آسیب‌های تصمیمات غیرکارشناسی به داروخانه‌ها: نیاز به بازنگری قوانین

اقتصاد ایران: رئیس مجمع انجمن داروسازان ایران بر لزوم بازنگری در قوانین و آیین‌نامه‌هایی که به داروخانه‌ها آسیب می‌زنند، تأکید کرد و خواستار توجه بیشتر به نظرات متخصصان در سیاست‌گذاری‌های حوزه سلامت شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، همایون صادقی، رئیس مجمع انجمن داروسازان ایران، در گفت‌وگویی با اشاره به نقش این مجمع به‌عنوان پارلمان داروسازان، بر ضرورت بازنگری در قوانین و آیین‌نامه‌های موجود تأکید کرد. وی گفت: "این مجمع بر عملکرد انجمن داروسازان نظارت کرده و سیاست‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهد."

صادقی به عملکرد هیئت مدیره انجمن در دوره کنونی اشاره کرد و عملکرد آن را مثبت ارزیابی کرد، اما افزود که مشکلات موجود ناشی از ساختار حاکم بر فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی (NGO) در کشور است. به گفته وی، این مشکلات منجر به کناره‌گیری حدود ۱۲ نفر از بزرگان این انجمن شده است.

وی همچنین به اهمیت نمایندگی از نقاط مختلف کشور در هیئت مدیره انجمن اشاره کرد و گفت: "ایران شمول بودن، مهم‌ترین ویژگی هیئت مدیره است."

رئیس مجمع انجمن داروسازان ایران به قدیمی بودن اساسنامه انجمن نیز اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد که با دستور وزارت کشور، این اساسنامه به‌روزرسانی شود. او از کم‌توجهی به نظرات NGO ها در سیاست‌گذاری‌های حرفه‌ای انتقاد کرد و گفت: "متأسفانه در سیاست‌گذاری‌ها، از نظرات ما استفاده نمی‌شود."

صادقی با اشاره به دخالت‌های غیرمرتبط در حوزه سلامت، بر لزوم اصلاح این رویه تأکید کرد و گفت: "دخالت پلتفرم‌ها در توزیع دارو، آسیب‌های فراوانی به نظام سلامت وارد می‌کند." او همچنین به آیین‌نامه تأسیس داروخانه‌ها اشاره کرد که تحت فشار افراد غیرحرفه‌ای ابلاغ شده و بر لزوم وجود نظام سطح‌بندی تأکید کرد.

به گفته صادقی، "شهرهای بزرگ به‌دلیل این آئین‌نامه آسیب‌پذیر شده‌اند و در برخی مناطق، نسبت تعداد داروخانه‌ها به نانوایی‌ها بسیار ناپسند است." وی افزود: "اگر انجمن داروسازان با شیب منطقی پیش می‌رفت، امروز با انبوه داروسازان در شهرهای بزرگ و کمبود آن‌ها در مناطق کوچک مواجه نمی‌شدیم."

صادقی به خطرات توزیع اینترنتی دارو نیز اشاره کرد و گفت: "این اقدام، نقش داروسازان را حذف کرده و سلامت مردم را تهدید می‌کند." او خواستار اصلاح قرارداد داروخانه‌ها با بیمه تأمین اجتماعی شد و به تاخیر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها اشاره کرد.

در پایان، صادقی تأکید کرد که انجمن داروسازان باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از دخالت ارگان‌های غیرمرتبط در حوزه سلامت انجام دهد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ