مجارستان: استراتژی بروکسل در قبال اوکراین شکست خورده است

اقتصاد ایران: یک مقام دولتی در مجارستان با شکست خورده خواندن استراتژی اتحادیه اروپا در جنگ اوکراین، رئیس کمیسیون اروپایی را مسئول این شکست دانست.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "برلینر سایتونگ" آلمان، مناقشات بین مجارستان به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه اروپا و اورزو لا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی همچنان رو به وخامت است.

"بالاز اوربان"، مدیر سیاسی و مشاور نزدیک ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، در سخنانی اعلام کرد که "فون در لاین" شخصاً مسئول چیزی است که مجارستان آن را استراتژی شکست خورده اتحادیه اروپا در جنگ اوکراین می‌داند.

بالاز اوربان، که با نخست وزیر مجارستان هیچ ارتباط خویشاوندی ندارد روز دوشنبه در حاشیه کنفرانس "مشارکت ترانس آتلانتیک در عصر جدید" در برلین به برلینر سایتونگ گفت: "خانم فون در لاین از نظر سیاسی مسئول استراتژی شکست خورده اروپا در جنگ اوکراین است. او سال ها بر این استراتژی تاکید کرده است. از آن زمان، صدها هزار نفر جان خود را از دست داده اند، میلیون ها نفر خانه های خود را از دست داده اند، این کشور از نظر اقتصادی فرسوده شده است، اوکراین سرزمین های زیادی را از دست داده است - و ما هر روز در مورد تشدید تنش صحبت می کنیم.

وی افزود: این به وضوح نشان می دهد که استراتژی اتحادیه اروپا برای اوکراین شکست خورده است. خانم فون در لاین شخصاً مسئول این امر است. دو سال و نیم است که مجارستان می گوید هیچ راه حلی در میدان جنگ وجود ندارد. وی افزود: هر چه زودتر به میز مذاکره بازگردیم، برای همه بهتر است. قطعا برای اروپا خیلی بهتر خواهد بود.

این مقام سیاسی در مجارستان گفت: نخبگان جریان های اصلی در اروپا درک متفاوتی دارند. اوربان گفت: آنها معتقدند که "هر چه این درگیری طولانی تر باشد، برای اوکراین و اروپا بهتر است. مجارستان از موضع خود دست نمی کشد، اگرچه ما تحت فشار شدید هستیم، اما از موضع خود دست نمی کشیم. 90 درصد از جمعیت مجارستان، یعنی اکثریت قاطع، خواهان صلح هستند. مجارها انتظار دارند که دولتشان متعهد به از سرگیری مذاکرات باشد.

اوربان تأکید کرد: و آنها می‌خواهند که دولت ملی مجارستان این موضع را در تمام سطوح اتحادیه اروپا نمایندگی کند. مشاور نخست وزیر مجارستان ابراز امیدواری کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا و پس از انتخابات در برخی کشورهای اروپایی، فضای سیاسی تغییر کند و فضای بیشتری برای از سرگیری ارتباطات، آغاز گفتگوها در مورد آتش بس در دراز مدت ایجاد شود تا یک معاهده صلح شکل گیرد.

هفته گذشته هم در پارلمان اتحادیه اروپا مناقشه لفظی شدیدی بین ویکتور اوربان و اورسولا فون در لاین شکل گرفت. فون در لاین به شیوه‌ای خشن که قبلاً شنیده نشده بود به اوربان حمله کرد و نخست وزیر مجارستان هم به تندی پاسخ داد. بسیاری این حمله را انتقام‌جویی از تلاش اوربان برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین بدون هماهنگی با بروکسل می‌دانستند.

به این ترتیب در بوداپست، خشم علیه فون در لاین هنوز فروکش نکرده است. بالاز اوربان در این باره گفت که البته فون در لاین "می تواند دیدگاه های سیاسی خود را داشته باشد": "اما او رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا است و به همین دلیل باید موضعی بوروکراتیک و بی طرفانه داشته باشد. اوربان این رویکرد رئیس کمیسیون اروپایی را مایه شرمساری دانسته و گفت: این ننگ نه تنها برای مجارستان، بلکه برای همه در اروپا است. رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا به سادگی نمی تواند چنین صحبت کند، زیرا اعتبار او را تضعیف می کند.

وی افزود: "اگر این سبک و لحن کمیسیون تغییر نکند، آنگاه ما روزهای بسیار سختی نه تنها در مجارستان، بلکه در سراسر اروپا خواهیم داشت. چنین کمیسیونی نمی‌تواند حلال مشکل باشد زیرا بخشی از مشکل است.

بالاز اوربان گفت که مجارها از این که بسیاری از اعضای پارلمان اتحادیه اروپا به انتقاد مجارستان از رفتار رئیس کمیسیون اروپایی پیوسته اند خرسند هستند. وی افزود: آنچه شگفت آور است این واقعیت است که اکنون صدای مخالف قوی در پارلمان اروپا، محافظه کاران و برخی دیگر وجود دارد.

وی افزود: قهرمانان تغییر اکنون در مجلس نیز حضور دارند که قبلاً چنین نبود.

مجارستان در حال حاضر ریاست دوره ای شورای اروپا را بر عهده دارد. اوربان گفت مجارها برنامه بسیار خوبی با شعار «دوباره اروپا را بزرگ کنیم» داشتند. وی افزود: این شعار اکثر اروپایی‌ها را متحد می‌کند: فرقی نمی‌کند کجا زندگی می‌کنید، چه در آلمان یا فرانسه یا هر جای دیگر: همه احساس می‌کنند که اروپا در حال از دست دادن رقابت‌پذیری است و از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی نسبت به ایالات متحده و چین ضرر می‌کند. همه متوجه می شوند که باید کاری کرد. ما اروپایی ها باید تکان بخوریم. شرایط باید متفاوت از پنج سال گذشته باشد.

بالاز اوربان گفت:البته برخی از نیروهای سیاسی هستند که تلاش می کنند از وضعیت موجود دفاع کنند. آنها در تلاشند تا فشار زیادی بر مجارستان وارد کنند. اما اروپا همچنین خانه ما است و بنابراین ما نیز در قبال اروپا مسئولیت داریم .

بالاز در طول حضور خود در این کنفرانس همچنین گفت که اتحادیه اروپا به نظم کاملاً جدیدی نیاز دارد. وی افزود: فدراسیونی که به زودی از بیش از 30 کشور تشکیل می شود، نمی تواند "از بالا به پایین" سازماندهی شود. "دیکته از بروکسل" کارساز نخواهد بود. اتحادیه اروپا بر پایه دولت‌های ملی بنا شده است، نهادهای فراملی در شکل کنونی خود معضلی را نشان می‌دهند. اوربان گفت که تغییرات رهبری در سطوح مختلف مورد نیاز است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ