محورهای کلیدی سلامت بانوان در هفته ملی سلامت

اقتصاد ایران: هفته ملی سلامت بانوان با شعار «بانوی سالم، مادر سالم، نسل سالم» از امروز تا 30مهر در سراسر کشور آغاز می‌شود. وزارت بهداشت هم در این هفته برنامه‌های مختلفی را با هدف ارتقای سلامت زنان با اجرای برنامه‌هایی در حوزه افزایش سطح سواد سلامت، سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌های آنها و... برگزار خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، وزارت بهداشت هم در این هفته برنامه‌های مختلفی را با هدف ارتقای سلامت زنان با اجرای برنامه‌هایی در حوزه افزایش سطح سواد سلامت، سبک زندگی سالم و پیشگیری از بیماری‌های آنها و... برگزار خواهد کرد. زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و سلامت‌شان تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت خانواده و جامعه دارد.

بخش قابل‌توجهی از آنها هم متولدان دهه‌های 50 و 60 هستند که اکنون پا به میانسالی گذاشته‌اند و بروز بیماری‌ها و مشکلات جسمی در آنها بیشتر خواهد شد. البته مطالعات نشان داده که میزان مرگ‌ومیر زنان در برخی از گروه‌های سنی کمتر از مردان است، اما براساس آمارهای بهداشتی آسیب‌پذیری بیشتری در مقابل بیماری‌ها در مقایسه با مردان دارند.

علاوه بر این، شیوع برخی بیماری‌ها هم در میان آنها بیشتر است. دکتر ملیحه کیانفر، رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت درباره این هفته و مخاطراتی که سلامت زنان به‌ویژه گروه‌های میانسال را تهدید می‌کند، به نکات مهمی اشاره می‌کند. او همچنین چند توصیه جدی برای زنان دارد که منجر به افزایش سلامت و شادابی بیشتر در زندگی آنها می‌شود.



محورهای اصلی سلامت بانوان

کیانفر درباره برگزاری هفته ملی سلامت بانوان می‌گوید: این رویداد توسط اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت طراحی و برگزار می‌شود، اما مخاطبان ما در این هفته تمام زنان ایرانی هستند و امیدواریم بتوانیم توجه جامعه، خانواده‌ها و خود زنان را به این مهم جلب کنیم.
به‌گفته این مسئول، محوریت اصلی برنامه‌های در حال اجرا از طریق نظام شبکه بهداشتی کشور در حوزه سلامت زنان، افزایش امید به زندگی است که این مهم از طریق کاهش مرگ‌ومیر و کاهش ناتوانی با ارائه خدمات و مراقبت‌های ادغام یافته سلامت به گروه هدف محقق می‌شود.


او درباره راهبردهای اجرایی هم توضیح می‌دهد: نخستین راهبرد پیشگیری از مرگ‌ومیر نابهنگام و زودهنگام زنان از طریق کنترل عوامل خطر، پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌هاست. دومین راهبرد هم بهبود شیوه زندگی، ارتقای سلامت باروری و سلامت عمومی و افزایش توانمندی گروه سنی هدف برای خودمراقبتی است. افزایش سواد سلامت هم سومین راهبرد اجرایی وزارت بهداشت برای این گروه خواهد بود.



زنان با چه بیماری‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؟

به‌گفته کیانفر، در حال حاضر بیشترین علت مرگ زنان 30 تا 59 ساله در ایران به‌ترتیب اولویت بیماری‌های ایسکمیک قلبی، سرطان پستان، سکته مغزی، دیابت و حوادث ترافیکی، بیماری‌های ناشی از فشار خون بالا و سرطان روده بزرگ (کولورکتال) است.او تأکید می‌کند: البته با هدف کاهش این آسیب‌ها سازوکار پیشگیری و غربالگری برای شناسایی و درمان زودهنگام این بیماری‌ها از طریق نظام شبکه بهداشتی کشور از روستاها تا شهرهای بزرگ به شکل رایگان در دسترس مردم به‌ویژه گروه هدف قرار دارد.


رئیس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت تأکید می‌کند: با تغییرات گام‌به گام و مستمر در شیوه زندگی (تغذیه و فعالیت بدنی‌) می‌توان از ابتلا به تمام این بیماری‌ها که طبق تحقیقات جدید ارتباط آن به سبک زندگی انسان اثبات شده است، پیشگیری کرد.رئیس اداره سلامت میـــانســــالان‌ وزارت بهداشت درباره تغییر وضعیت سلامت بانوان میانسال ایرانی نسبت به گذشته می‌گوید: «برای درک وضعیت سلامت بانوان ایران و ارتقای سلامت آنهادر حال حاضر بهترین شاخص میزان امید به زندگی است که طی 4دهه اخیر از حدود 53سال به 78سال رسیده است.»


محورهای کلیدی سلامت بانوان در هفته ملی سلامت


4 توصیه مهم


طبق آخرین توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی،زنان در کنار داشتن تغذیه سالم و فعالیت بدنی، اگر به شکل زیر برنامه‌ریزی کنند از سلامت و شادابی بیشتری در زندگی برخوردار خواهند بود. زمان نشستن کوتاه شود.هر فعالیتی از بی‌تحرکی بهتر است.مادران باردار و زنان بعد از زایمان 150دقیقه در هفته فعالیت بدنی (ورزش مناسب) داشته باشند. بزرگسالان و سالمندان در هفته بین 150 تا 300دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند.


غربالگری برای 3بیماری ‌

سرطان پستان


در زنان نخستین و مهم‌ترین غربالگری خودارزیابی و معاینه مربوط به بافت سینه است. در دوران باروری پس از پایان عادت ماهانه و در زمان یائسگی به‌صورت ماهانه ‌ باید تغییرات در بدن چک شود و در صورت ‌ تغییر پوست یا ترشح یا وجود توده در پستان و زیر بغل باید به مراکز خدمات جامع سلامت یا پزشک مراجعه کنند. در زنانی که نتیجه معاینات طبیعی است و سابقه خانوادگی ندارند پس از 40سالگی نخستین ماموگرافی باید انجام شود.



‌سرطان دهانه رحم

پاپ‌اسمیر روش ساده و کم‌هزینه‌ای برای بررسی سلامت دهانه رحم است. در نظام شبکه بهداشتی کشور پس از نخستین مراجعه زنان متاهل، تشکیل پرونده و بررسی تاریخچه باروری‌شان براساس شرایط و مبتنی بر دستورالعمل‌ها تست پاپ اسمیر انجام می‌شود و درصورت نتیجه طبیعی 3سال بعد باید تکرار شود. روش بعدی هم انجام تست HPV است.‌



غربالگری سرطان روده بزرگ

در افراد بدون سابقه خانوادگی سرطان‌های گوارشی پس از 50سالگی با انجام آزمایش بررسی خون مخفی در مدفوع توسط آزمایشگاه یا انجام تست‌های فوری (رپید تست) FIT می‌توان به سادگی درمورد وضعیت سلامت روده‌ها آگاه شد. درصورت وجود خون مخفی در مدفوع براساس گزارش آزمایشگاه یا FIT مثبت آزمایش‌های تکمیلی و تصویربرداری‌های لازم (کولونوسکوپی) انجام خواهد شد. ‌

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ