پیام‌های سفر عراقچی به بغداد از نگاه رسانه‌های جهان عرب

اقتصاد ایران: رسانه های عربی امروز با اشاره به جزئیات سفر سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان به بغداد به تشریح اهداف این سفر و پیام‌های رد و بدل شده میان ایران و دیگر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی پرداختند.

- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سفر دکتر سید عباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان به بغداد بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌ها و کارشناسان جهان عرب داشته است. مواضع بیان شده در کنفرانس خبری که با حضور عباس عراقچی و «فواد حسین»، وزیر خارجه عراق برگزار شد توجه روزنامه‌نگاران و فعالان فضای مجازی را نیز به خود جلب کرد.

روزنامه قطری «العربی الجدید» در شماره امروز خود علاوه بر بیان مواضع وزرای خارجه ایران و عراق در خصوص احتمال وقوع جنگ گسترده به اقدام آمریکا در انتقال سامانه تاد (THAAD) به سرزمین‌های صهیونیستی پرداخته و می نویسد: «برای اولین بار پس از رزمایش مشترک اسرائیل و آمریکا در سال 2019 سامانه تاد به اسرائیل منتقل می‌شود.»

لاکهید مارتین، شرکت سازنده این سامانه پدافندی مدعی است که تاد تنها سیستم ضدموشکی آمریکایی است که توانایی مقابله با اهداف داخل و خارج از جو را دارد. لازم به ذکر است  استقرار و راه اندازی این سامانه، دست کم 48 ساعت و حداکثر یک هفته به طول می‌انجامد.

تا پیش از این سه سیستم‌های پدافندی اسرائیل همچون سامانه دوربرد «آرو»، سامانه میان برد «فلاخون داوود» و کوتاه برد «گنبد آهنین»؛ در شناسایی و رهگیری موشک‌های ایرانی شکست خورده بودند.»

اما پایگاه خبری «بغداد الیوم» به نقل از منابع خود، مدعی است سفر وزیر خارجه ایران به بغداد حامل سه پیام به آمریکایی‌ها بود:

اول اینکه تهران آماده بازگشت اوضاع به شرایط عادی است؛ به شرطی که اسرائیل حملاتش علیه غزه و لبنان را متوقف کند؛

دوم آنکه هرگونه تعدی به خاک ایران از سوی رژیم صهیونیستی با پاسخ شدید، فوری و متقابل مواجه خواهد شد؛

و سوم آنکه نابودی حزب‌الله لبنان یا هر یک از گروه‌های مقاومت صرفا یک خواب خواهد بود.»

سید عباس عراقچی , وزیر خارجه عراق , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

این منبع افزود:«پیام‌های ایران که حاوی به سر رسیدن سیاست صبر استراتژیک جمهوری اسلامی بود، به سفارت آمریکا منتقل شد.

در بخش دیگری از واکنش‌ها «حسام الحاج» که در فضای رسانه‌ای عراق به مواضع ضد ایرانی‌اش شهرت دارد در شبکه «السومریه» عراق از مواضع متناقض آمریکایی‌ها انتقاد کرده است.

این مجری عراقی که پیش از این در شبکه «الشرقیه» فعالیت می‌کرد در همین رابطه می نویسد: «دلیل سفر عراقچی به کشورهای منطقه از جمله عراق آن است که تهران تنش زدایی را از طریق راه‌های سیاسی و دیپلماتیک دنبال می‌کند.»

سید عباس عراقچی , وزیر خارجه عراق , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

«الحاج» ضمن انتقاد از سیاست‌های تناقض آمیز آمریکایی‌ها اذعان می‌کند: «تا همین الان ایران به دنبال جلوگیری از گسترش جنگ به دیگر کشورهاست. همزمان با اصرار ایران بر راه حل دیپلماتیک، آمریکایی‌ها متناقض رفتار می‌کنند. مقامات واشنگتن از طرفی سامانه‌های ضد هوایی اسرائیل را تقویت می‌کنند و از طرفی وزارت خارجه این کشور بیانیه‌ای منتشر می‌کند که دربردارنده تحریم اقتصادی ایران است.»

این مجری در خصوص تحریم اخیر شرکت‌های هندی و مالزیایی که با ایران بر سر فروش نفت همکاری می‌کردند افزود: «این تحریم‌ها به وضوح اقتصاد ایران را هدف قرار می‌دهند؛ چون موانعی را بر سر راه صادرات نفت این کشور ایجاد می‌کنند. در عین حال آمریکا به عراق فشار می‌آورد که در صورت حمایت از ایران و هدف قرار دادن موشک‌هایی که از سمت اراضی اشغالی شلیک می‌شود، هیچ تضمینی در مورد تقابل عراق و اسرائیل وجود نخواهد داشت.»

 

 

در روزهای اخیر پنتاگون سطح هشدار و آماده باش در پایگاه‌های الحریر و عین الاسد را که پذیرای نظامیان آمریکایی است بالا برده‌ است. این وضعیت آشکارا بیانگر آن است که آمریکایی‌ها برای پاسخ سوم ایران آماده می‌شوند.

پس از نشست خبری وزرای خارجه ایران و عراق بحثی برخی از ناظران و کارشناسان عراقی تلاش کردند تا به این سوال پاسخ دهند که چه نهادی مسئول ورود عراق به جنگ خواهد بود؟

در میان صاحبنظران برخی مدعی هستند که چارچوب هماهنگی به تنهایی قادر به تصمیم‌گیری در خصوص راهبرد عراق در موضوع نحوه مواجهه با رژیم صهیونیستی است.

در سمت دیگر «سمیر داوود حنوش» در یادداشتی برای روزنامه «العرب» چاپ لندن، موضع دولت عراق را اینگونه شرح می‌دهد که چارچوب هماهنگی در قالب ائتلاف بزرگتری تحت عنوان «ادارة الدولة» جای می‌گیرد؛ اما در نهایت اصل ورود عراق به جنگ در اختیار مرجعیت خواهد بود.

سید عباس عراقچی , وزیر خارجه عراق , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) ,

در این بین فواد حسین، وزیر خارجه عراق در نشست خبری خود با عراقچی به طور واضح اشاره می‌کند که تصمیم‌گیری برای ورود عراق به جنگ صرفا دست یک گروه و جناح نیست، بلکه جزو اختیارات پارلمان، رئیس جمهور و نخست وزیر عراق است. 

«سمیر داوود» البته در ادامه نقدی را به سیاست‌های آمریکا وارد می‌کند و می‌نویسد: «سفیر آمریکا در عراق، پیامی تحت عنوان عدم حمایت آمریکا از آسمان  عراق در برابر حملات اسرائیل را به دولت ارسال می‌کند؛ در حالیکه برخی طرف‌ها در عراق به تعهد اخلاقی و قانونی واشنگتن ذیل پیمان استراتژیک عراق و آمریکا اشاره می‌کنند. به همین دلیل عده‌ای دیگر به دولت توصیه می‌کردند تا با چین و روسیه بر سر مسائل دفاعی توافق کند.»

 

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ