرخه خارج شوند اشاره نمود.

 موضوع مهمی که با جان مردم شریف سر و کار دارد و با توجه به سانحه اخیر در معدن طبس، توجه به آن بیش از پیش ضروری است. در این راستا لازم به ذکر است بر اساس دستورالعمل سال 1394 در خصوص واگن‌های مسافری، لازم است واگنهای با عمر بالای 30 سال، بازسازی سطح 1 و واگنهای با عمر بالای 45 سال بازسازی سطح 2 شوند تا اجازه سیر را داشته باشند.

اما با توجه به اقتصاد ضعیف حوزه ریلی، سیر حدود 400 دستگاه واگن بالای سی سال از سال 1397 با دستور رئیس جمهور محترم وقت ادامه پیدا کرد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم و در سال 1401، حدود 100 دستگاه واگن بازسازی نشده با عمر بالای 45 سال از سیر خارج گردیدند و واگنهای با عمر پایین‌تر با موافقت وزیر محترم وقت مرحوم قاسمی، تا انتهای خرداد ماه 1403 مجاز به سیر شدند. از ابتدای سال جاری مقرر شد پس از زمان مذکور حدود 250 واگن بازسازی نشده با عمر بالای سی سال، از سیر خارج گردند که با توجه به حادثه شهادت شهید رئیسی و ابلاغیه معاون اول محترم و به منظور کاهش تبعات اجتماعی، این موضوع برای آخرین بار تا مهر ماه تمدید گردید.

در این راستا تمهیدات و ابلاغیه‌های لازم نیز صورت گرفت تا این واگنها از ابتدای مهر ماه از سیر خارج شوند. همچنین سازمان بازرسی نیز با ارسال نامه‌ای، در زمینه ادامه سیر این واگنها هشدار قانونی اعلام نمود. با روی کار آمدن وزیر جدید و دستور اکید ایشان به اینجانب مبنی بر خروج تدریجی واگنها، طی مکاتبه به ایشان اعلام نمودم که حداقل حدود 70 واگن بازسازی نشده که عمر بالای 45 سال دارند، باید از ابتدای مهر ماه 1403 از سیر خارج شده و برای مابقی نیز تا زمان بازسازی کاهش سرعت مجاز مد نظر قرار گیرد.

در این میان پس از جابجایی مدیر عامل راه‌آهن، متاسفانه با فشارهای وارد شده برای مهر ماه بلیط قطار این واگنها برای حرکت از شهرهایی از جمله تبریز، ارومیه، ساری و مشهد به مردم فروخته شد، در حالیکه اساسا این واگنها فاقد ایمنی لازم بوده و مقرر شده بود از ابتدای مهر ماه از سیر خارج گردیده و در راستای عدالت برای این مسیرها از سرجمع قطارهای با عمر استاندارد موجود در کشور جایگزین گردد.
 
جناب آقای دکتر پزشکیان! همانطور که مستحضرید، وزیر محترم در حوزه حمل و نقل تخصصی ندارند و لازم است تا پیش از طی فرایند تفکیک وزارت راه و شهرسازی، از سوی جنابعالی یا معاون اول محترم این حوزه با دقت و نظارت بیشتری همراه باشد.

لطفا قبل از اینکه دیر شود با بهره‌گیری از نظرات مهندسان مکانیک و کارشناسان متخصص در زمینه ناوگان در خصوص واگنهای بازسازی نشده با عمر بالای 45 سال که می‌تواند تبدیل به ارابه مرگ شود ورود  نمایید و با ابطال بلیطهای فروخته شده باقیمانده، مانع از به خطر انداختن جان مردم ایران زمین بویژه در شهرهای یاد شده شوید.

 انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ