ایران وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا و انگلیس را محکوم کرد

اقتصاد ایران: وضع تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا و انگلیس علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را به بهانه‌های واهی و بی اساس، اقدامی ناموجه و مغایر با موازین حقوق بین الملل دانست و محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل بقایی دوشنبه شب ۲۳ مهر ۱۴۰۳ ضمن رد ادعاهای مربوط به فروش موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه اظهار داشت: موضع جمهوری اسلامی ایران در رابطه با منازعه اوکراین صریح و اصولی است کما اینکه ایران از همان ابتدای درگیری ضمن مخالفت با جنگ و تاکید بر احترام همه کشورها به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی یکدیگر، خواستار راه حل دیپلماتیک جهت حل و فصل اختلافات روسیه و اوکراین بوده است. با وجود این، متأسفانه برخی کشورهای اروپایی و انگلیس بدون ارائه سند و مدرکی مدعی مداخله نظامی ایران در این منازعه شده اند که کاملاً مردود است.

وی اتهام زنی اتحادیه اروپا و انگلیس به ایران را مزورانه و تلاشی برای انحراف افکار عمومی از مهمترین مساله روز یعنی نسل کشی مردم فلسطین و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا توصیف کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نقش برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان در تأمین تسلیحات مرگبار مورد استفاده رژیم صهیونیستی برای نسل کشی و تجاوز در غزه و لبنان، این کشورها را شریک جنایات ارتکابی علیه مردم فلسطین و لبنان معرفی کرد و با یادآوری تکالیف قانونی کشورها طبق کنوانسیون منع نسل کشی، اقدام کشورهای تأمین کننده تسلیحات رژیم اسرائیل را ناقض حقوق بین الملل و موجب مسئولیت بین المللی آنها دانست.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر حق مسلم ایران برای همکاری دفاعی و نظامی با کشورهای دیگر از جمله روسیه در راستای تأمین و تقویت نیازهای دفاعی خود جهت حفاظت از منافع و امنیت ملی و دفاع از تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی خود، خاطرنشان کرد که همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران با سایر کشورها علیه هیچ طرف ثالثی نیست و هیچ طرف ثالثی نیز حق ندارد در تصمیم قانونی و مشروع جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با دیگر کشورها مداخله نماید.

بقایی اقدام اتحادیه اروپا را عملی متناقض و ناسازگار با ادعاهای کشورهای اروپایی در خصوص حقوق بشر و تعامل توصیف و تاکید کرد که تحریم شرکت‌های هواپیمایی مسافربری نقض صریح موازین و مقررات حقوق بین الملل، بویژه حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین بشری بوده و محکوم است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر و پاسخ‌های متناسب و مقتضی در قبال تحریم‌های غیرقانونی و ناموجه اتحادیه اروپایی، به این اتحادیه توصیه کرد با پیروی از قواعد حقوق بین الملل و هنجارهای اخلاقی و انسانی کشورهای عضو خود را ملزم به توقف فروش تسلیحات به رژیم متجاوز اسرائیل نموده و از این طریق مانع از ادامه نسل کشی در غزه و لبنان و تصعید ناامنی و تنش در منطقه غرب آسیا شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ