جایگاه ویژه دستگاه قضایی ایران برای توجه به ارزش‌های انسانی

اقتصاد ایران: قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: نظام قضایی ایران از نظر شأن با سایر کشورها متفاوت است؛ زیرا به ارزش‌های انسانی توجه دارد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سید امیر مرتضوی؛ قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با حضور در دانشگاه امام‌حسین(ع)، با هدف ارتقاء آگاهی‌های حقوقی و قضایی و به‌منظور هم‌افزایی و هماهنگی بیشتر سازمان‌ها و دستگاه‌ها، کارگاه آموزشی برای فرماند‌هان سپاه و مسئولان استانی برگزار و در آن نسبت به ارائه ساختاری، تشکیلاتی و سازمان‌های قوه قضاییه مطالبی کاربردی را تشریح کرد.

مرتضوی در ابتدای این کارگاه آموزشی، ضمن قدردانی از اقتدار سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در انجام عملیات پیروزمندانه وعده صادق2 از ملت شریف ایران به‌منظور حضور مقتدرانه و همیشگی در صحنه‌ها و عرصه‌های مختلف با هدف حمایت‌های همه‌جانبه از رهبر معظم انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تقدیر کرد.

وی در ادامه بیان کرد: نظام قضایی در ایران به برکت انقلاب اسلامی توانسته است از نظر شأن و جایگاه با سایر کشورها متفاوت باشد زیرا توجه به ارزش‌های والای انسانی و اسلامی در کلیه ابعاد ساختاری، قوانین و مقررات، سیاسی، کیفری، جنایی و آیین دادرسی باعث شده دستگاه قضایی از امتیازات منحصر به فرد در این حوزه برخوردار باشد.

مرتضوی در ادامه از وظایف اصلی قوه قضاییه به اجرای عدالت، محافظت از حقوق شهروندان، حل اختلاف و خصومات، پیشگیری از جرم، احیای حقوق عامه، نظارت بر حسن اجرای قوانین و اصلاح مجرمان و بازگشت آبرومندانه آن‌ها به خانواده و ... اشاره کرد.

ویژگی‌های یک قاضی تراز اسلامی، معیارهای انتخاب قاضی در نهج‌البلاغه و همچنین قضا و قضاوت در فرمان‌نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر نخعی، از دیگر مطالب ارائه شده از سوی قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در این کارگاه آموزشی بود و بر رعایت ملاحظات مربوطه در خصوص نیروهای مسلح تأکید شد.

مرتضوی در ادامه اصول حاکم در قانون اساسی درباره دستگاه‌ قضایی و مرتبط با قضاوت احصاء و اهم اصول مانند اصل57 مرتبط با تفکیک قوا، اصل 156 درباره وظایف و تکالیف قوه قضائیه و اصل 158 در خصوص وظایف رییس قوه قضاییه به طور کامل تشریح کرد و در خصوص نظارت بر حسن اجرای قوانین، احیای حقوق عامه، پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمان و فواید و آثار و برکات پرداختن به آن، نکاتی را ارائه داد.

همچنین این مقام قضایی نکاتی در خصوص سازمان‌های اصلی و تابعه قوه قضاییه، دادسراها و دادگاه‌ها، محاکم عمومی و اختصاصی، شرح وظایف اعضای شورای عالی قوه قضاییه و معاونان و سازمان‌های مربوطه تشریح کرد که در این راستا وظایف و تکالیف معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم، سازمان پزشکی قانونی و سازمان بازرسی کل کشور به طور جامع‌تر مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه شرکت‌کنندگان در این کارگاه آموزشی سؤالات خود را مطرح و قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز ضمن پاسخ به آن‌ها بر لزوم هم‌افزایی، تعامل عقلایی و منطقی سایر سازمان‌ها از جمله سپاه پاسداران با دستگاه قضائی تأکید و از همراهی ارزشمند آنان به عنوان ضابط خاص و همکاری در انجام مأموریت‌های ویژه قدردانی کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ