تاکید صالحی بر جریان‌سازی استان‌ها برای جشنواره دوستدار کتاب

اقتصاد ایران: مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تأکید داشتند مدیران کل در استان‌ها به طور فعال در این مسیر مشارکت و جریان‌سازی را در روستاها ایجاد کنند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، نشست خبری جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ظهر امروز دوشنبه 23 مهر ماه با حضور یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد،‌ محمدمهدی  احمدی‌، مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ مهدی محمدی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اسمعیل جانعلی‌پور مدیرکل اداره مجامع و تشکل‌های فرهنگی وزارت ارشاد برگزرا شد.

جانعلی‌پور در ابتدای این نشست در سخنانی گفت:‌ جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با برگزاری اختتامیه به پایان نمی‌رسد،‌ جشنواره تازه منتخبین خود را یافته و اقداماتش شروع می‌شود،‌ همکاری و همراهی در این دوره برای تقویت جشنواره موثر بوده است. امسال روستاهای تکراری کمی داشتیم و روستاهای جدید زیادتر بودند،‌ در مجموع 251 روستا در این رویداد شرکت کردند که نسبتاً طرح‌های بیشتری را نسبت به دوره‌های گذشته ارائه کردند.

وی ادامه داد:‌ 3900 فعالیت در پرونده این روستاها به ثبت رسیده است،‌ این فعالیت‌‌ها یا انجام شده یا توقع دارند که از آن‌ها حمایت شود. در این دوره تلاش شد که محدود به 10 تا 15روستایی که بیشترین امتیاز را کسب کردند،‌ نشویم،‌ دوستان ما در داوری عموماً روستاهایی که بالای 800 امتیاز کسب کردند را بررسی جدی کردند، در این میان 58 روستا که حائز دو سوم امتیازات شده بودند،‌ انتخاب و بررسی مجزا شدند‌، در نهایت 15 روستا و جامعه عشایری انتخاب شدند.

 جانعلی‌پور با اشاره به حمایت سال گذشته وزارت ارشاد از 100 روستای دوستدار کتاب گفت:‌ وزارت ارشاد به همه روستاها50 میلیون کتاب اهدا کرد و 60 میلیون کمک هزنیه نیز به صورت دوره‌ای و 100 میلیون کتاب نیز به روستاهای برگزیده اهدا شد.

محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست با تسلیت وفات حضرت معصومه(س) گفت: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب که توسط معاونت امور فرهنگی برگزار می شود، از زمان تصدی‌گری آقای صالحی (وزیر فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی) بر معاونت امور فرهنگی آغاز شد و پس از آن نیز استمرار یافت.هدف این جشنواره مشارکت مردمی و حمایت از ابتکارات فرهنگی در روستاها بود تا جریان سازی فرهنگی صورت گیرد.

احمدی با بیان اینکه این جشنواره سه اثر از خود برجای می گذارد، تصریح کرد: اثر اول مشارکت مردمی است؛ تشویق مردم روستا و‌ عشایر برای اعلام ابتکارات فرهنگی‌شان که به دلیل مشارکت مردمی، تأثیرات اجتماعی بیشتری دارد.

مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دومین نتیجه این جشنواره ورود کتاب به سبد خانوار است؛ جامعه‌ای که رابطه منطقی با کتاب برقرار کند آسیب پذیر نیست و مردم ضرورت خرید کتاب را مانند کالاهای دیگر احساس می‌کنند. اثر سوم ارتقای فرهنگ عمومی جامعه است؛ رشد فرهنگی مردم موجب ایجاد قدرت تحلیل می‌شود و شرایطی را فراهم می‌آورد تا تحت‌تاثیر دیگران قرار نگیرند.

احمدی تصریح کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تأکید داشتند مدیران کل در استان‌ها به طور فعال در این مسیر مشارکت و جریان سازی را در روستاها ایجاد کنند.آقای وزیر بر پایتخت کتاب تاکید کردند چراکه مکمل این جشنواره است، انشاالله شاهد جشن بزرگی در حوزه فرهنگ باشیم.

مهدی محمدی معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست در سخنانی کوتاه گفت:‌ بنده کم‌وبیش در جریان جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب هستم از منظر معاونتی که در آن‌ خدمت می‌کنم در خدمت این جشنواره خواهیم بود. حسب دستور وزیر فرهنگ  ظرفیت استان‌ها در خدمت این جشنواره خواهد بود.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنانی ضمن قدردانی از سازمان‌ها و نهادهای مشارکت کننده در این جشنواره گفت: این رویداد در دولت یازدهم پایه‌‌گذاری شد و از ابتکارات سید‌عباس صالحی بود که ابتکار خوبی بود و فایده‌های ارزشمندی داشته است.

وی ادامه‌داد:  تفاوتی که این رویداد با سایر رویدادهای حوزه فرهنگ دارد، این است که سایر جشنواره‌ها توسط اهالی فرهنگ و هنرمندان حرفه‌ای برگزار می‌شود، ولی این رویداد مردمی است و اهمیت ویژه‌تر اینکه مردم در روستاها و عشایر برگزارکننده آن هستند.

احمدوند گفت: در دوره‌ای که مسئولیت برگزاری این جشنواره با ما بود تلاش شد جشنواره تقویت شود و مراسم در بین اهالی روستا برگزار می‌شد و همین نکته باعث ایجاد نشاط در روستاها و عشایر بود. بنده شاهد بودم در روستایی که از کتابدار روستا تقدیر کردیم چقدر این اتفاق باعث ایجاد انگیزه در بین اهالی روستا بود و  شاهد ذوق و  شوق در بین کودکان و  نوجوانان آن روستا بودیم. امیدوارم به اهتمام وزارتخانه و وزیر فرهنگ در دولت جدید تحول بیشتری در حمایت از روستاها ایجاد شود و این رویداد رشد کند و به رویدادی با پیوست‌های رسانه‌ای بیشتری تبدیل شود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد افزود: پیشنهاد می‌کنم دوره‌های ویژه‌ای هم برای خبرنگاران ترتیب داده شود‌ تا خبرنگاران از این روستاها بازدید‌ کنند و گزارش‌های  مکتوب و تصویری تهیه شود و اثرگذاری آن بیشتر بازتاب پیدا کند.

در پایان این نشست،‌ جانعلی‌پور با اشاره به اسامی روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: 251 روستا از147 شهر و از 32 استان در این رویداد شرکت کردند. 12 روستا به عنوان روستای برگزیده اعلام شد، دو روستا و جامعه عشایری منتخب شدند و یک روستا به عنوان روستای استمرار انتخاب شد که در دوره‌های دیگر هم برگزیده شده بود و این دوره نیز طرح‌هلای متفاوت‌تری ارائه کرده بود.

وی ادامه داد: استان یزد، مازندران و تهران با بیش از 20 روستا در این جشنواره مشارکت داشتند و روستاهای برگزیده عبارتند از اسفند‌آباد از شهرستان ابرکوهـ استان یزد،‌ نصرآباد از شهرستان تفت استان یزد. بالو از شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی، عصمت‌آباد از شهرستان مهریز استان یزد، جلال‌آباد از شهرستان نجف آباد استان اصفهان، کهن‌سیاه از شهرستان سیرجان استان کرمان، پسوه از شهرستان پیرانشهر استان آذربایجان غربی، خیرآباد سفلی از شهرستان گچساران استان کهکیلویه و بویراحمد، اوسبو کلا از شهرستان ساری استان مازندران، کلاگرمحله از شهرستان قائمشهر استان مازندران، مربچه از شهرستان رامهرمز استان خوزستان، قنات ملک از شهرستان رابر کرمان. شهرک بختیاری(عشایری) از شهرستان شوش استان خوزستان‌، حاضر میل(عشایری) از شهرستان دهلران استان ایلام علوی از شهرستان کاشان استان اصفهان (روستای استمرار).

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ