تاسیس و راه اندازی صندوق ملی تغییر اقلیم در کشور

اقتصاد ایران: رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو از تأسیس صندوق ملی تغییر اقلیم در کشور خبر داد و گفت: این صندوق با هدف توسعه راه‌های نوآورانه برای پیوند منابع مالی بین‌المللی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با تشریح وضعیت اقلیمی ایران، گفت: تغییر اقلیم در حال حاضر به عنوان یک مساله مهم در سطح جهان مطرح است و طبق مطالعات صورت گرفته به طور کلی بخش اعظمی از مخاطرات طبیعی در دنیا را مخاطرات جوی و اقلیمی تشکیل می‌دهد که تلفات و خسارات زیادی را در پی دارد.

وی ادامه داد: ایران نیز با توجه به وضعیت اقلیمی موجود و نیز پیش نشانگرهایی که در گزارش‌های مختلف وضعیت اقلیمی منطقه آسیا آمده است، به عنوان یکی از کشورهای با بیشترین آسیب پذیری در برابر مخاطرات جوی و اقلیمی است؛ به همین علت برنامه‌ریزی جهت افزایش تاب‌آوری و کاهش آسیب پذیری در برابر اثرات ناشی از تغییر اقلیم در سطح ملی و در قالب یک برنامه یکپارچه ضروری است.

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تصریح کرد: تأسیس و راه اندازی صندوق ملی تغییر اقلیم در کشور به عنوان یک نهاد مالی اختصاصی ملی با هدف توسعه راه‌های نوآورانه برای پیوند منابع مالی بین‌المللی با استراتژی‌های سرمایه گذاری ملی بیش از پیش ضروری است.

این مسئول افزود: صندوق ملی تغییر اقلیم باید توسط دولت به عنوان یک دستگاه اجرایی تحت سیاست گذاری هیئت وزیران با ماهیت توسعه عمومی غیر دولتی ایجاد شود و به عنوان یک کاتالیزور برای جذب سرمایه گذاری و اجرای طیف وسیعی از مکانیسم‌های تأمین مالی جایگزین برای برنامه‌های کاهش تغییرات آب و هوا و سازگاری عمل کند.

وی با اشاره به نحوه تأمین منابع مالی مورد نیاز این صندوق، تاکید کرد: می‌توان از طریق کمک‌های دولتی، اشخاص (حقیقی، حقوقی)، داخلی و بین‌المللی منابع مالی و اعتبارات مورد نیاز صندوق تأمین شود. برای مثال کمک‌های دولتی بر اساس قوانین موجود در کشور نظیر قانون محاسبات عمومی و در چارچوب موافقت نامه‌های سازمان برنامه و بودجه کشور می‌تواند به این صندوق تخصیص یابد. همچنین کمک‌های غیردولتی می‌تواند در چارچوب دستورالعمل مسئولیت‌های اجتماعی در اختیار صندوق ملی تغییر اقلیم قرار گیرد.

رهنما در پایان گفت: صندوق ملی تغییر اقلیم می‌تواند با ابزارهایی نظیر اعطای تسهیلات، سرمایه گذاری (مستقیم یا مشارکتی) و حمایت مالی از پروژه‌های کلان در سطح ملی و بین‌المللی با هدف حمایت از پروژه‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی در داخل دولت، بخش‌های غیردولتی و نیز مؤسسه‌های پژوهشی و دانش بنیان فعالیت کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ