چالش های مدارس در مازندران/ این کلاس دیگر جا ندارد!

اقتصاد ایران: نوشهر- کمبود سرانه آموزشی، بالابودن تراکم کلاس ها، آموزش ندیدن معلمان تازه وارد و مسائل مالی از تنگناهای مدارس استان مازندران در سال تحصیلی جدید به شمار می رود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: یک ماهی از شروع درس و مدرسه در سال تحصیلی جدید می‌گذرد و فعالان بخش آموزش و پرورش مازندران با تنگناها و مشکلات زیادی روبرو هستند.

کمبود فضای ورزشی، پایین بودن سرانه دانش آموزی، ضعف تجهیزات و نبود آموزش‌های لازم معلمان از جمله مسائل و مشکلاتی است که برخی از مدیران و فعالان آموزشی مازندران به آن اشاره کرده‌اند.

مدیر دبیرستان حضرت خدیجه شهرستان نوشهر با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده آموزشی در سال جاری اظهار کرد: خوشبختانه مدیران مدارس قدرت تصمیم گیری دارند و برنامه محوری بودن سبب شده که مدیران بتوانند سالانه برنامه نویسی کنند.

برنامه محوری مدارس

وی با اظهار اینکه مدیران متناسب با مدارس برنامه نویسی می‌کنند، گفت: در این برنامه چالش‌های مدرسه دیده می‌شود ولی نباید از مشکلات مالی و آموزشی مدارس به راحتی عبور کرد.

وی آموزش معلمان را امری مهم بیان کرد و گفت: آموزش‌های ضمن خدمت معلمان باید در تابستان و تعطیلات صورت گیرد تا وقتی آن در سر کلاس درس حاضر می‌شوند با آمادگی کامل روانه کلاس‌های درس شوند.

در استان مازندران بیش از ۲۳ هزار معلم و فرهنگی کار تدریس ۵۲۸ هزار دانش آموز را عهده دار بوده که در چهار هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند و به اعتقاد مدیران مدارس، همکاران جدید استخدام شده و تازه نفس از چالش‌های فراروی آموزش و پرورش محسوب می‌شود زیرا آموزش‌های آنان متناسب با رشته‌های مورد نیاز نیست.

چالش های مدارس در مازندران/ این کلاس دیگر جا ندارد!

آریانفر وریچ کاظمی مدیر دبستان ابتدایی ناصرخسرو در نوشهر با اظهار اینکه انتظار داریم توجه ویژه ای به مدارس دولتی به ویژه در مقاطع ابتدایی شود، افزود: مسائل مالی از جمله مهمترین مسائلی بوده که گریبانگیر مدارس به شمار می‌رود.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مدارس دولتی مظلوم واقع شده است و با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، از سوی دیگر تعلق نگرفتن معلم تربیت بدنی و ورزش در مقطع ابتدایی از دیگر مسائل به شمار می‌رود.

وی افزود: اکثر معلمان مقطع ابتدایی معلم هستند در حالی که این مقطع نیازمند معلم ورزش است و به تجهیزات و لوازم مدارس نیز باید توجه شود.

برپایی دوره‌های مهارت آموزی برای معلمان تازه وارد و جدید از جمله پیشنهاداتی است که برخی مدیران مدارس در مازندران به آن اشاره کرده‌اند. امسال حدود سه هزار معلم جدید و تازه نفس وارد مدارس استان مازندران شدند.

کوچ پیده مدیر هنرستان طبرستان در نوشهر نیز با اشاره به چالش‌های فراروی مدیران مدارس اظهار کرد: بودجه‌ای که برای خرید تجهیزات و امکانات تخصیص داده می‌شود کم است و متناسب با نیازها نیست.

بودجه‌ای که برای خرید تجهیزات و امکانات تخصیص داده می‌شود کم است و متناسب با نیازها نیست

وی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه زمین و فضای ورزشی کافی و مناسب وجود ندارد، آن را از جمله مشکلات ذکر کرد و افزود: تعداد بالای دانش آموزان نیز از دیگر مشکلات بوده و در هر کلاس بیش از ۳۵ دانش آموز در رشته‌های تجربی و ریاضی حضور دارند.

مدارس روستایی مازندران و نوشهر نیز چالش‌های خاص خود را دارند و به اعتقاد مدیران این مدارس، مسائل مالی و حضور دانش آموزان غیربومی و کم بضاعت از جمله مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

حسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز با اظهار اینکه برنامه‌ها و سیاست‌های آموزش و پرورش باید در مدارس عملیاتی شود، افزود: بر آنکه از اجرای این برنامه‌ها مطلع شویم، بازدیدهای دوره‌ای را از مدارس استان شروع کرده‌ایم.

وی در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امسال با کمک همکاران آموزش و پرورش بازگشایی مدارس به صورت مطلوب صورت گرفته است، به بازدید دوره‌ای از مدارس شهرستان نوشهر اشاره و اضافه کرد: همکاران در قالب گروه‌ها با رویکرد کارشناسانه به مدارس اعزام می‌شوند و در هر دوره ۴۰ تا ۵۰ مدرسه بازدید می‌شوند.

وی گفت: هدف این بازدیدها رویکرد اصلاح امور است تا بتوانیم با کمک به مدیران و معلمان بتوانند رسالت خود را به درستی انجام دهند.

نظارت بر مدارس غیردولتی

کمالی تلاش برای رفع مشکلات و کمبودها را از جمله اهداف ذکر کرد و درباره تعرفه‌های ثبت نام در مدارس گفت: مدارس غیردولتی براساس مصوبه و قانون دارای عملکرد هستند و همه ساله سازمان ابلاغیه‌ای برای افزایش شهریه و تعرفه را اعلام می‌کند.

چالش های مدارس در مازندران/ این کلاس دیگر جا ندارد!

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: معیارها و ملاک‌هایی برای خدمات در مدارس غیرانتفاعی وجود دارد و نظارت بر عملکرد این مدارس بر عهده آموزش و پرورش است و به همان میزان که عملکرد در مدارس دولتی مهم است در مدارس غیردولتی نیز اهمیت دارد.

کمالی درباره سرانه فضای آموزشی در استان گفت: این استان در مقایسه با سایر استان باید وضعیتش بهبود پیدا کند و سرانه آموزشی کنونی حدود پنج مترمربع به ازای هر دانش آموز است.

وی ادامه داد: همه ساله پروژه‌هایی برای ارتقای سرانه آموزشی تعریف می‌شود و امسال ۲۴ پروژه با ۱۸۰ کلاس درس در استان اجرا و افتتاح شده است.

وی خواستار ورود خیران و دولت برای تکمیل پروژه‌ها شد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ