ظرفیت محلی استفاده ملی/لواسان در تعطیلات جای سوزن انداختن نیست

اقتصاد ایران: شمیرانات- حضور حجم زیاد گردشگر در ایام تعطیل و غیرتعطیل در لواسان و نبود زیرساخت های مناسب سبب گلایه مردم محلی و ساکن این منطقه شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: حضور مسافران در روزهای تعطیل در شمیرانات و بخش‌های لواسانات و رودبارقصران همان قدر که رضایت اصناف، رستوران داران و کسبه را در پی داشته موجب نارضایتی و گلایه مندی اهالی و افراد محلی از نبود زیرساخت‌های لازم برای حضور این حجم از گردشگر شده است.

حجم چند برابری و بیش از ظرفیت خودروها در جاده‌های ورودی لواسانات در تعطیلات به حدی است، که بار ترافیکی این جاده‌ها به ویژه از گردنه قوچک به بعد در این مدت پرحجم و سنگین شد، این ترافیک و اعلام آن در رسانه‌ها نیز نمی‌تواند، مسافران را از رفتن به لواسان و اوشان فشم و میگون منصرف کند و بسیاری از آنها با تحمل ترافیک سنگین خود را به منطقه سبز و محیط زیست رو به تخریب این منطقه می‌رسانند.

حضور این حجم از گردشگر در روزهای تعطیل و نیز تعطیلات اواخر هفته به ویژه در بهار، تابستان و نیمی از پاییز و کمبود زیرساخت‌های لازم برای پاسخگویی به مطالبات آنها برای مردم بومی منطقه با چالش‌هایی همراه است و سبب گلایه مندی و نارضایتی بومیان منطقه شده است.

ترافیک روزهای پایانی فت در محور تهران-فشم کلافه کننده است

یکی از اهالی لواسان که به علت انجام کار اداری چهارشنبه صبح به تهران آمده و پس از انجام کارهای خود بعد از ظهر چهارشنبه قصد بازگشت به لواسان را داشت و حالا در ترافیکی سنگین گیر کرده بود، با اشاره به مشکلات به وجود آمده از حضور مسافران و گردشگران در شمال تهران در ایام تعطیل به خبرنگار مهر گفت: ترافیک سنگین جاده‌ای، طولانی شدن صف پمپ بنزین‌ها، گرانی ارزاق عمومی، محدودیت سرویس دهی برخی دستگاه‌های خدمات رسان، ناهنجاری‌های فرهنگی و افزایش آمار تصادفات ارمغان مسافران برای مردم بومی منطقه است.

محمدامین افزود: جاده‌های این منطقه ظرفیت این تعداد خودرو را ندارند و در بیشتر مواقع با ترافیک سنگین مواجه هستیم و به دلیل ترافیک عملاً روزهای چهارشنبه، پنجشنبه، جمعه و شنبه نمی‌توانیم از لواسان خارج شویم، چرا که یا در مسیر رفت به تهران باید در گردنه‌ها در ترافیک بمانیم و یا در مسیر برگشت و در این حالت عمر دیسک و صفحه و لنت خودروهایمان هم بسیار کم می‌شود و هزینه‌هایی از و این مسئله باعث شده تا خودروهای امدادی و آمبولانس‌ها نتوانند به خوبی امداد رسانی کنند.

وی اظهار کرد: به دلیل ترافیک سنگین جاده‌ای بسیاری از خودروهای مسافربری از جابه جایی مسافر خودداری می‌کنند و یا اینکه در ازای گرفتن کرایه‌های نامتعارف خدمات می‌دهند و عملاً حداقل نیمی از هفته امکان زندگی عادی برای شهروندان لواسان و رودبار قصران وجود ندارد، سالیان سال است، این اتفاقات در حال رخ دادن است، اما اقدام زیربنایی و زیرساختی هم انجام نمی‌شود.

ظرفیت محلی استفاده ملی/لواسان در تعطیلات جای سوزن انداختن نیست

افت فشار آب و قطعی برق و آب کمترین اثر حضور بی حساب و کتاب مسافرین

شهروند دیگری از فشم که دانشجوی دانشگاهی در تهران است و شنبه صبح نرسیده به پلیس لواسان در گردنه قوچک به سوی تهران در ترافیک مانده بود، در گفت و گو با خبرنگار مهر، از حجم بالای حضور مسافران وارد شده به این منطقه در ایام تعطیل به شدت گلایه و انتقاد کرد و افزود: در تعطیلات آخر هفته حجم زیادی از شهروندان تهرانی هر هفته از عصر چهارشنبه تا ظهر پنجشنبه به سمت مناطق ییلاقی لواسانات و دیگر شهرهای اوشان فشم و میگون سرازیر می‌شوند و کل حجم این مسافران از عصر جمعه تا ظهر شنبه قصد خروج از منطقه با جاده‌هایی باریک و زیرساختی ضعیف دارند و این وضعیت متأسفانه در سال‌های اخیر روند رو به افزایشی داشته است.

وی که خود را ملیکا معرفی کرد، افزود: گاهی که تعطیلات آخر هفته به دلیل وجود تعطیلات دیگری در روزهای یکشنبه، دوشنبه و یا سه شنبه و چهارشنبه مضاعف می‌شود، دیگر جای سوزن انداختن در جاده نیست.

ملیکا اضافه کرد: در زمانی که اهالی لواسان و فشم از بی آبی و قطعی‌های مکرر برق گلایه مند هستند و آب و برق برای ساکنان خود منطقه نیست و افت فشار آب خانگی همه را کلافه کرده است، چندین برابر ظرفیت و جمعیت منطقه مسافر و گردشگر وارد می‌شود و این فشار مضاعف فقط و فقط برای ساکنان بومی لواسانات و رودبارقصران باقی می‌ماند.

وی، همچنین از حجم زیاد زباله تولیدی توسط مسافران انتقاد کرد و افزود: پیش از شروع هر تعطیلاتی مسئولان محلی با بسیج امکانات خود مناطق مختلف شهرهای شمیرانات را پاکسازی می‌کنند، اما با ورود مسافران تمامی زحمات آنها به هدر می‌رود و گاهی مجبوریم، تا چند روز با زباله‌ها کنار گوشمان همزیستی کنیم، چرا که امکانات و بودجه شهرهای منطقه بر اساس جمعیت ثبت شده در سرشماری‌ها است و سیل چند برابری جمعیت روزهای تعطیل و نیز جمعیت عجیب و غریب اتباع در تخصیص بودجه دیده نمی‌شود.

به نام لواسانی‌ها به کام دیگران / چه کسانی از هجوم مسافران سود می‌برند

متصدی یک سوپرمارکت در مسیر لواسان به فشم هم با انتقاد از هجوم مسافران و گردشگران به منطقه و بی برنامگی موجود برای پذیرایی از این حجم میهمانان ناخوانده به خبرنگار مهر گفت: واقعاً کسی نیست، به مسافران بگوید، آخر گناه مردم لواسان چیست که با هر بار تعطیلات فکر سفر به این منطقه هستید؟

ظرفیت محلی استفاده ملی/لواسان در تعطیلات جای سوزن انداختن نیست

وی که علیرضا نام داشت گفت: مردم لواسانات از نبود زیرساخت‌های مختلف ازجمله جاده غیراستاندارد و کم عرض، آسفالت بسیار بی کیفیت معابر و خیابان‌ها، خاموشی‌های ادامه دار برق در طول شبانه روز و افت فشار آب در رنج و سختی هستند و تحمل چند برابری مسافر که آورده ای برای مردم بومی منطقه ندارد، چیست؟

این کاسب لواسانی در پاسخ به این سوال که مسافران حجم قابل توجهی از سرمایه و فرصت‌های کسب و کار و درآمد با خود به منطقه می‌آورند، گفت: متأسفانه واقعیت تلخ این هست، که خریدهای اکثر این مسافران از دوره گردها و دستفروشان انجام می‌شود و چیزی برای صنوف فعال نمی‌ماند و برخوردی هم با دستفروشان انجام نمی‌شود و حتی برخی اوقات طبق قانون نانوشته ای کناره‌های خیابان‌ها در منطقه نیز بین افراد خرید و فروش می‌شود.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر صاحبان اکثر فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید در بسیاری از مناطق به خصوص فشم غیر بومی هستند و درآمدی را که آنها به واسطه حضور مسافر و گردشگر به دست می‌آورند بلافاصله از منطقه خارج می‌کنند و کاسبان بومی کمترین منفعت را در این زمینه می‌برند.

گردشگری انبوه تبعات منفی برای جوامع گردشگری دارد

کارشناسان و صاحبنظران و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای منطقه نیز علل بروز مشکلات برای ساکنان بومی مردم شمیرانات در هنگام حضور مسافران را ناشی از گردشگری انبوه می‌دانند، یکی از این افراد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: به نظر من باید با عبور از گردشگری انبوه به گردشگری پایدار رسید، تا علاوه بر بهره مندی از صنعت گردشگری، تبعات منفی نیز برای جوامع محلی نداشته باشد.

سیدعلی اکبر متین گو گفت: نباید اجازه داد، تا فرصت طلایی گردشگری به تهدیدی در شمال تهران برای مردم شمیرانات تبدیل شود.

وی با بیان اینکه اگر بدین روال ادامه دهیم، نارضایتی‌ها در این زمینه افزایش می‌یابد، گفت: سرریز شدن صبر و تحمل ساکنان محلی می‌تواند تبدیل به بحران اجتماعی در منطقه شود.

ظرفیت محلی استفاده ملی/لواسان در تعطیلات جای سوزن انداختن نیست

مساحت بخش‌های لواسانات و رودبارقصران در حدود یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع است، که از این میزان حدود ۱۷۰ کیلومتر مربع مساحت شهرهای اوشان، فشم میگون و لواسان و مابقی مساحت دهستان‌ها و دیگر نقاط کوهستانی و ییلاقی از جمله دشت لار است.

این مساحت اندک، واقعاً کشش خیل عظیم مسافر به ویژه در ایام تعطیل را ندارد و امید است، هرچه سریع‌تر فکری برای رفع معضل موجود شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ